Super Amazonen AWD Till Salu!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ErikFloren
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Ort: Gimo

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av ErikFloren »

Är din koppling tungtrampad?
Såg ut som att ditt urtampningslager har "fel"diameter..om man tittar på var det är nött på solfjädern...
om du vill så kan jag kan rekomendera en slavcylinder med mindre lagerdia..som lätt går att passa in på gtr lådan.
Men bara om du har behov av det....tänkte bara att det var lätt nu när du ändå river lådan och om det är något du lider av...en annan fördel med att få "slitytan" för lagret längre ut på solfjädern är att man får bättre känsla i dragläget
(om det nu finns något man kan kalla dragläge på en 3 skivig sinter koppling)

Mvh
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av Grusbusen »

David, tanken har slagit mig, ingående axeln är hyfsat stabil men inte nog stabil för en sådan operation.

Erik, stämmer helt det du skriver. Lagret är i största laget. (skyline org. lager) Tilton slavcylindern jag använder stämmer rätt väl utväxlingsmässigt och bilen har trots 3-skivigt helt ok dragläge och går faktiskt att smyga igång med. Så det kommer behållas.

Planen är att riva lådan och planfräsa svepet.

Nån med erfarenheter gällande materialvalet i lamellcentrumet och avsaknaden av härdning?
Min magkänsla är att det är allt för mjukt i förhållande till ingående axeln.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
ErikFloren
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Ort: Gimo

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av ErikFloren »

fin att det funkar bra med urtrampningen som det är...
Jag har några quartermaster/Tilton lameller hemma...en med rensad splince
Om du vill kan jag mäta och jämföra hårdheten i ett rensat och ett helt lamellcentrum
Om det är intresant...
Det är väl bra att lamellen är mjukare än ingåendeaxel..häldre att lamellen pajar än axeln
Senast redigerad av ErikFloren den tor jan 15, 2015 10:27 pm, redigerad totalt 2 gång.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av p.hedman »

Ett annat tips är att om du kan kolla centreringen på något sätt , Jerico säger en tiondel Max , men jag vet att det är mkt svårt att kolla men du kanske har en bra lösning.
Du får samma problem då som med en skev kopplings kåpa lamellerna blir då att vobbla på ingående axeln och då slits splincen ner.
/ Peter
ErikFloren
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Ort: Gimo

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av ErikFloren »

Nu har jag mätt hårdheten i lamellcentrumen...mäst för att jag själv var nyfiken
Den som var rensad på splince hadde en hårdhet på 27.4hrc
Och den som var hel hadde en hårdhet 26.7 hrc
Så den som var rensad var alltså marginelt lite hårdare än den hela men jag skulle säga att dom har samma hrc

Lite sifror att jämföra med dock för material thg2000 (segt värktygsstål) men kan ge ett hum om hårdheten
Ohärdat tillstånd 20 hrc
Härdat 50 hrc
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Inlägg: 697
Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av MadMange »

Plana svepet är inte riktigt rätt väg att gå heller..
Har svetsat om flertalet växellådor åt folk som det har diffat på flera mm för att dom har svetsat ihop svepet med lådan och inte haft grejerna centrerat med slitna/vobblande lameller som följd, vid vanlig gatkörning kanske det är mer förlåtande men tex i drifting då vi använder kopplingen rätt flitigt är det jävligt viktigt att allt är rakt och centrerat efter ordning.
Är inget roligt med spruckna och rensade centrum direkt. =)
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av Kadett4wd »

bäst är nog fjädrade centrum i samband med egenmicklade växellådor.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av Grusbusen »

Tack för infon!
Erik, kanske skulle skicka upp en av mina centrum till dig om vi hade lust att göra en mätning på även på det?

