Super Amazonen AWD Till Salu!
Re: Super Amazonen
När den här blir klar hoppas jag du fullständigt tappar intresset.....
Och vill ge dig på något nytt objekt.....
Sätt inte ut någon säljesannons, utan PMá mig direkt
Och vill ge dig på något nytt objekt.....
Sätt inte ut någon säljesannons, utan PMá mig direkt
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Gregerr, visst. Du har första tjing!
Dock tror jag ett denna bilen får bli kvar ett tag då det lär dröja innan man har möjlighet att bygga något liknande igen.
Kommer snart en liten uppdate.
Dock tror jag ett denna bilen får bli kvar ett tag då det lär dröja innan man har möjlighet att bygga något liknande igen.
Kommer snart en liten uppdate.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen
Vet att Trend amazonen finns kvar i livet. Det var ngn på Rejsa som hade det projektet. Han kanske låter dig gjuta av ngt eller vet vart det finns plast.
Niklas
Niklas
Niklas
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Super Amazonen
Underbart bygge, ska följas!
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Tack för tipsen ang. race Amazonen men har nu bestämt mig för att köra "lösa" (nitade eller skruvade) skärmbreddare på bilen. Gillar det stuket samt att när man kör emot något med bilen skall det gå att laga/byta ut de delarna så enkelt och billigt som möjligt. Blir glasfiber flipp fram med uppkapade skärmkanter och breddare.
Har fått delarna jag ritade ihop till bakvagnen.
Hade lyckats vänt ett par mått på de främre infästningspunkterna skulle det visa sig.
Men det gick bra att svetsa igen och borra upp nya.
Ihop svetsad
Undersidan
Svetsade in 20mm axel som gängades med invändig M12.
På plats
Tänkte använda de längsgående rören att bygga fjädertorn mot
3mm avlastningsbricka, så bilen klarar skutten över curbsen
Vinklar som senare skall förbinda den främre och bakre ramdelarna
Har även lämnat iväg ett tomt block som jigg vid omsvetsning av R32 GTR växellådan.
Skyline lådan är ett rikigt as. Typ dubbelt så lång och tung som en ZF, verkar vara stabila grejer
Treskivig ACE koppling och svänghjul från
Hade först tänkt köra en tvåskivig koppling men tänkte sedan igen.
Har fått delarna jag ritade ihop till bakvagnen.
Hade lyckats vänt ett par mått på de främre infästningspunkterna skulle det visa sig.
Men det gick bra att svetsa igen och borra upp nya.
Ihop svetsad
Undersidan
Svetsade in 20mm axel som gängades med invändig M12.
På plats
Tänkte använda de längsgående rören att bygga fjädertorn mot
3mm avlastningsbricka, så bilen klarar skutten över curbsen
Vinklar som senare skall förbinda den främre och bakre ramdelarna
Har även lämnat iväg ett tomt block som jigg vid omsvetsning av R32 GTR växellådan.
Skyline lådan är ett rikigt as. Typ dubbelt så lång och tung som en ZF, verkar vara stabila grejer
Treskivig ACE koppling och svänghjul från
Hade först tänkt köra en tvåskivig koppling men tänkte sedan igen.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen
Lite nyfiken på din koppling.
Monterar du den mot en flexplatta till automatlåda?
Du har ingen bild på hur detta ser ut med bara första friktionsytan monterad?
Passar samtidigt på att hålla upp tummarna högt för ditt projekt.
Monterar du den mot en flexplatta till automatlåda?
Du har ingen bild på hur detta ser ut med bara första friktionsytan monterad?
Passar samtidigt på att hålla upp tummarna högt för ditt projekt.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Husse,
Det ett löst svänghjul som bultas på startkransen. Startkransen styr på veven och svänghjulet i sin tur mot startkransen.
Bakaxeldelar har ett par olika svänghjul för M60n, ett litet svänghjul för två & treskiviga kopplingar och ett för vanliga enkelskiviga.
Enkelkopplingssvänghjulet har bultdelning både för ACT och Sachs 765.
Här kommer ett par bilder.
Startkrans.
Här baksidan på det större för enkelkoppling.
Det ett löst svänghjul som bultas på startkransen. Startkransen styr på veven och svänghjulet i sin tur mot startkransen.
Bakaxeldelar har ett par olika svänghjul för M60n, ett litet svänghjul för två & treskiviga kopplingar och ett för vanliga enkelskiviga.
Enkelkopplingssvänghjulet har bultdelning både för ACT och Sachs 765.
Här kommer ett par bilder.
Startkrans.
Här baksidan på det större för enkelkoppling.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen
Oki, smart lösning.
Då vet jag hur jag kan göra på min Ford 8.
Dessa har nämligen extern balansering som sitter i flexplattan, men då kan ju den sitta kvar och så får man nollbalansera tryckplattan mm.
Har du några uppgifter på vad dessa olika kopplingar klarar i vrid?
Då vet jag hur jag kan göra på min Ford 8.
