Spyder VX

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Dom ska vara 68mm ytterdiameter,60mm innerdiameter och 6mm höga. Är det nått du kan lösa?

Skickat från min LT25i via Tapatalk
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Spyder VX

Inlägg av Danne_jmk »

Kan kolla på tisdag när jag kommer till jobbet
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Låter bra. :-)

Skickat från min LT25i via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Idag tillverkades en insugsfläns och fyra rörstumpar svetsades dit. Ska bara svetsa ihop ett plenum och dit med spridarhylsor.

Bild

Sågade till en instrumentbräda som jag tror blir bra. Satte dit början på min noskon och tejpade lite för att se hur det kan se ut :-)

Bild

Bild

Bild


Sen blev det även beställt lite saker. Lite silikonslangar från do88.se, spridarhylsor från klracing samt ett megasquirt med givare och kabelpiska från protoparts.fi.. :-)

Skickat från min LT25i via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Dags för en update.

Efter 15 månaders uppehåll i bilbyggandet pga av husköp och renovering så har jag börjat greja lite med bilen igen.

Dock har jag inget riktigt garage att vara i utan bara ett plåtskjul med grusgolv men har bestämt mig att få färdigt bilen för SFRO 1 detta året.

Har grejat lite med bromsslangar fram i helgen.

Kom fram till en lösning som jag tycker verkar bra MEN vad tycker SFRO om att det blir en vridning i bromsslangen när man svänger? :-/

Bild[/url

[url="http://s1275.photobucket.com/user/jannu1985/media/Mobile%20Uploads/received_10153249952264934_zpsydshxupd.jpeg.html"]Bild
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Spyder VX

Inlägg av Danne_jmk »

Det går ju inte att komma ifrån att den vrids på framhjulet, så det blir nog inga problem :-)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Spyder VX

Inlägg av Johan_P »

Jag hade nog lagt den längs med den nedre länkarmen du du minimerar risken att den ska ramla ner och trassla in sig i något. Eller ja. Den risken finns ju där med. ähh. huget som stucket kanske. men om du sätter en kort slang inne vid brytpunkten mot ramen och sen rör längs med nedre länkarmen och sen en lite slang till då kanske de blir bra. Hmm svårt det där. vridning på slangen får man nog räkna med. De blir det ju även på fabriksbyggda bilar. :thumbright:
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Det med att den skulle trassla in sig tänkte jag lösa med ett fäste i den övre bärarmen som jag sätter fast slangen i med en klämma så det ska nog inte vara några problem.

Skickat från min D2303 via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Var hos en trevlig man i Vara och lånade en noskon av honom för att testa på mitt chassi. Fick även se hans super sevenbygge vilket va väldigt roligt att se Bild

Lite bilder på noskonen när den är placerad ungefär som jag tänkte ha den. Är lite för bred i bakkant dock.

Bild

Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Tog en tripp till Mullsjö och hämtade hem en hög med delar. Bland annat 2st VW 16v gti motorer. Rullade ut bilen så den fick luftas lite.

Bild

Bild

Bild





Skickat från min iPad med Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Eftersom vi håller på att renovera huset en del så blir det inte så mycket gjort med bilen, efter mycket funderande fram och tillbaka så beslutade jag att jag inte va helt nöjd med bakänden på bilen och även inte nöjd med min dedion och 4-länk upphängning, så jag satte helt enkelt vinkelslipen i ramen och kapade bort allt bakom sätena och byggde upp en ny bakdel som jag känner mig nöjd med. Kommer även ändras till dubbla A-armar med egenbyggda upprights.

Blev även ägare till en ljuddämpare med måtten 150x300x800mm som kommer från en Nissan Qashqai. Passar perfekt i bak på bilen Bild

Bild




Skickat från min iPad med Tapatalk


Skickat från min iPad med Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Då har det hänt lite med bilen.

Den nya bakvagnen är i stort sett klar. Bara lite förstärkningar av övre stötdämparfästen kvar.

Boxade bärarmsfästen:

Bild

Några bilder på bakvagnen:

Bild

Bild

Bild

Provmonterade 17" hjulen Bild

Bild

Hängde dit noskonen och tejpade lite för att se hur det kan tänkas se ut med lite karossdelar på Bild

Bild

Det var allt för denna gången.


Skickat från min iPad med Tapatalk


Skickat från min iPad med Tapatalk
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Spyder VX

Inlägg av maghen »

Mycket bra jobbat!
Det är alltid intressant att se hur andra byggare löser olika problem.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Spyder VX

Inlägg av Johan_P »

Ser ju bra ut men jag undrar lite över vinkeln på din bakvagn. benen på länkarmen skulle jag försöka få lite smalare. för som det ser ut nu på bild så kommer det få väldigt stora bryt krafter i dom när det är så långt isär. Men det är bara vad det ser ut att vara på bild kanske är annat irl. :thumbright:
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Är ungefär 60cm mellan bärarmsinfäsrningarna och hoppas inte det blir några problem för går knappt göra det smalare för motorn är i vägen. Får se vad Sfro säger om det på första besiktningen.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
Skriv svar