Mercedes 190E 3.0T

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av speeds_ »

Diffarna är inget problem på MB, dom tål mycket mos. Så det behöver du inte oroa dig över. Försöka hitta drivaxlar som är fria från rost då klarar man sig långt! :)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av Dennis M »

Gött! Mina är fräscha och med min moderata effekt lär de hålla.
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av speeds_ »

Lite nyheter!

En present från Hedgehog Motorsport kom här om veckan, ett par camberstag! Så nu är bakvagnen mer eller mindre "klar" Fattas bara hjullager sen kan jag montera ihop den.

Bild

Bild

Sen har jag stått mitt i en garageflytt, gick inte att pendla 5,3 mil enkel resa för att mecka. Hur grymma polare det än är där så funkar det tyvärr inte att pendla... :thumbdown: Men men, så kan det vara ibland. Nu kan jag ta cykeln till garaget och det är guld värt. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Det kom lite snö! :lol:

Bild

Sen ringde Olle och glatt berättade att vi fått paket. Vilket innehöll bla. en glasfiberhuv. Den väger ca 15kg mindre än org, så det kommer sitta väldigt fint med tanke på alla extra kilon från Bmw drivlinan. :thumbup:
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av Gabbe_96 »

Kul med MB! ang lådan, vart kapade du på mb/bmw lådan?
vilket svänghjul kör du med? :P
M30 turbo
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av Pimpolainen »

Är inget big fan av merca, men denna är riktigt snygg!

Tycker du lyckats riktigt bra med färgsättningen och ett par riktigt snygga fälgar gör ju susen också!

Kör så det ryker! :lol:
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av speeds_ »

Gabbe_96 skrev:Kul med MB! ang lådan, vart kapade du på mb/bmw lådan?
vilket svänghjul kör du med? :P
Ingen aning, lämnar iväg det och får det gjort. Bara tanken av att få det rakt får mig att vilja begå självmord... :lol:
Kör med ett ombyggt enkelmasse med Sachs 765 tryckplatta.
Pimpolainen skrev:Är inget big fan av merca, men denna är riktigt snygg!

Tycker du lyckats riktigt bra med färgsättningen och ett par riktigt snygga fälgar gör ju susen också!

Kör så det ryker! :lol:
Tack så mycket! Det ska jag! :)

Wop wop, dåligt med updates från min sida... Men det har hänt en del!

Fått tag på en ny motor då allt gick åt skogen sist när spridaren kastade in handduken. Rev ner den direkt när jag fått hem den och gick över alla lager och allt såg super ut, så det var bara att dra ihop allt igen.

Motorn tvättad och monterad i stativ. Ingen skönhet än direkt :lol:
Bild

Bild

Som nytt! :thumbup:
Bild

Sen har jag pillat lite med bärarmarna fram för att få ut lite mer styrvinkel. Inte riktigt så mycket som jag vill ha än, men det kommer. ;)
Bild

Bild

Det blev visst några hål i skivorna :shifty:
Bild

Och vips så var visst bakvagnen ihop igen! Kommer lite olja och småpill i måndag, så med lite tur är bakvagnen på bilen igen på tisdag :thumbup:
Bild
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av speeds_ »

Idag fick jag ett paket från min sponsor MBspecialist , stort tack för det! :) Det innehöll bla. ventilstyrningar, div packningar och några pinnbultar till grenröret. Så så fort jag slutade jobbet drog till garaget och började med toppen.

Bild

Pillade ihop ett verktyg för att lite enklare kunna montera nya ventilstyrningar. Man monterar den helt enkelt under toppen så centrerar den upp sig i hålen för topplocksbultarna, sen är det bara att gänga ner styrningarna med en bult. Måste säga att det fungerade grymt mycket bättre än väntat! Dock skedde en liten olycka... Värmde toppen innan och la styrningarna i frysen, men toppen hann svalna lite för mycket när jag skulle dra ner en av styrningarna och det tvärnöp, som synes tog det rätt illa. Styrningen gick åt skogen och det blev repor i toppen, det gick att få bort det mesta dock. Hade som tur var en fräsch styrning som låg som gick att använda.

