Spyder VX

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Spyder VX

Inlägg av Danne_jmk »

Ja de var ju ingen dålig lösning, jag gillar oxå modden på spakstället :D
Blir ju lite kortare slag frammåt å bakåt med bibehållen funktion i sidled :thumbright:
hmm jag har ju lust att sno konceptet av dig så jag slipper böka med en massa leder extra leder :wink:
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Ja lite kortare slag blev de.
Är bara att kopiera om du vill de. Är kul att andra gillar ens idéer också :wink:
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Fick ändrat vinkeln på rattstången och även mätt fram bumpster och den landade på nån millimeter mätt på framsidan av däcket. Så nu är snart hela styrningen klar också. :)

Några bilder på styrväxeln.

Bild

Bild



Bild
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Har blivit lite gjort med bilen.

Fäste till vxlvajrar klart

Bild

Fästet till styrväxeln helsvetsat och på plats.

Bild

Kylare och kylarrören på plats.

Bild

Bild

Förstärkningar till fyrlänken svetsade.

Bild
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Igår gjorde jag ett fäste till höger bromsok bak och punktade dit de.

Bild

Bild


Sen visade sig att jag inte skulle få dit handbromsvajern då den skulle krocka med bakaxeln. Hmm vad gör man då? Jo man tar och plockar vajerfäste och hävarm från ett Nissan Primastar bromsok och "voilà" problemet löst :)/> och samtidigt löste ju sig handbromsen direkt då jag redan har vajrar och att fästet för vajrarna vid spaken redan är klara :)/> ibland har man tur.

Bild


Idag var jag och hämtade mina bromsvätskebehållare som jag beställde i torsdags. Kommer köra med 6mm kopparör mellan behållare och cylinder, dock hade inte min lokala reservdelsbutik 7/16-20 honnipplar hemma men kommer imorgon.

Bild
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Har blivit gjort lite av varje med bilen under helgen.

Först gjordes bromsokfästen klara på hjullagerhubbarna i bak, sen pressades det i nya hjullager.

Bild


Bakskivorna fick sig en omgång i bromssvarven på jobbet så det blev rätt tjocklek.


Bild


Sen monterades nav med hubbar, skivor och bromsok på bilen, satte även dit handbromsvajrarna.

Bild

Bild

Bild

Bild


Sen lyftes motorn i än en gång.

Bild

Bild


Ett fäste till bromsvätskebehållarna gjordes. Och rör mellan behållare och bromscylindrar konas till.

Bild

Bild

Bild


Sen monterade jag buren,stolarna,backspeglar. Som ni ser på bilden så har jag även fått dit innerbackspegel.

Bild


Sen fick jag till några helhetsbilder.

Bild

Bild

Bild


Har även svetsat färdigt torpedväggen. Även gjort ett y-rör för att ansluta expansionskärlen på en kylarslang.

Bild


Det va allt för denna gången.
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Idag gjorde jag det sista på mina nav till framspindlarna. Har svarvat ner ytterdiametern,svarvat ny styrning för bromsskiva, svarvat fälgstyrning och sist borrat och gängat ny bultcirkel.

Monterade ihop nav med spindel.

Bild

Monterade även bromsskivorna som mäter 256x20mm

Bild
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Spyder VX

Inlägg av David Herbertsson »

Du får oförtjänt lite feedback i denna tråden. Inget litet jobb du gör med att bygga en bil från grunden! Roligt sen när allt är konstruerat och utprovat att kunna lacka och sätta ihop "som det ska vara".

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Spyder VX

Inlägg av Danne_jmk »

Detta går ju framåt :-)
Hur ser bromssetuppen ut och blir det förgasare eller monojettronic ?
Har kollat många gånger på hjulupphängningen bak och de krävdes lite funderande innan de klickade :-P
Hur kom ni på den lösningen??
Och varför?
Roligt att de går framåt o hoppas de går bra framöver oxå :-)
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Tack för inputen. Är alltid trevligt när folk är intresserade av vad man bygger. Är ju mycket jobb att bygga en bil från grunden och tro mig då jag säger att jag funderat fram och tillbaka i närmare 6 år innan jag bestämde mig.

Bromssetup ser ut följande.
Bak: VW 256x13mm skivor som är svarvade till 10mm tjocklek. Volvo V40 bromsok med inbyggd handbroms. Nissan Primastar handbromsvajrar och Volvo V40 handbromsspak.

Fram. VW 256x20mm bromsskivor. Volvo 740 bromsokssadel med adapter till spindeln. VW Passat bromsok.

Sen pedalställ köpte jag ett färdigt med bromsvåg och separata cylindrar för broms fram och bak.

Angående om det blir förgasare eller insprutning så vet jag inte riktigt än, finns även en idé i bakhuvudet att köra med en TDI motor mest för att vara udda :-)

Bakvagnen är ju egentligen inte speciell då den typen finns på vissa alfa romeo och även Volvo 340/360 har använt en typ av liknande bakvagn.
Varför jag valde den lösningen är för att den är relativt enkel att tillverka och sen har den vissa fördelar. Bla konstant spårvidd.

Nu har det inte hänt så fasligt mycket på bilen mer än att jag flyttat hem den till mitt lilla garage så nu kan jag gå ut och greja lite när lusten faller på.

Först ställdes den på hjul och en bogserlina hängdes mellan svågerns bil och bygget.

Bild

Sen bar det iväg. Med handbroms som enda broms bogserade vi bygget ungefär 600m för att komma till mitt lilla garage.

Bild

Sen kopplade vi ifrån och rullade in den i garaget.

Bild

Bild

Så nu när jag har den hemma hoppas jag att kunna jobba lite mer med den när det finns lite tid över. Ska börja göra karosspluggar inom snar framtid och även börja lite med elsystem,fixa bromsrör och bromsslangar.

Skickat från min LT25i via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Har går grejat några timmar med bilen idag. Fått färdigt allt som har med bakbromsen. Gjorde fästen till luftfilterboxen också.

Har även funderat en del på vad för motor jag ska köra med och det kommer troligtvis bli bensinmotor. Dock ej bestämt om det blir turbo eller ej.

Skickat från min LT25i via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Igår lastades bilen på kärra för att åka mad till min arbetsplats. Där sattes den upp i fyrhjulsmätaren så jag kunde grundställa camber och toe-in på bakaxel och sen svetsades resten av plåtarna fast på bakaxeln.

Har även fått ändra bromssetup i fram på bilen då jag inte kunde få ihop det med skiva och ok. Så nu blir det Volvo 240 ventilerade skivor och bromsok.

Enda problemet jag har är att skivorna inte centrerar på navet så jag får fixa ett par ringar som jag kan sätta på navet för att få centrering på skivorna.

Nån som har möjlighet att hjälpa mig att svarva två ringar?

Skickat från min LT25i via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Lite olika bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Har även bestämt att det blir bensin med turbo och megasquirt ;-)



Skickat från min LT25i via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Fått gjort ett rör mellan grenrör och turbo.

Bild

Sen slipade jag av anliggningsytan på ett bromsok. Blev helt okej med vinkelslip och sen lite med filen. Dock tog jag lite för mycket så får lägga nån bricka mellan spindel och ok.

Bild

Testade skiva och ok på bilen. Saknar bara ett par distansringar till naven och har inte hittat nån som vill hjälpa mig att svarva heller då han som brukar hjälpa mig har opererat knät så han har inte möjlighet att görq det på ett tag.

Bild

Skickat från min LT25i via Tapatalk
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Spyder VX

Inlägg av Danne_jmk »

Vad skall det vara för mått på dem?
Skriv svar