Spyder VX

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Efter 4 månaders uppehåll pga av bristande lust och garage utan värme så har jag börjat greja lite igen nu när temperaturen ligger på rätt sida nollan.

Det som har hänt är att jag har lämnat delar av mitt insug till en kollega som ska svetsa dit slangstosar och fästen för fuelrail.

Har fått hem ett triggerhjul som beställdes från protoparts.fi. Ska monteras på vevaxelremskivan.

Sen har jag börjat med en plugg för att gjuta en form för min scuttle. Ska bara spacklas,slipas och målas innan den kan gjutas av.

Bild

Bild

Bild

Det var allt för denna uppdateringen. Hoppas det inte måste dröja lika länge till nästa.




Skickat från min iPad med Tapatalk


Skickat från min iPad med Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Dom senaste dagarna har det klurats på hur jag ska lösa det med säkerhetsbälte. Eftersom SFRO inte gillar midjebälte så blev det att fundera på hur jag ska lösa ett övre fäste för trepunktsbälte.

Svarvade lite gängade hylsor och kapade lite 25x3 hydraulrör som punktades ihop och monterades mot ramen med buntband för att testa.

Bild

Kommer borra hål genom övre ramröret och låta rören gå genom och ner till nästa rör där dom svetsas fast.

Förövrigt har det blivit gjort lite smågrejor såsom några bromsrör,slangar,handbromsvajrar och lite annat smått.

Ska försöka få gjort SFRO 1 innan semestern så håller på att fixa alla punkter inför det.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Spyder VX

Inlägg av Toni »

Utan att låta gnällig, borde inte bältesbultarna vara lodräta?
Vid extrem belastning kan ju faktiskt bultarna bockas uppåt nu.
Eller tänker jag helt galet (som vanligt)?
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Toni skrev:Utan att låta gnällig, borde inte bältesbultarna vara lodräta?
Vid extrem belastning kan ju faktiskt bultarna bockas uppåt nu.
Eller tänker jag helt galet (som vanligt)?
Du menar att dom ska skruvas i uppifrån? Kan inte sätta dom så för då blir det fel med öglan som bältet löper i. Sen sitter dom vågräta i alla bilar där bältet sitter fast i A-stolpen tex.

Och skulle det hända en olycka så sitter infästningen såpass högt att bältet kommer vilja dra den neråt.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Spyder VX

Inlägg av Danne_jmk »

Haj!
Roligt att det börjar hända lite igen :-)
jag skulle vrida fästpunkterna 90 grader så blir det rätt belastning på bultarna.
då blir det som i en standardbil.

mvh. Danne
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Danne_jmk skrev:Haj!
Roligt att det börjar hända lite igen :-)
jag skulle vrida fästpunkterna 90 grader så blir det rätt belastning på bultarna.
då blir det som i en standardbil.

mvh. Danne
Ja eftersom jag bara har ett oisolerad plåtskjul att vara i så har det stått still under vintern. Men nu börjar temperaturen tillåta att jag är där ute.
Tack för inputen men efter att jag konsulterat med min sfro man så kommer det inte bli som jag tänkt utan en helt annan lösning.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Efter lite mail-konversation med Uno på SFRO som trodde min lösning kunde funka om jag sätter stag från bältesinfästningen snett nedåt/bakåt, men då jag inte kan göra det pga att motorn sitter i vägen, så bestämde jag mig för att skrota min idé.

Kommer bli en huvudbåge med bakåtsträvor som jag fäster bältena i istället.
Kommer köpa en båge från finess.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Har fått tillbringat en stund i garaget idag.

Blev lite gjort, bl.a. Alla bromsrör bockade och konade,bromsslangar på plats,handbroms klar.

Bild

Bild

Bild

Bild



Skickat från min iPad med Tapatalk
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Spyder VX

Inlägg av Kjelle »

Kul bygge! Ett litet tips om bromsoken är att borra en kanal mellan cylindrarna så slipper man den något klumpiga metoden med två rör, ser lite mer smutt och "fabriks" ut med ett rör. Funktionen blir inte ett dugg bättre men det är en ganska enkel modifiering. Man måste givetvis dela oken.Allra enklast om man vill ha enkelrörs Volvook är att ta från en 240 med ABS,aningen besvärliga att hitta dock :(
Mvh Kjelle
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Jo jag vet att man kan borra mellan cylindrarna för att kunna använda en ingång. Gjorde såhär för att jag fick till en bra dragning av bromsslangen .


Skickat från min iPad med Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Idag fick jag min insugsfläns som fått fyra stosar och två fästen för spridarbrygga ditsvetsat.

Bild

Bild

Bild


Kommer bygga ett plenum på 3-4 liter i svartplåt och ansluta med slangbitar mot insuget.


Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Re: Spyder VX

Inlägg av Magoo »

Ser att du fixat dit "riktiga" spridare på insugsflänsen på ett insug som annars hade K-jetronic spridare.

Om du inte har gjort åverkan i spridarhålen finns det en gängad plastinsats som du kan skruva i och på¨så sätt få en spridarhållare som är gjord för elektrisk spridare.

Bild
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Spyder VX

Inlägg av gasekke »

Jag har 2 st splitternya 240 ok utan ABS om du behövde sådana.
Är aldrig använda.
Mvh Erik
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Magoo skrev:Ser att du fixat dit "riktiga" spridare på insugsflänsen på ett insug som annars hade K-jetronic spridare.

Om du inte har gjort åverkan i spridarhålen finns det en gängad plastinsats som du kan skruva i och på¨så sätt få en spridarhållare som är gjord för elektrisk spridare.

Bild
Tack för tipset, har redan såna spridarhylsor som du länka till.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

gasekke skrev:Jag har 2 st splitternya 240 ok utan ABS om du behövde sådana.
Är aldrig använda.
Mvh Erik
Skicka gärna pm med pris?

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
Skriv svar