Spyder VX
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons okt 05, 2011 11:09 am
Re: Spyder VX
En fråga bara.
Tycker det ser konstigt ut med inkopplingen av rören till broms och kopplingscylindrarna.
Dom kanske är konstruerad så, men jag skulle vilja ha in oljan i det andra hålet och sen trycka ur oljan i det hålet som behållaren sitter i nu
MvH
Tycker det ser konstigt ut med inkopplingen av rören till broms och kopplingscylindrarna.
Dom kanske är konstruerad så, men jag skulle vilja ha in oljan i det andra hålet och sen trycka ur oljan i det hålet som behållaren sitter i nu
MvH
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 276
- Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
- Ort: Tvärålund / Umeå
Re: Spyder VX
Det ser fel ut men det skall vara så, samma på mina. Det sitter en ventil mellan in och ut som stängs när man trycker på pedalen.
Spyder VX
Precis som Danne_jmk säger så ska det vara så. Trodde det va fel själv när jag skulle börja med rören.
Har fått gjort lite småsaker på bilen. Svetsat dit ryggplåtar för att styva upp lite mer.
Fått punktat ihop några rör till kylsystemet.
Har fått mailat en skiss av min båge till Finess så inväntar svar från dom om leverans.
Tänkte svetsa fast huvudbågen och sen ha bakåtsträvorna med skruvförband för att lättare kunna demontera bakre karossen sen.
Har även beställt nya bakre stötdämpare som är 1" kortare pga att jag inte vill ha så mycke drop och kan inte flytta stötdämparfästena nått heller.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Har fått gjort lite småsaker på bilen. Svetsat dit ryggplåtar för att styva upp lite mer.
Fått punktat ihop några rör till kylsystemet.
Har fått mailat en skiss av min båge till Finess så inväntar svar från dom om leverans.
Tänkte svetsa fast huvudbågen och sen ha bakåtsträvorna med skruvförband för att lättare kunna demontera bakre karossen sen.
Har även beställt nya bakre stötdämpare som är 1" kortare pga att jag inte vill ha så mycke drop och kan inte flytta stötdämparfästena nått heller.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Spyder VX
Ska svetsa fast min båge och bultförbandsfästen för bakåtsträvorna men är lite osäker på om jag kan sätta bultförbanden som jag tänkt eller om det blir fel. Och eftersom det finns mycket kunskap här på forumet så skulle jag vilja ha lite synpunkter.
Två bilder på hur jag tänkt svetsa fast bultförbanden :
Vad tror ni om denna lösning? Eller måste jag få bulten horisontalt.
Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
Två bilder på hur jag tänkt svetsa fast bultförbanden :
Vad tror ni om denna lösning? Eller måste jag få bulten horisontalt.
Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
Re: Spyder VX
Har hänt lite med bilen dom senaste veckorna.
Bågen på plats med bakåtsträvor och bältesfästen.
Motorvalet har ändrats från 1,8 liters 16v sugmotor till en 1,8 liters 20v turbo från en Passat 1998. Anledning till byte av motor är för att den motorn jag hade tänkt använda va kass i loppen samt lager till mellanaxeln skrot. Hittade då en Passat på blocket för 3900 kr och ägaren prutade själv 1000kr om jag hämtade den samma kväll,vilket inte va några problem. Kommer använda motor med sprut och även kombiinstrument med immobilizer.
1,8t i bilen med adapterrör mellan grenrör och en mitsu td04-12t turbo då originalturbon va dålig.
Köpt mig en chargecooler till att kyla laddluften. Ska bara få tag en pump som flödar tillräckligt samt en bra kylare, fundera på om det kan funka att köra med en stor oljekylare.
Andra saker som hänt är att rattaxeln har byggts om då det verkade bli låsningar i den gamla.
Och så har jag även fått bokat SFRO 1 med Ludde den 20/6.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Bågen på plats med bakåtsträvor och bältesfästen.
Motorvalet har ändrats från 1,8 liters 16v sugmotor till en 1,8 liters 20v turbo från en Passat 1998. Anledning till byte av motor är för att den motorn jag hade tänkt använda va kass i loppen samt lager till mellanaxeln skrot. Hittade då en Passat på blocket för 3900 kr och ägaren prutade själv 1000kr om jag hämtade den samma kväll,vilket inte va några problem. Kommer använda motor med sprut och även kombiinstrument med immobilizer.
1,8t i bilen med adapterrör mellan grenrör och en mitsu td04-12t turbo då originalturbon va dålig.
Köpt mig en chargecooler till att kyla laddluften. Ska bara få tag en pump som flödar tillräckligt samt en bra kylare, fundera på om det kan funka att köra med en stor oljekylare.
Andra saker som hänt är att rattaxeln har byggts om då det verkade bli låsningar i den gamla.
Och så har jag även fått bokat SFRO 1 med Ludde den 20/6.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Spyder VX
Då va en stor del av bygget avklarat, fick nämligen gjort SFRO1 idag hade Ludde på besök och han tyckte att i det stora hela så är det bra byggt.
Fick en anmärkning som kräver lite jobb, nämligen att övre stötdämparfäste i bak ska förstärkas med lite triangulering.
Fick även lite punkter att tänka på inför slutbesiktning, bla låsning av bromsvåg, bromsfördelning,styrstopp och några små punkter till.
//Janne
Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
Fick en anmärkning som kräver lite jobb, nämligen att övre stötdämparfäste i bak ska förstärkas med lite triangulering.
Fick även lite punkter att tänka på inför slutbesiktning, bla låsning av bromsvåg, bromsfördelning,styrstopp och några små punkter till.