Infettade och mumsiga muttrar! Var lite orolig för att m8or inte skulle hålla, men det gjorde de :thumbup:
Bild

Bild

Bild

:thumbdown:
Bild

Tittar man lite noga kan man se att kanalerna är aningen vassare än org :shh:
Bild

Bild

Bild

Och nu skall det vallas skidor, skicrosstävling imorgon :thumbup: :twisted:
Bild
Användarvisningsbild
flubber_323
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis jan 27, 2015 3:55 pm
Ort: Falun

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av flubber_323 »

riktigt frän bil
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av speeds_ »

Tack så mycket! :)

Nuså har det hänt grejer igen eller ja, det var ett tag sen men jag har varit kass på att uppdatera...
Fredrik hjälpte mig att brotscha ventilstyrningarna så jag kunde fortsätta med inslipning av ventiler. Att någon kan vara så tråkigt! Men nu är det gjort.
Toppen är helt ihopmonterad och klar. Väntar på glidskenor och spännskena till kamkedjan så jag kan sätta ihop motorn helt och hållet. Skickar spridarna på service och test till nästa lön, sen så fort dom kommit tillbaka så är motorn klar för uppstart.

Återstår lite funderingar ang urtrampningslager, har inte en blekaste aning om vad ja ska köra än... Sen kardan är en himla röra med. Men det löser väl sig! :thumbup:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Köpte en lite större oljekyl till 2015, snygg var den då inte! Lackades svart ganska så illa kvickt. Kommer även montera 2st 120mm fläktar på den.
Bild

Såhär står hon just nu. Är man nå sugen på att åka eller?!
Bild
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av speeds_ »

Söndagsnöje fick bli att göra klart glasfiberhuven för lack , det var lite fel efter gjutningen som behövde spacklas.
Är lite fundersam på om den klarar sig över turbon nu, om inte så blir det att höja huven lite över turbon. Inge mer hål för min del. ;)

Bild

Bild

Bild

Bild

Blev även lite fix av en ny ventikåpa, mycket nöjd med resultatet :thumbup: . Lär se till att snygga till soppasystemet när jag får tid över, för just nu ser det förjävligt ut...

Bild
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av speeds_ »

Här om veckan anlände lådan från svetsning, lite stabbigare grejer än det förra. :thumbup:
Under tiden jag väntade på lådan tog jag och byggde ihop motorn så mycket som gick. Det som fattas för att den skall vara 100% klar är en packning till turbon och en an-koppling för turboreturen. Hade en genomgående an-koppling förra året, men det kändes bra rappligt så nu blir det en svetsad en.

Nu kommer man inte behöva oroa sig för lådan nå mer :twisted:
Bild

Bild

Bild

Bild

Och som att jag inte hade nog att göra... Fick för mig att slipa bort Renault från kompressorhuset och högglanspolera det..
Bild


I helgen blev det att ställa ner bilen på hjul igen för första gången sen augusti, gick ju ganska mycket lättare att rulla chassit nu utan någon äcklig svetsdiff :lol:
Hon hann njuta lite av solen och en liten tvätt, så himla härligt att få se henne ute igen. :thumbup: . Sen tog jag och testade motorn med lådan för att se om allt passade, det såg väl helt ok ut! Men aningen trångt ovanför lådan för spakstället. Skall handla ett spakställ vid lön så jag kan måtta in allt till 100%.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det är aningen trångt som sagt.
Bild


I brist på annat att delar så tog jag och började snygga till elsystemet. Sjukt va svårt det är att få allt bra, men nu börjar det reda upp sig.
Bild

Bild
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av speeds_ »

Glömmer alltid bort att uppdatera här så kopierar in lite smått från övriga trådar. Ursäkta röran :)


Wop wop snickrade ihop en ny balk till växellådan, blev hur bra som helst! :thumbup:
Bild

Bild

Bild

Bild

Har haft problem med att jag bockar styrstagen pga attt själva stagen tog i chassit på bilen, med lite vinkelskrik så var det problemet borta! Blev väl inte så snyggt, men bättre än att stagen bockas.
Är dock inte direkt nöjd med vinklarna, visst det blir bättre men inte bra. Det största problemet just nu är att vid max rattutslag tappar man styrsel på främre hjulet pga att styrstaget och infästningen mot navet på staget blir helt "rakt" som ni ser i bilden, har dessvärre ingen aning om hur jag ska lösa det nu så får nöja mig med dessa vinklar så länge. Visst kan bygga om bärarmarna men vill ändå ha möjlighet att anpassa bilen efter "normal" bankörning och inte enbart drifting.. Klurar vidare!