Bestämde mig för att dela på lådan och ta itu med skevheten.
Bild

Bild

Bild

Rätt rejäla doningar i dessa lådor.
Bild

Svarvade till ett centreringsrör i 80x10 material som kläms i ramlageröverfallen.
Bild

Denna skivan stoppas i det 90mm hålen i växellådan som normalt hyser lagret till den ingående
axeln och styr sedan på 80 röret.
Bild

Skruvad bricka på ovansidan som fixerar den ordentligt i kåpan.
Bild

"utsidan"
Bild

Insidan ner mot blocket.
Bild

Mätte sedan upp nuvarande höjd på sprängkåpan i förhållande till blocket och kapade sedan isär.
Bild

Nästa steg blir alltså att mäta in höjden och bulta fast den losskapade delen av växellådskåpan i blocket och de andra
bultas fast och fixeras ordentligt i 80 röret. Sedan blir det svets och planing i fräsen.
Gick några timmar på svarvning av centreringsdon, blev riktigt stabilt så jag hoppas att kåpan inte
skall slå sig så farligt om man är noggrann och sätter en del punkter innan man bränner på
med TIGen.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
ErikFloren
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Ort: Gimo

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av ErikFloren »

Visst skulle jag kunna mäta hårdheten i en av dina lameller med om du vill...
Stabilt dorn du gjort 8)
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av Tegheim »

Det där dornet håller aldrig! :hihi: :hihi: :hihi:
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av Grusbusen »

Ja det ska nog inte ge sig :hey:
Hoppas kunna börja svetsa lite i morgon.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Inlägg: 697
Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av MadMange »

Helt rätt väg att gå! :)
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
ErikFloren
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Ort: Gimo

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av ErikFloren »

Nu har jag mätt hårdheten i ditt lamellcentrum...och några till för att få lite bredare underlag att jämföra mot...alla till samma typ av koppling

ditt centrum 29.2 hrc...va det ace koppling du hadde.?
Quartermaster 26.7 hrc
tilton 25.8 hrc
kl racing 14.0 hrc

Tänkte att jag skulle mätt en standard lamell med men hadde ingen...
tror du kan utesluta att ditt centrum va för mjukt då det va hårdast av dom jag mätte

här ser du var på centrumet jag mätt.. dom tre märkerna så nära splincen som möjligt.. här på kl racing lamellen
Bild
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av Grusbusen »

Tackar för hjälpen med mätningen Erik :thumbright:
Kopplingen är en 3-skivig ACE från Bakaxeldelar, lamellcentrumen kommer från Blingfactory i Finland. http://www.blingfactory.fi/sv_SE

Jo nu skall det va rakt.

Bultade dit vardera del. Blev 2-2,5mm spalt. Kapade isär med 1mm skiva och flyttade sedan ut växellådskåpan
ca 1,2mm extra för att i efterhand kunna plana svepet utan att ändra lamellernas placering på splinesen osv.
Bild

Punktade ihop delarna enligt bild växelvis tills jag hade fästpunkter var 5e centimeter varvet runt.
Skruvmejslarna för att undvika allt för mycket ihopdragning.
Bild

Fortsatte sedan med att växelvis lägga längre sömmar runt hela.
Sprack duktigt vi ett tillfälle på ena sidan, så mitt rör höll emot fint :roll:
Bild

Tillslut fick jag i alla fall ihop det. Lossade sedan och lade även ett invändigt varv.
Kändes som att fogen kröp in bra i spalten.


Sedan upp i fräsen och plana av, tog just över 1mm.
Bild

Bild


Efter lite velande bestämde jag mig även för att byta ingående axeln då splinsen var lite slitna.
Lådan är iväg lämnad till en kille som gör bytet av axeln samt en allmän genomgång av lådan
nu när det ändå är vinter. Har en reservlåda men den känns bättre att spara tills den verkligen kniper,
vid typ ras mitt i sommaren.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Super Amazonen AWD

Inlägg av AntonD »

om man vill få mer kontroll på dragningen (för det drar sig alltid, svetsen krymper även om man har centreringsdon och jiggar) är ett bra tips att shimsa spalten. men du kommer nog aldrig behöva göra en liknande operation igen! :thumbright:

Det här är inget jag pysslat med själv men jag tänker att om man planfräser ett svep efter att man svetsat och det dragit sig, så kan ju fortfarande lådan ha förskjutit sig i sidled i förhållande till till utgående axel på motorn. I detta fall har nog ditt centreringsdon sett till att allt hamnar inom toleranserna dock! :) Får man fråga vad det är för bjässe till TIG du bränner med? lär ju bli lite varmt om högerhanden!
Skriv svar