Super Amazonen AWD Till Salu!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Super Amazonen
Jag bara skakar på huvudet när jag ser ditt tempo Filip!!
blir ju snyggt som tusan med!
blir ju snyggt som tusan med!
Re: Super Amazonen
Saknar ord.. kommer att följas!
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Tack för de uppmuntrande orden
Micke, jo lite klurigt kan det nog bli. Hoppas man inte kliat av sig allt hår eller tappat det av ålderdom innan bygget står klart!
Tack Pontus, hur gick det med din fina vita E30?
Micke, tack för samanfattningen. Kommer börja med den R32 växellådan jag har liggande. Och i ett senare skede förmodligen byta drevsatsen till nått stadgare.
Har småpysslat vidare lite på bygget. Mätt och grejat vidare på bakvagnen och infästning mot karossen.
När jag svetsade ihop ramen längde jag hjulbasen något från 162 till 165cm. Detta för att vinna lite utrymme i de bakre hjulhusen
och kanske även förbättra väghållningen något lite.
Micke, jo lite klurigt kan det nog bli. Hoppas man inte kliat av sig allt hår eller tappat det av ålderdom innan bygget står klart!
Tack Pontus, hur gick det med din fina vita E30?
Micke, tack för samanfattningen. Kommer börja med den R32 växellådan jag har liggande. Och i ett senare skede förmodligen byta drevsatsen till nått stadgare.
Har småpysslat vidare lite på bygget. Mätt och grejat vidare på bakvagnen och infästning mot karossen.
När jag svetsade ihop ramen längde jag hjulbasen något från 162 till 165cm. Detta för att vinna lite utrymme i de bakre hjulhusen
och kanske även förbättra väghållningen något lite.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Super Amazonen
Ang, awd så sitter det ju en styrenhet för detta. 3 g-sensorer samt abs och tps är inkopplat. Känns ungefär lika overkill som hicasen. Visst är det smidigt när den typ "håller sladden" åt en när man gasar i kurvor, men det är ju fusk. Finns att läsa på om hur det funkar på skylinesaustralia.
Om fördelningslådan är från en r32 så skall inte den driva om man tar bort oljetrycket. Alltså ren rwd då.
Har åkt med en galning med 700whp i en gtr. Han körde med några slicks runtom. Skulle rejsa och la maskinen på varvstopp (8200) och dumpade kopplingen. Det bar iväg oförskämt bra på 1an, men sen kroknade den lite, men lådan höll ju och bilen väger ~1700 med 2 pers.
(Är några år sedan jag läste på så kan ha minnesluckor)
Fint blir det iaf.
Om fördelningslådan är från en r32 så skall inte den driva om man tar bort oljetrycket. Alltså ren rwd då.
Har åkt med en galning med 700whp i en gtr. Han körde med några slicks runtom. Skulle rejsa och la maskinen på varvstopp (8200) och dumpade kopplingen. Det bar iväg oförskämt bra på 1an, men sen kroknade den lite, men lådan höll ju och bilen väger ~1700 med 2 pers.
(Är några år sedan jag läste på så kan ha minnesluckor)
Fint blir det iaf.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Super Amazonen
Riktigt häftigt projekt detta!
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: Super Amazonen
Ja missförstå mig inte, jag påstår inte att Skyline drivlinan skulle vara klen, iaf inte i förhållande till övriga standard alternativ på marknaden.
Jag körde som sagt en hel sommar med en bit över 500hk, 0-100km/h på 3,5s med g-tech och 11,2@198km/h på 402m med standard r32 drivlina (inte slicks). Men det är en STOOOOR skillnad mot drag slicks och 1000hk på klistrat, det var bara den "myten" jag ville slå hål på.
Ang. köra rwd så som jag skrev så är det viss förspänning på lamell paketet i fördelningslådan alternativt att attessa ecu'n går på backupström (beroende på modell) så lamellerna i fördelningslådan slits, that's a fact:
Här är en bild som visar slitaget som T-H på skyline.se tog när han delade sin fördelningslåda från en r33gt-r, visserligen efter väldigt mycket och långt "våldande" but still:
T-H har för övrigt bra koll på skyline växellådor och har renoverat ett gäng, det kan ju kanske vara bra att veta?!
Denna bilen kommer ju bli mycket lättare än en r32 gt-r vilket ju också kommer gynna hållbarheten i drivlinan avsevärt.