Bild

Bild

Och där vart fästet till stödlagret klart! Kanske inte det snyggaste, men det fyller sin funktion och det lär då inte gå sönder. Sjukt va roligt det är att smida ihop massa saker såhär :)
Idag plockade jag ur motorn igen så jag kan börja montera div småpill som lamell, lite värmeskydd osv...

Bild

Bild

Såklart tog gasen i tigen slut så fick bli migen till sista "kuben". Har inte kört med så mycket tig förut så tar det som lärdom, blev lite förorenat någon gång... Men som sagt, man lär väl börja lära sig någonstans. :)
Bild

Bild

Bild

Bild


Och ja bultarna ska kapas ;)

Yey idag kom det paket! Lamell passande ZF'lådan, huvlås, värmeskydd, lite an-kopplingar, aluminiumrör samt en packning till turbon som såklart var fel... :thumbdown: Nåja. Tog och tejpade dit lite värmeskydd mot hjulhuset och ner ovanför downpipet, förhoppningsvis blir det lite skonsammare värme inne i bilen och skyddar lacken som redan spruckit vid turbon :lol: Det blev väl inte direkt snyggt, men det syns betydligt mindre när motorn väl sitter i bilen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen tog jag och flyttade min egt givare som förut satt efter turbon vilket är rätt så missvisande. Nu lär det bli betydigt bättre :thumbup:

Bild

Bild

Sakta men säkert går det framåt! Var uppe med bilen på lyften igen och drog om bränsleledningarna en aning samt monterade några an-kopplingar så jag lättare ska kunna demontera bakvagnen, då slangarna går rakt igenom den. Gjorde även klart värmeskydden så nu sitter allt sådant där.

Tog även och lyfte uppavgassystemet och insåg att ljuddämparen sitter precis där nya fästet till stödlagret sitter. Frågan är om man ska slita bort ljuddämparen helt och enbart köra med den bakre? Kommer ju låta rätt så trevligt. :twisted:

Finns några hästar i vårat garage.... :shh:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite större oljekyl detta år, sen blir placeringen "symmetrisk" mot intaget till turbon.

Bild

Det är ju kul att man alltid har tillgång till så fancy verktyg när man ska göra saker... :lol: Snygg motvikt osv....

Bild

Bild

Blev lite dåligt med bilder mellan där, men den passade faktiskt. Handbromsen är inte monterad än..

Bild

Bild

Bild

Sen var det så fruktansvärt trångt för slavcylindern, det var totalt omöjligt att komma åt den så det fick bli en liten servicelucka.

Bild

Bild

Växellägena blev helt underbara <3

Bild

Handbromsen blir väl att sitta typ något sånt där som förra året.

Bild

Bild


Oljekylaren är på plats och inkopplad. Tog faktiskt och testade Biltemas sortiment både på slang och kopplingar, och tro det eller ej men dom känns riktigt vettiga.

Bild

Bild

Nya drivlinan känns underbar! Och känslan av att ha ett riktigt spakställ och ingen svetsdiff <3

Nu är det väl lite småpill kvar som att montera lyktorna riktigt, fixa listerna under lyktorna, dörrsidor. Glasfiberhuven får bli till nästa säsong, så kommer köra med min buliga fula med hål i ett tag till.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu när jag haft lite tid över gjorde jag ett lite vettigare fjäderbensstag med inbyggd vevhusvent. Blev rätt så mycket cleanare :thumbup:

Bild

Bild

Bild

Bild

I förrgår var det dags vikta in bilen, försöka ställa coilsen relativt vettigt. Fick inte till det helt 100 tyvärr, men helt klart bättre än innan. Totalvikten blev bättre än förväntat, under 1200kg med denna drivlina är inte illa! Bara diffen väger 55 kg :eh: Detta var med 20 liter bränsle och utan huv, så lägg på 15 kg på huven.

Bild

Bild

Bild
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av primer »

Tja frän bil! Vad använde du gör drivaxlar till BMW 210 diffen?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Skriv svar