Dessa har nämligen extern balansering som sitter i flexplattan, men då kan ju den sitta kvar och så får man nollbalansera tryckplattan mm.
Har du några uppgifter på vad dessa olika kopplingar klarar i vrid?
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Den tvåskiviga ACE kopplingen hanterar nog upp mot 900nm. Medans den treskiviga bör klara ca 1200nm.
Polaren kör den tvåskiviga i sin drifting E39a. http://www.youtube.com/watch?v=pXRgVBzMxC0
Har efter endel mätande svetsat ihop de två ramdelarna.
Slipat bort dämparmattor i taket, riktigt slit.
Kapade även bort den tvärgående takbalken. Tror inte den gör så mycket nytta på denna bil
Borrat bort diverse punktsvetsade plåtdetaljer invändigt.
Polaren kör den tvåskiviga i sin drifting E39a. http://www.youtube.com/watch?v=pXRgVBzMxC0
Har efter endel mätande svetsat ihop de två ramdelarna.
Slipat bort dämparmattor i taket, riktigt slit.
Kapade även bort den tvärgående takbalken. Tror inte den gör så mycket nytta på denna bil
Borrat bort diverse punktsvetsade plåtdetaljer invändigt.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen
rambygget ser fint ut! jäkligt smutt med rörlaser
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Ja rörlaser är riktigt fint!
Men man kan ju inte bara fin bygga, här är det en gammal dieseltank som får sätta livet till.
Blev fjädertorn bak. Plåten med infästningshålen fick jag tillskuren. Ihoppunktat.
Helsvetsade torn.
Monterade på plats. Har även tänkt ansluta stöttorna upp till huvudbågen från dessa.
Har även monterat hicas blockern efter att äntligen fått styrlederna levererade från britterna.
Men man kan ju inte bara fin bygga, här är det en gammal dieseltank som får sätta livet till.
Blev fjädertorn bak. Plåten med infästningshålen fick jag tillskuren. Ihoppunktat.
Helsvetsade torn.
Monterade på plats. Har även tänkt ansluta stöttorna upp till huvudbågen från dessa.
Har även monterat hicas blockern efter att äntligen fått styrlederna levererade från britterna.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen
Skrev ett långt inlägg men lyckades fippla bort de
Vet inte hur mycket erfarenhet/kunskap du har ang. Skylines men lådan fixar inte effekterna/vridet du nämner i samband med kopplingen.
Hur har du tänkt styra fördelningen av 4wd?
Sjukt ballt bygge och jag har länge drömt om att göra nått liknande fast med en pv.
Vet inte hur mycket erfarenhet/kunskap du har ang. Skylines men lådan fixar inte effekterna/vridet du nämner i samband med kopplingen.
Hur har du tänkt styra fördelningen av 4wd?
Sjukt ballt bygge och jag har länge drömt om att göra nått liknande fast med en pv.
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Henrik, fyll gärna på lite info om du orkar. Jag är ganska novis ang. dessa lådor.
Kommer inte köra 1200Nm
Vet att lådan är bakhjulsdriven utan styrtryck och 50/50 på 13-15bar.
Kommer bygga en enklare elmanövrerad styrning av styrtrycket.
En hel del stryk verkar de iaf. tåla. 1000hk/1000Nm på strippen med ET street däck verkar iaf. funka.
Kommer inte köra 1200Nm
Vet att lådan är bakhjulsdriven utan styrtryck och 50/50 på 13-15bar.
Kommer bygga en enklare elmanövrerad styrning av styrtrycket.
En hel del stryk verkar de iaf. tåla. 1000hk/1000Nm på strippen med ET street däck verkar iaf. funka.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen
Ja jag är knappast någon expert så nedan kommer en samling internet skrönor ;P
Näe men jag har ju naturligtvis inte provat allt men jag köpte min skyline för 8år sen så har väl hunnit snappa upp ett och annat på vägen...
r32 lådan klenast, 3'ans växel och dåliga synkringar. Vissa kör sönder dem med orginal effekt och för andra håller det bra runt ~600 eller kanske mer.
Jag körde en sommar med 440whp och min låda höll förutom att synkarna va helt slut på 3'an och 4'an.
r33 har två varianter men på den senare (97-98) så är det bara synkringarna som fått en uppgradering som jag förstått.
r34 har en getrag med liknande/identiskt (man kan iaf använda supra reservdelar) innanmäte som supra mkiv, där behöver jag kanske inte säga mer
r32 & r33 lådorna är mer eller mindre identiska, r34 lådan är ca.5cm längre men passar ihop med r34'an främre kardan (jag kör r34 låda på min r32).
r32 & r33 har 4.11 utväxling i diffarna och r34 3.56(om jag inte minns helt fel)
Det finns såklart andra drevsatser m.m. till alla lådor.
Kolla lite här: http://www.greenline.jp/catalogue/bccat ... drivetrain
Men ~1000hk bilarna sitter det inte orginallådor i oftast, utan allehanda dogbox eller sek lådor.