Här är ett klipp när jag skjutsar brorsan och hans polare en sväng (detta är dock med r34 getrag, men samma beteende med denna effekten skulle troligen fungera med en r32 låda, åtminstone en kortare period):
https://www.youtube.com/watch?v=XlmJnSJVN7A
Så, nu ska jag sluta svammla om växellådor, har du några frågor hjälper jag gärna till att svara om jag kan eller leta info åt dig!
Uppdatera nu
Jag körde som sagt en hel sommar med en bit över 500hk, 0-100km/h på 3,5s med g-tech och 11,2@198km/h på 402m med standard r32 drivlina (inte slicks). Men det är en STOOOOR skillnad mot drag slicks och 1000hk på klistrat, det var bara den "myten" jag ville slå hål på.
Ang. köra rwd så som jag skrev så är det viss förspänning på lamell paketet i fördelningslådan alternativt att attessa ecu'n går på backupström (beroende på modell) så lamellerna i fördelningslådan slits, that's a fact:
Här är en bild som visar slitaget som T-H på skyline.se tog när han delade sin fördelningslåda från en r33gt-r, visserligen efter väldigt mycket och långt "våldande" but still:
T-H har för övrigt bra koll på skyline växellådor och har renoverat ett gäng, det kan ju kanske vara bra att veta?!
Denna bilen kommer ju bli mycket lättare än en r32 gt-r vilket ju också kommer gynna hållbarheten i drivlinan avsevärt.
Här är ett klipp när jag skjutsar brorsan och hans polare en sväng (detta är dock med r34 getrag, men samma beteende med denna effekten skulle troligen fungera med en r32 låda, åtminstone en kortare period):
https://www.youtube.com/watch?v=XlmJnSJVN7A
Så, nu ska jag sluta svammla om växellådor, har du några frågor hjälper jag gärna till att svara om jag kan eller leta info åt dig!
Uppdatera nu
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Tack för infon Henrik, bra drag i din kärra
Sett att T-K håller på endel med dessa lådor, ligger långt fram i tiden men blir det aktuellt att uppdatera lådan med biffigare drevsats
skall jag höra med T-K. Har inte så långt dit heller.
Har pysslat lite med att binda ihop karossen med ramen.
Delar av buren har också punktats ihop.
Här är huvudbågens anslutning mot ett 50x50 rör, lite otydligt på bilden men det förbinder ramen med tröskeln.
Tror ni det räcker att svetsa bågen mot röret eller skall man lägga dit en 3mm plåt under tros?
Passningen mellan huvudbågen och de framstöttorna och de bakre mot fjädertornen blev helt ok.
Över rutan rör. Blev risig passning mot framstöttorna, men det ordnar nog sig.
Sett att T-K håller på endel med dessa lådor, ligger långt fram i tiden men blir det aktuellt att uppdatera lådan med biffigare drevsats
skall jag höra med T-K. Har inte så långt dit heller.
Har pysslat lite med att binda ihop karossen med ramen.
Delar av buren har också punktats ihop.
Här är huvudbågens anslutning mot ett 50x50 rör, lite otydligt på bilden men det förbinder ramen med tröskeln.
Tror ni det räcker att svetsa bågen mot röret eller skall man lägga dit en 3mm plåt under tros?
Passningen mellan huvudbågen och de framstöttorna och de bakre mot fjädertornen blev helt ok.
Över rutan rör. Blev risig passning mot framstöttorna, men det ordnar nog sig.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Super Amazonen
Blir brutalt!
Angående plattor under rören så tror jag det är vettigt, inte för att dom behövs utan för att den ska bli reglementsmässigt rätt, annars kommer du stöta på problem om du ska ha ut en vagnsbok på bilen!
Nu vet jag ju inte efter vilket reglemente buren byggs efter, men kolla på SBFs hemsida, tex. i folkrace så ska det vara 120cm2x3mm under huvudbågen och 36cm2x3mm under resten av rören.
Angående plattor under rören så tror jag det är vettigt, inte för att dom behövs utan för att den ska bli reglementsmässigt rätt, annars kommer du stöta på problem om du ska ha ut en vagnsbok på bilen!
Nu vet jag ju inte efter vilket reglemente buren byggs efter, men kolla på SBFs hemsida, tex. i folkrace så ska det vara 120cm2x3mm under huvudbågen och 36cm2x3mm under resten av rören.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Super Amazonen
Ser kanon ut!
Funderar bara på hur en 120cm2 plåt commer att se ut på fyrkantsröret. Om fyrkantsröret är 5 cm brett commer ju plattan att bli 5 x 24 cm...
