Spyder VX

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
perraiskogen
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons okt 05, 2011 11:09 am

Re: Spyder VX

Inlägg av perraiskogen »

En fråga bara.
Tycker det ser konstigt ut med inkopplingen av rören till broms och kopplingscylindrarna.
Dom kanske är konstruerad så, men jag skulle vilja ha in oljan i det andra hålet och sen trycka ur oljan i det hålet som behållaren sitter i nu
MvH
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Spyder VX

Inlägg av Danne_jmk »

Det ser fel ut men det skall vara så, samma på mina. Det sitter en ventil mellan in och ut som stängs när man trycker på pedalen.
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Precis som Danne_jmk säger så ska det vara så. Trodde det va fel själv när jag skulle börja med rören.

Har fått gjort lite småsaker på bilen. Svetsat dit ryggplåtar för att styva upp lite mer.

Bild


Fått punktat ihop några rör till kylsystemet.

Bild


Har fått mailat en skiss av min båge till Finess så inväntar svar från dom om leverans.
Tänkte svetsa fast huvudbågen och sen ha bakåtsträvorna med skruvförband för att lättare kunna demontera bakre karossen sen.

Har även beställt nya bakre stötdämpare som är 1" kortare pga att jag inte vill ha så mycke drop och kan inte flytta stötdämparfästena nått heller.


Skickat från min iPad med Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Ska svetsa fast min båge och bultförbandsfästen för bakåtsträvorna men är lite osäker på om jag kan sätta bultförbanden som jag tänkt eller om det blir fel. Och eftersom det finns mycket kunskap här på forumet så skulle jag vilja ha lite synpunkter.

Två bilder på hur jag tänkt svetsa fast bultförbanden :

Bild

Bild


Vad tror ni om denna lösning? Eller måste jag få bulten horisontalt.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Har hänt lite med bilen dom senaste veckorna.

Bågen på plats med bakåtsträvor och bältesfästen.

Bild

Motorvalet har ändrats från 1,8 liters 16v sugmotor till en 1,8 liters 20v turbo från en Passat 1998. Anledning till byte av motor är för att den motorn jag hade tänkt använda va kass i loppen samt lager till mellanaxeln skrot. Hittade då en Passat på blocket för 3900 kr och ägaren prutade själv 1000kr om jag hämtade den samma kväll,vilket inte va några problem. Kommer använda motor med sprut och även kombiinstrument med immobilizer.

1,8t i bilen med adapterrör mellan grenrör och en mitsu td04-12t turbo då originalturbon va dålig.

Bild

Köpt mig en chargecooler till att kyla laddluften. Ska bara få tag en pump som flödar tillräckligt samt en bra kylare, fundera på om det kan funka att köra med en stor oljekylare.

Bild

Andra saker som hänt är att rattaxeln har byggts om då det verkade bli låsningar i den gamla.

Och så har jag även fått bokat SFRO 1 med Ludde den 20/6.


Skickat från min iPad med Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Då va en stor del av bygget avklarat, fick nämligen gjort SFRO1 idag hade Ludde på besök och han tyckte att i det stora hela så är det bra byggt.

Fick en anmärkning som kräver lite jobb, nämligen att övre stötdämparfäste i bak ska förstärkas med lite triangulering.

Fick även lite punkter att tänka på inför slutbesiktning, bla låsning av bromsvåg, bromsfördelning,styrstopp och några små punkter till.

//Janne

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Idag fick jag blästrat min ram och alla bärarmar.

Lastade ramen på kärran.

Bild

När jag kom fram drog killen igång den stora kompressorn.

Bild

Sen satte han igång med arbetet.

Bild

Efter cirka 2 timmar va jag hemma med en blästrad ram och bärarmar.

Bild

Bild

Sen hängde jag upp den i min lilla chassi-snurra som jag svetsat ihop.

Bild

Det som händer härnäst är att kitta lite skarvar sen ska hela ramen målas med primer och slutligen målas med nån topplack, dock ej bestämt färg än.

Har fått köpt mig en tig svets och testat att svetsa aluminium för första gången i mitt liv. Några bilder på resultaten.

Bild

Bild

Bild

Ska bli kylrör och ett litet expansionskärl till chargecoolersystemet.

//Janne




Skickat från min iPad med Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Då var ramen äntligen målad.

Bild

Bild

Bild

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Spyder VX

Inlägg av Danne_jmk »

Ser ju riktigt bra ut dedär :)
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Spyder VX

Inlägg av coupe76 »

Var blästrar du? Ser bra ut! :thumbright:
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

coupe76 skrev:Var blästrar du? Ser bra ut! :thumbright:
En polare som blästrade åt mig med hans farsas utrustning.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Då har det hänt lite med bilen. Går inte så fort som jag vill då jag försöker renovera huset samtidigt som jag bygger bilen så får göra lite då och då.


Fått montera lite saker så som den elektriska vattenpumpen till chargecoolersystemet.

Bild

Bränslefilter och gummigenomförnigar in till tanken

Bild

Rattstång och bromsvätskebehållare

Bild

Handbromsspak, kylrör till motorn och chargecooler, växelspak och bränslerör är på plats.

Bild

Fått borrat en jädrans massa hål till golvplåten. Fick tag i 1,5mm aluminiumplåt som är vitlackad på ena sidan och lackad svart på andra sidan med nån typ av "krymplack"

Bild

Har även fått dit alla bromsrör och styrväxeln som har bytts ut mot en ZF-modell i aluminium med 2,5 varvs utväxling i.


Har även funderat länge på om jag ska använda original styrsystem till motorn eller om jag ska byta till ett eftermarknadssprut.


Nackdelar med original:

- Måste koda bort startspärren

-Begränsad till att chippa boxen

-Om man vill trimma mer så måste man knacka koder och bränna chip (inte alla som kan)


Fördelar med original:

- Jag har allt och det funkar ihop med motorn.


Så efter mycket funderingar så blev valet att skrota original styrsystem och lade en beställning på detta istället.

Bild


Nån som vet om det är godkänt att besiktiga med en surfplatta som instrument och plocka alla signaler via Blåtand från insprutningssystemet?


Kommer koppla en hastighetsgivare till sprutet och då kan jag få upp all information via en app i en surfplatta.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Spyder VX

Inlägg av therealpinto »

Surfplatta är okej som instrumentering förutsatt att hastigheten tas från transmission/hjul (inte GPS) och att du har kontrollampor (eller displayfunktion) för helljus (blå) och blinkers (grön).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

therealpinto skrev:Surfplatta är okej som instrumentering förutsatt att hastigheten tas från transmission/hjul (inte GPS) och att du har kontrollampor (eller displayfunktion) för helljus (blå) och blinkers (grön).

Gustaf
Tack för bra svar.
Kommer som sagt att montera en givare som mäter på drivknut och skickar signalen till motorstyrdon.
Sen plockar jag upp hastighetsmätaren i surfplattan via en app som är gjord för att kommunicera med motorstyrdonet via blåtand.

Kommer givetvis ha kontrollampor för dom funktioner som krävs.

Tack för snabbt och bra svar.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX

Inlägg av mejseln_ »

Fick ett litet paket idag. Innehöll ett EcuMaster,bredbandslambda, blåtandsmodul, laddtrycksventil, 2,5m universal kabelhärva samt några kontaktstycke.

Bild



Skickat från min iPad med Tapatalk
Skriv svar