Sida 9 av 10

Re: Spyder VX

Postat: sön aug 21, 2016 8:27 pm
av mejseln_
Många popnitar blir det.

Bild

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Re: Spyder VX

Postat: mån okt 09, 2017 8:43 pm
av mejseln_
Har allt hänt lite med bilen sen senaste inlägg.

Såhär ser bilen ut i dagsläget.

Bild



Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Re: Spyder VX

Postat: sön okt 15, 2017 7:45 pm
av mejseln_
Provkörning :)

https://www.dropbox.com/s/w8y5amfi6nf18 ... 4.mp4?dl=0

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Re: Spyder VX

Postat: sön okt 22, 2017 4:50 pm
av mejseln_
Idag vägdes bilen i samband med hjulinställning.

Just nu ligger vikten på 628 kg men ska väl dit en 30kg till som ska dit, så 660kg hoppas jag att det landar på utan förare. Viktfördelningen blev 39/61% fram/bak.

Blir mappning om någon månad och håller på med fästen för strålkastare,blinkers och baklampor.

Väntar även på mina skärmar som är under tillverkning.

Skickat från min SM-T235 via Tapatalk

Re: Spyder VX

Postat: sön okt 22, 2017 7:06 pm
av David Herbertsson
Kul att du har kommit så långt med bygget!
Det är väldigt mycket jobb att bygga från grunden, bra kämpat :thumbright:
Hur kändes provkörningen?

/David

Re: Spyder VX

Postat: sön okt 22, 2017 7:18 pm
av mejseln_
David Herbertsson skrev:Kul att du har kommit så långt med bygget!
Det är väldigt mycket jobb att bygga från grunden, bra kämpat :thumbright:
Hur kändes provkörningen?

/David
Ja det är mycket mer jobb än man kan tro.

Provkörningen kändes bra, bromsarna behövs justeras bla. Men det va ju en otrolig känsla att få köra bilen för första gången.


Skickat från min SM-T235 via Tapatalk

Re: Spyder VX

Postat: sön okt 22, 2017 9:00 pm
av David Herbertsson
Det kan jag tänka mig, måste vara en riktig motivationshöjare att få testa grejerna lite!

/David

Re: Spyder VX

Postat: mån okt 23, 2017 6:57 pm
av mejseln_
David Herbertsson skrev:Det kan jag tänka mig, måste vara en riktig motivationshöjare att få testa grejerna lite!

/David
Självklart är det en motivationshöjare att få provköra bilen. Nu är det bara att kämpa på för att få den klar till våren.

Skickat från min SM-T235 via Tapatalk

Re: Spyder VX

Postat: tis okt 24, 2017 6:40 am
av Turbo-Fredde
Grymt häftigt och komma så långt.
Lycka till med fortsättningen.

Re: Spyder VX

Postat: tis okt 24, 2017 6:31 pm
av mejseln_
Turbo-Fredde skrev:Grymt häftigt och komma så långt.
Lycka till med fortsättningen.
Tack. Kommer nog gå lite trögare med bygget nu då tempen sjunker ute, har inget isolerat garage att vara i o skruva, man ska försöka pilla lite med den ändå.

Skickat från min SM-T235 via Tapatalk

Re: Spyder VX

Postat: lör nov 04, 2017 8:56 am
av mejseln_
Har fått hem mina skärmar och har skurit rent dom lite grovt till en början. Kommer sitta bra runt mina 17" hjul.

Nästa vecka ska jag ge mig på huven som ska täcka från sittbrunnen fram till noskonen. Kommer börja göra den i plåt och sedan kanske ge mig på att gjuta av i glasfiber.

Kommer även bli mappning om cirka 2-3 veckor.BildBild

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Re: Spyder VX

Postat: ons feb 14, 2018 1:08 pm
av mejseln_
Då arbetslusten inte funnits sen senaste uppdatering så fick jag ett litet ryck i helgen.

Fick gjort fästen för baklampor samt framblinkers.BildBild

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Re: Spyder VX

Postat: lör maj 05, 2018 9:08 pm
av mejseln_
Nu va det länge sedan det uppdaterades här.

Har hänt lite sen dess.

Börjat få ordning på karossdelar.

Idag lastades bilen och kördes till Härryda där den blev mappad..

Började bra men efter en del grundjusteringar och lite belastning så tappade motorn en cylinder, stiften togs ur och kollade, inga uppenbara fel, testade och knackade ihop stiften( BCPR6ES).

Nytt test och nu funkade bilen som den skulle. Kan va en spole som inte hänger med som den ska.

Redan vid första svepet på fyrans växel så började bilen blåryka lite grann, troligtvis högt vevhustryck då motorn gått 22000 mil och är orörd.

Vid första svepet så gav den 142 Hk på hjulen, ca 159 Hk i motorn. Detta vid 0,4 bars laddtryck.

Då jag ville ha runt 150 i motorn så började vi sänka tändningen tills vi hamnade på 136hk på hjulen, alltså 151hk i motorn, där nöjde vi oss, för att inte riskera att motorn skulle ta skada. Fortfarande 0,4 bara laddtryck.

Vi upptäckte även att lambdan betedde sig underligt i mellanregistret så och det gick inte riktigt få kläm på varför, kan vara nån spridare som inte är som den ska.

Kommer köra med motorn som den är denna säsongen och under vintern kommer den troligtvis plockas ur och renoveras samt montera nya spridare och tändspolar..

Men nu har jag iallafall papper på 151hk så nu ställs siktet på att få den färdig och göra sfro 2, bullerprov och till sist enskilt godkännande.

Bild

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Re: Spyder VX

Postat: ons jul 11, 2018 8:12 pm
av mejseln_
Nu börjar bilen bli klar. Lite smågrejer kvar bara. Sfro 2 bokad 3 september.

Igår gjordes en hjulinställning samt corner-weight på bilen.

Vikt tom med nästan full tank landade på 698,5kg

Med mig i sätet så blev det 773kg Bild

Viktfördelning 41/59% fram/bak

Viktfördelning över diagonalen landade på 50/50 Bild
BildBild

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Re: Spyder VX

Postat: tor jul 12, 2018 6:30 am
av * * * NXJ * * *
:thumbright:

:arrow: NXJ