1000hk med ET däck på klistrat kommer inte fungera, knappast nån längre tid iaf.
Finns en tjomme på skyline.se som bromsade 930whp eller nått sånt i en r33 och hans orginal låda höll inte ens på gatan så vitt jag vet.
Vad jag förstått skiljer sig även fördelningslådorna åt men det finns ytterst få fall där dom lyckats köra sönder. Slutkörd är väl skillnad men trasig p.g.a effekt är inte vanligt mig veterligen.
Rycker man säkringen till attessa pumpen så blir den rwd men det sitter ett lamellpaket i lådan med förspänning och det slits, mer om man kör rwd. Men där snackar vi åratal av våld innan de packar ihop verkar de som.
En del av drag bilarna bygger bort attessa pumpen och kör manuell pump. Alltså dom värmer som rwd, linear upp och pumpar upp hydraltrycket, launchar som 4wd med nån sort ventil som blöder så bilen blir
rwd upp längs strippen. Tror jag iaf, lite fattigt med info på nätet om hur dom gjort men det kan ju knappast vara särskilt komplicerat...
Här snackas det om hur man pwm styr pumpen:
http://www.gtr.co.uk/forum/133072-can-w ... -pump.html
http://www.skylinesaustralia.com/forums ... tesa-mods/
Ang. att låsa 50/50 så verkar de som att man pajjar diffar m.m. rätt enkelt. Går framdiffen så tar den med sig huset a.k.a. tråget och där kanske jag inte behöver utveckla?
Kolla med maxxtuning gänget, dom har ju en r32 som inte är helt standard...
Annars är det väl trail and error, det finns ju nya/andra lådor att köpa om du kör sönder denna
Näe men jag har ju naturligtvis inte provat allt men jag köpte min skyline för 8år sen så har väl hunnit snappa upp ett och annat på vägen...
r32 lådan klenast, 3'ans växel och dåliga synkringar. Vissa kör sönder dem med orginal effekt och för andra håller det bra runt ~600 eller kanske mer.
Jag körde en sommar med 440whp och min låda höll förutom att synkarna va helt slut på 3'an och 4'an.
r33 har två varianter men på den senare (97-98) så är det bara synkringarna som fått en uppgradering som jag förstått.
r34 har en getrag med liknande/identiskt (man kan iaf använda supra reservdelar) innanmäte som supra mkiv, där behöver jag kanske inte säga mer
r32 & r33 lådorna är mer eller mindre identiska, r34 lådan är ca.5cm längre men passar ihop med r34'an främre kardan (jag kör r34 låda på min r32).
r32 & r33 har 4.11 utväxling i diffarna och r34 3.56(om jag inte minns helt fel)
Det finns såklart andra drevsatser m.m. till alla lådor.
Kolla lite här: http://www.greenline.jp/catalogue/bccat ... drivetrain
Men ~1000hk bilarna sitter det inte orginallådor i oftast, utan allehanda dogbox eller sek lådor.
1000hk med ET däck på klistrat kommer inte fungera, knappast nån längre tid iaf.
Finns en tjomme på skyline.se som bromsade 930whp eller nått sånt i en r33 och hans orginal låda höll inte ens på gatan så vitt jag vet.
Vad jag förstått skiljer sig även fördelningslådorna åt men det finns ytterst få fall där dom lyckats köra sönder. Slutkörd är väl skillnad men trasig p.g.a effekt är inte vanligt mig veterligen.
Rycker man säkringen till attessa pumpen så blir den rwd men det sitter ett lamellpaket i lådan med förspänning och det slits, mer om man kör rwd. Men där snackar vi åratal av våld innan de packar ihop verkar de som.
En del av drag bilarna bygger bort attessa pumpen och kör manuell pump. Alltså dom värmer som rwd, linear upp och pumpar upp hydraltrycket, launchar som 4wd med nån sort ventil som blöder så bilen blir
rwd upp längs strippen. Tror jag iaf, lite fattigt med info på nätet om hur dom gjort men det kan ju knappast vara särskilt komplicerat...
Här snackas det om hur man pwm styr pumpen:
http://www.gtr.co.uk/forum/133072-can-w ... -pump.html
http://www.skylinesaustralia.com/forums ... tesa-mods/
Ang. att låsa 50/50 så verkar de som att man pajjar diffar m.m. rätt enkelt. Går framdiffen så tar den med sig huset a.k.a. tråget och där kanske jag inte behöver utveckla?
Kolla med maxxtuning gänget, dom har ju en r32 som inte är helt standard...
Annars är det väl trail and error, det finns ju nya/andra lådor att köpa om du kör sönder denna
Re: Super Amazonen
Var och synade Super Amazonen igår i samband med Sebbes bromsning kommer att bli ett rått och annorlunda bygge kul med 4wd men du kommer nog att få riva dig i huvet både 1 o 2 gånger. Sebbes bil kändes faktiskt piggare på vägen hem så lite mer mos kom nog fram.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080