Super Amazonen AWD Till Salu!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Super Amazonen

Inlägg av Pimpolainen »

Jag bara skakar på huvudet när jag ser ditt tempo Filip!!
blir ju snyggt som tusan med!
Nikk3n
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jul 15, 2012 8:52 pm

Re: Super Amazonen

Inlägg av Nikk3n »

Saknar ord.. kommer att följas! :D
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Super Amazonen

Inlägg av Grusbusen »

Tack för de uppmuntrande orden :thumbright:

Micke, jo lite klurigt kan det nog bli. Hoppas man inte kliat av sig allt hår eller tappat det av ålderdom innan bygget står klart!
Tack Pontus, hur gick det med din fina vita E30?
Micke, tack för samanfattningen. Kommer börja med den R32 växellådan jag har liggande. Och i ett senare skede förmodligen byta drevsatsen till nått stadgare.

Har småpysslat vidare lite på bygget. Mätt och grejat vidare på bakvagnen och infästning mot karossen.
När jag svetsade ihop ramen längde jag hjulbasen något från 162 till 165cm. Detta för att vinna lite utrymme i de bakre hjulhusen
och kanske även förbättra väghållningen något lite.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Super Amazonen

Inlägg av dundersmurfen »

Ang, awd så sitter det ju en styrenhet för detta. 3 g-sensorer samt abs och tps är inkopplat. Känns ungefär lika overkill som hicasen. Visst är det smidigt när den typ "håller sladden" åt en när man gasar i kurvor, men det är ju fusk. Finns att läsa på om hur det funkar på skylinesaustralia.

Om fördelningslådan är från en r32 så skall inte den driva om man tar bort oljetrycket. Alltså ren rwd då.

Har åkt med en galning med 700whp i en gtr. Han körde med några slicks runtom. Skulle rejsa och la maskinen på varvstopp (8200) och dumpade kopplingen. Det bar iväg oförskämt bra på 1an, men sen kroknade den lite, men lådan höll ju och bilen väger ~1700 med 2 pers.

(Är några år sedan jag läste på så kan ha minnesluckor)

Fint blir det iaf. :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Re: Super Amazonen

Inlägg av Runeson »

Riktigt häftigt projekt detta!
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
HenrikE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: lör apr 07, 2007 12:40 am

Re: Super Amazonen

Inlägg av HenrikE »

Ja missförstå mig inte, jag påstår inte att Skyline drivlinan skulle vara klen, iaf inte i förhållande till övriga standard alternativ på marknaden.
Jag körde som sagt en hel sommar med en bit över 500hk, 0-100km/h på 3,5s med g-tech och 11,2@198km/h på 402m med standard r32 drivlina (inte slicks). Men det är en STOOOOR skillnad mot drag slicks och 1000hk på klistrat, det var bara den "myten" jag ville slå hål på.

Ang. köra rwd så som jag skrev så är det viss förspänning på lamell paketet i fördelningslådan alternativt att attessa ecu'n går på backupström (beroende på modell) så lamellerna i fördelningslådan slits, that's a fact:
Här är en bild som visar slitaget som T-H på skyline.se tog när han delade sin fördelningslåda från en r33gt-r, visserligen efter väldigt mycket och långt "våldande" but still:

Bild

T-H har för övrigt bra koll på skyline växellådor och har renoverat ett gäng, det kan ju kanske vara bra att veta?!

Denna bilen kommer ju bli mycket lättare än en r32 gt-r vilket ju också kommer gynna hållbarheten i drivlinan avsevärt.
Här är ett klipp när jag skjutsar brorsan och hans polare en sväng (detta är dock med r34 getrag, men samma beteende med denna effekten skulle troligen fungera med en r32 låda, åtminstone en kortare period):
https://www.youtube.com/watch?v=XlmJnSJVN7A

Så, nu ska jag sluta svammla om växellådor, har du några frågor hjälper jag gärna till att svara om jag kan eller leta info åt dig!

Uppdatera nu :D :D :D
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Super Amazonen

Inlägg av Grusbusen »

Tack för infon Henrik, bra drag i din kärra :thumbright:
Sett att T-K håller på endel med dessa lådor, ligger långt fram i tiden men blir det aktuellt att uppdatera lådan med biffigare drevsats
skall jag höra med T-K. Har inte så långt dit heller.