Behöver man fördela kraften på ett rör? I och med att huvudbågen ligger så nära väggen commer ju 15 -20cm att bara ligga inåt på röret.
Gäller plåtförstärkning inte bara på plåtgolv, eller är jag ute och cyklar... igen?
Funderar bara på hur en 120cm2 plåt commer att se ut på fyrkantsröret. Om fyrkantsröret är 5 cm brett commer ju plattan att bli 5 x 24 cm...
Behöver man fördela kraften på ett rör? I och med att huvudbågen ligger så nära väggen commer ju 15 -20cm att bara ligga inåt på röret.
Gäller plåtförstärkning inte bara på plåtgolv, eller är jag ute och cyklar... igen?
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Super Amazonen
Måste dessa 120cm² vara en helt plan yta?jonas landin skrev:...i folkrace så ska det vara 120cm2x3mm under huvudbågen...
Jamenar... om en vikt yta med 3mm tjocklek räknas så borde ju rambenen gå bra om dom är 3mm?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Super Amazonen
Det är säkert en definitionsfråga, och jag tog bara upp det som ett exempel, sen om rambenet kan räknas lr inte kan säkert diskuteras, men det var inte därför jag kommenterade, utan för att hävda att det finns reglementen att följa om man är osäker!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Super Amazonen
Jag ifrågasatte inte, eller det var iaf inte tanken.
Mera att diskuters tankegången.
På rambenen borde ju vara bästa stället, även utan plattta?
Mera att diskuters tankegången.
På rambenen borde ju vara bästa stället, även utan plattta?
Re: Super Amazonen
Från SBF:s tekniska regler för dragrace:
På alla fordon som är originalutrustade med ram rekommenderas att bågen svetsas fast i ramen.
Fordon med delad ram och s.k. frame connectors, anses inte vara utrustade med ram varför rekommendation på svetsning inte finns här. På fordon utan ram, samt då bågen annars fästs i golvet ska huvudbågen vara försedd med fastsättningsplattor 150 x 150 mm (6 x 6 tum) med en minsta godstjocklek av 3 mm (1/8 tum) somsvetsas fast på huvudbågens ändar. En liknande platta läggs under fordonsgolv och plattorna bultas samman med minst fyra 10 mm (3/8 tum) stålbult. Det rekommenderas att plattorna bockas så att de går upp på och fästes i dörrstolpen
Det borde man väl tolka så att det går bra att svetsa direkt i ramen?
På alla fordon som är originalutrustade med ram rekommenderas att bågen svetsas fast i ramen.
Fordon med delad ram och s.k. frame connectors, anses inte vara utrustade med ram varför rekommendation på svetsning inte finns här. På fordon utan ram, samt då bågen annars fästs i golvet ska huvudbågen vara försedd med fastsättningsplattor 150 x 150 mm (6 x 6 tum) med en minsta godstjocklek av 3 mm (1/8 tum) somsvetsas fast på huvudbågens ändar. En liknande platta läggs under fordonsgolv och plattorna bultas samman med minst fyra 10 mm (3/8 tum) stålbult. Det rekommenderas att plattorna bockas så att de går upp på och fästes i dörrstolpen
Det borde man väl tolka så att det går bra att svetsa direkt i ramen?
Re: Super Amazonen
Tveklöst.
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Bra att diskutera lite kring burinfästningen, tack Steve för infon.
Lossade buren och har helsvetsat röret över rutan och huvudbågen mot fram/bak strävor.
Lätt att komma åt iaf.
Lite riktning med spännband.
Har äntligen fått hem flippfronten. Efter Lång väntan.
Måste dock sänkas minst 10cm i framkant, i nuläget vilar den på ramen som sticker ut framåt.
Ni ser ungefärlig vinkel i nederkant mot tröskel.
Skall läsa på vidare ang. buren och sidosträvornas pisition. Möjlighet till att sätta dit två rör kryss eller ej.
Skall höra med SFRO och Bilprovningen.
Lossade buren och har helsvetsat röret över rutan och huvudbågen mot fram/bak strävor.
Lätt att komma åt iaf.
Lite riktning med spännband.
Har äntligen fått hem flippfronten. Efter Lång väntan.
Måste dock sänkas minst 10cm i framkant, i nuläget vilar den på ramen som sticker ut framåt.
Ni ser ungefärlig vinkel i nederkant mot tröskel.
Skall läsa på vidare ang. buren och sidosträvornas pisition. Möjlighet till att sätta dit två rör kryss eller ej.
Skall höra med SFRO och Bilprovningen.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport