Jeppssons 244 -75 Rostlagning pågår..
Postat: tor aug 15, 2013 4:10 pm
Tänkte jag också skulle starta en tråd här, kommer inte bli tråden med mest uppdateringar men det får ni leva med!
För ungefär ett och ett halvt år sen började jag bli sugen på en projektbil och efter lite funderande föll det på just det: en 240. Första tanken var en 242 men då farsan hade en 244 stående, som dessutom var en 75a, så fick det bli den istället.
Bilen i fråga hade stått länge innan min syster behövde en tillfällig bil. Den gjordes i ordning och besiktning bokades. På besiktningen upptäcktes en del rost i golvet och detta påpekade besiktningsmannen genom att stampa foten genom bakgolvet...
Bilen kördes hem 22mil med en plåtbit i tefatsstorlek halvt hängande under bilen. Rostlagning för besiktning blev inte av och bilen blev stående ända tills jag gav mig på att laga den.
Jag började med att kapa bort det som var rostigt, som såklart visade sig vara mer än förväntat... Plåt försvann men inget tillkom och det slutade med att golvet fram på båda sidor och bak på förarsidan var mer eller mindre borta. Till slut började jag svetsa dit ny plåt men efter ett litet tag försvann lusten och motivationen helt och hållet.
För bara några veckor sen fick jag jobbet att rostlaga en caddy, som visade sig vara rostig utav bara f*n... Började snegla på 240n som blev mindre och mindre äcklig i jämförelse med caddyn
Caddyn blev klar och jag kunde äntligen börja med 240n igen!
Skönheten själv, notera dom snygga extraljusen!
Och en bild med lillebror
Planen är m50 med turbo i framtiden men allt som heter motorbygge kommer få vänta då garaget hemma inte är helt färdigt/används som skrotförvar
För ungefär ett och ett halvt år sen började jag bli sugen på en projektbil och efter lite funderande föll det på just det: en 240. Första tanken var en 242 men då farsan hade en 244 stående, som dessutom var en 75a, så fick det bli den istället.
Bilen i fråga hade stått länge innan min syster behövde en tillfällig bil. Den gjordes i ordning och besiktning bokades. På besiktningen upptäcktes en del rost i golvet och detta påpekade besiktningsmannen genom att stampa foten genom bakgolvet...
Bilen kördes hem 22mil med en plåtbit i tefatsstorlek halvt hängande under bilen. Rostlagning för besiktning blev inte av och bilen blev stående ända tills jag gav mig på att laga den.
Jag började med att kapa bort det som var rostigt, som såklart visade sig vara mer än förväntat... Plåt försvann men inget tillkom och det slutade med att golvet fram på båda sidor och bak på förarsidan var mer eller mindre borta. Till slut började jag svetsa dit ny plåt men efter ett litet tag försvann lusten och motivationen helt och hållet.
För bara några veckor sen fick jag jobbet att rostlaga en caddy, som visade sig vara rostig utav bara f*n... Började snegla på 240n som blev mindre och mindre äcklig i jämförelse med caddyn
Caddyn blev klar och jag kunde äntligen börja med 240n igen!
Skönheten själv, notera dom snygga extraljusen!
Och en bild med lillebror
Planen är m50 med turbo i framtiden men allt som heter motorbygge kommer få vänta då garaget hemma inte är helt färdigt/används som skrotförvar