Har pysslat lite med att binda ihop karossen med ramen.
Delar av buren har också punktats ihop.

Här är huvudbågens anslutning mot ett 50x50 rör, lite otydligt på bilden men det förbinder ramen med tröskeln.
Tror ni det räcker att svetsa bågen mot röret eller skall man lägga dit en 3mm plåt under tros?
Bild

Passningen mellan huvudbågen och de framstöttorna och de bakre mot fjädertornen blev helt ok.
Bild

Över rutan rör. Blev risig passning mot framstöttorna, men det ordnar nog sig.
Bild

Bild
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Super Amazonen

Inlägg av jonas landin »

Blir brutalt!
Angående plattor under rören så tror jag det är vettigt, inte för att dom behövs utan för att den ska bli reglementsmässigt rätt, annars kommer du stöta på problem om du ska ha ut en vagnsbok på bilen!
Nu vet jag ju inte efter vilket reglemente buren byggs efter, men kolla på SBFs hemsida, tex. i folkrace så ska det vara 120cm2x3mm under huvudbågen och 36cm2x3mm under resten av rören.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Super Amazonen

Inlägg av Toni »

Ser kanon ut!
Funderar bara på hur en 120cm2 plåt commer att se ut på fyrkantsröret. Om fyrkantsröret är 5 cm brett commer ju plattan att bli 5 x 24 cm...
Behöver man fördela kraften på ett rör? I och med att huvudbågen ligger så nära väggen commer ju 15 -20cm att bara ligga inåt på röret.
Gäller plåtförstärkning inte bara på plåtgolv, eller är jag ute och cyklar... igen?
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Super Amazonen

Inlägg av fugazi »

jonas landin skrev:...i folkrace så ska det vara 120cm2x3mm under huvudbågen...
Måste dessa 120cm² vara en helt plan yta?
Jamenar... om en vikt yta med 3mm tjocklek räknas så borde ju rambenen gå bra om dom är 3mm?
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Super Amazonen

Inlägg av jonas landin »

Det är säkert en definitionsfråga, och jag tog bara upp det som ett exempel, sen om rambenet kan räknas lr inte kan säkert diskuteras, men det var inte därför jag kommenterade, utan för att hävda att det finns reglementen att följa om man är osäker!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Super Amazonen

Inlägg av fugazi »

Jag ifrågasatte inte, eller det var iaf inte tanken.
Mera att diskuters tankegången.
På rambenen borde ju vara bästa stället, även utan plattta?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Super Amazonen

Inlägg av Steve »

Från SBF:s tekniska regler för dragrace:
På alla fordon som är originalutrustade med ram rekommenderas att bågen svetsas fast i ramen.
Fordon med delad ram och s.k. frame connectors, anses inte vara utrustade med ram varför rekommendation på svetsning inte finns här. På fordon utan ram, samt då bågen annars fästs i golvet ska huvudbågen vara försedd med fastsättningsplattor 150 x 150 mm (6 x 6 tum) med en minsta godstjocklek av 3 mm (1/8 tum) somsvetsas fast på huvudbågens ändar. En liknande platta läggs under fordonsgolv och plattorna bultas samman med minst fyra 10 mm (3/8 tum) stålbult. Det rekommenderas att plattorna bockas så att de går upp på och fästes i dörrstolpen


Det borde man väl tolka så att det går bra att svetsa direkt i ramen?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Super Amazonen

Inlägg av fugazi »

Tveklöst.
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Super Amazonen

Inlägg av Grusbusen »

Bra att diskutera lite kring burinfästningen, tack Steve för infon.


Lossade buren och har helsvetsat röret över rutan och huvudbågen mot fram/bak strävor.
Bild

Lätt att komma åt iaf.
Bild

Lite riktning med spännband.
Bild

Har äntligen fått hem flippfronten. Efter Lång väntan.
Måste dock sänkas minst 10cm i framkant, i nuläget vilar den på ramen som sticker ut framåt.
Ni ser ungefärlig vinkel i nederkant mot tröskel.
Bild

Skall läsa på vidare ang. buren och sidosträvornas pisition. Möjlighet till att sätta dit två rör kryss eller ej.
Skall höra med SFRO och Bilprovningen.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Skriv svar