//Janne
Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
Re: Spyder VX
Idag fick jag blästrat min ram och alla bärarmar.
Lastade ramen på kärran.
När jag kom fram drog killen igång den stora kompressorn.
Sen satte han igång med arbetet.
Efter cirka 2 timmar va jag hemma med en blästrad ram och bärarmar.
Sen hängde jag upp den i min lilla chassi-snurra som jag svetsat ihop.
Det som händer härnäst är att kitta lite skarvar sen ska hela ramen målas med primer och slutligen målas med nån topplack, dock ej bestämt färg än.
Har fått köpt mig en tig svets och testat att svetsa aluminium för första gången i mitt liv. Några bilder på resultaten.
Ska bli kylrör och ett litet expansionskärl till chargecoolersystemet.
//Janne
Skickat från min iPad med Tapatalk
Lastade ramen på kärran.
När jag kom fram drog killen igång den stora kompressorn.
Sen satte han igång med arbetet.
Efter cirka 2 timmar va jag hemma med en blästrad ram och bärarmar.
Sen hängde jag upp den i min lilla chassi-snurra som jag svetsat ihop.
Det som händer härnäst är att kitta lite skarvar sen ska hela ramen målas med primer och slutligen målas med nån topplack, dock ej bestämt färg än.
Har fått köpt mig en tig svets och testat att svetsa aluminium för första gången i mitt liv. Några bilder på resultaten.
Ska bli kylrör och ett litet expansionskärl till chargecoolersystemet.
//Janne
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 276
- Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
- Ort: Tvärålund / Umeå
Re: Spyder VX
Ser ju riktigt bra ut dedär
Re: Spyder VX
En polare som blästrade åt mig med hans farsas utrustning.coupe76 skrev:Var blästrar du? Ser bra ut!
Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
Re: Spyder VX
Då har det hänt lite med bilen. Går inte så fort som jag vill då jag försöker renovera huset samtidigt som jag bygger bilen så får göra lite då och då.
Fått montera lite saker så som den elektriska vattenpumpen till chargecoolersystemet.
Bränslefilter och gummigenomförnigar in till tanken
Rattstång och bromsvätskebehållare
Handbromsspak, kylrör till motorn och chargecooler, växelspak och bränslerör är på plats.
Fått borrat en jädrans massa hål till golvplåten. Fick tag i 1,5mm aluminiumplåt som är vitlackad på ena sidan och lackad svart på andra sidan med nån typ av "krymplack"
Har även fått dit alla bromsrör och styrväxeln som har bytts ut mot en ZF-modell i aluminium med 2,5 varvs utväxling i.
Har även funderat länge på om jag ska använda original styrsystem till motorn eller om jag ska byta till ett eftermarknadssprut.
Nackdelar med original:
- Måste koda bort startspärren
-Begränsad till att chippa boxen
-Om man vill trimma mer så måste man knacka koder och bränna chip (inte alla som kan)
Fördelar med original:
- Jag har allt och det funkar ihop med motorn.
Så efter mycket funderingar så blev valet att skrota original styrsystem och lade en beställning på detta istället.
Nån som vet om det är godkänt att besiktiga med en surfplatta som instrument och plocka alla signaler via Blåtand från insprutningssystemet?
Kommer koppla en hastighetsgivare till sprutet och då kan jag få upp all information via en app i en surfplatta.
Fått montera lite saker så som den elektriska vattenpumpen till chargecoolersystemet.
Bränslefilter och gummigenomförnigar in till tanken
Rattstång och bromsvätskebehållare
Handbromsspak, kylrör till motorn och chargecooler, växelspak och bränslerör är på plats.
Fått borrat en jädrans massa hål till golvplåten. Fick tag i 1,5mm aluminiumplåt som är vitlackad på ena sidan och lackad svart på andra sidan med nån typ av "krymplack"
Har även fått dit alla bromsrör och styrväxeln som har bytts ut mot en ZF-modell i aluminium med 2,5 varvs utväxling i.
Har även funderat länge på om jag ska använda original styrsystem till motorn eller om jag ska byta till ett eftermarknadssprut.
Nackdelar med original:
- Måste koda bort startspärren
-Begränsad till att chippa boxen
-Om man vill trimma mer så måste man knacka koder och bränna chip (inte alla som kan)
Fördelar med original:
- Jag har allt och det funkar ihop med motorn.
Så efter mycket funderingar så blev valet att skrota original styrsystem och lade en beställning på detta istället.
Nån som vet om det är godkänt att besiktiga med en surfplatta som instrument och plocka alla signaler via Blåtand från insprutningssystemet?
Kommer koppla en hastighetsgivare till sprutet och då kan jag få upp all information via en app i en surfplatta.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Spyder VX
Surfplatta är okej som instrumentering förutsatt att hastigheten tas från transmission/hjul (inte GPS) och att du har kontrollampor (eller displayfunktion) för helljus (blå) och blinkers (grön).
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Spyder VX
Tack för bra svar.therealpinto skrev:Surfplatta är okej som instrumentering förutsatt att hastigheten tas från transmission/hjul (inte GPS) och att du har kontrollampor (eller displayfunktion) för helljus (blå) och blinkers (grön).
Gustaf
Kommer som sagt att montera en givare som mäter på drivknut och skickar signalen till motorstyrdon.
Sen plockar jag upp hastighetsmätaren i surfplattan via en app som är gjord för att kommunicera med motorstyrdonet via blåtand.
Kommer givetvis ha kontrollampor för dom funktioner som krävs.
Tack för snabbt och bra svar.
Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk