Volvo C30 Rallycross
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Har börjat snickra på ett tråg. Har låtit vattenskära några flänsar för att underlätta. Ska bocka lite plåt då jag kommer åt en sån maskin, men det kan dröja lite.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Per har du också kommit till insikt i styling träsket.....
Blir det ett blingbling tak i kolfiber som är synlikt
det är ju bra för vikten å då slipper du ju
hålborrandet
//Nisse
Blir det ett blingbling tak i kolfiber som är synlikt
det är ju bra för vikten å då slipper du ju
hålborrandet
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Nisse!
Ja, det vore coolt med ett sånt tak. Gärna med 7-8 lager klarlack så man får ett riktigt djup...
Tror det satt taklucka på bilen då den lämnade fabriken och Holländaren jag köpte karossen av hade skaffat en plåt utan lucka. Kollade om det fanns något som gick att hålborra uppe i taket, men inget som inte syns så jag får nöja mig med att slipa plåten tunn...
På tal om styling:
I Luleå då jag åkte isbana 2006 hade det kommit upp vatten på isen så man hade ändrat bansträckningen genom att göra en krok förbi vattnet. Vi skulle få åka ett mastervarv med personbil, så jag hoppade in i en Volvo S80 som stod i depån. Skrek åt ägarna likt en amerikansk polisfilm att: -Jag lånar bilen fram och åter. Noterade att doftgranarna luktade underbart och att man hade mysiga mattor i bilen och sånt. Efter att ha kommit in i depån igen berättade mekarna om hur cool jag sett ut med lysande ventilhattar på banan...
Ja, det vore coolt med ett sånt tak. Gärna med 7-8 lager klarlack så man får ett riktigt djup...
Tror det satt taklucka på bilen då den lämnade fabriken och Holländaren jag köpte karossen av hade skaffat en plåt utan lucka. Kollade om det fanns något som gick att hålborra uppe i taket, men inget som inte syns så jag får nöja mig med att slipa plåten tunn...
På tal om styling:
I Luleå då jag åkte isbana 2006 hade det kommit upp vatten på isen så man hade ändrat bansträckningen genom att göra en krok förbi vattnet. Vi skulle få åka ett mastervarv med personbil, så jag hoppade in i en Volvo S80 som stod i depån. Skrek åt ägarna likt en amerikansk polisfilm att: -Jag lånar bilen fram och åter. Noterade att doftgranarna luktade underbart och att man hade mysiga mattor i bilen och sånt. Efter att ha kommit in i depån igen berättade mekarna om hur cool jag sett ut med lysande ventilhattar på banan...
Senast redigerad av Per Ohlsson den sön feb 24, 2019 11:49 am, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo C30 Rallycross
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Patrick!
Är det samma dia på tryckarna?
Volvo har ju rena racegrejor i motorerna så det är fränt. Frågan är vad en tryckare från t ex Arrows med samma mått väger?
Är det samma dia på tryckarna?
Volvo har ju rena racegrejor i motorerna så det är fränt. Frågan är vad en tryckare från t ex Arrows med samma mått väger?
Där du har seglat, där har jag rott!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo C30 Rallycross
ja det är lika, 32mm
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Har haft lite tråkigt då jag åter fått en släng av influensan. I all tristess satte jag min förtjusande särbo på att demontera en motor som jag "klickat hem". Till min förvåning konstaterade jag att det var många likheter mellan turbo och sugis. Det här var alltså en -01 med mekantryckare. Det som skiljde på underdelen var kolvar och vevaxel. Annars var blocket lika så när som på en frysplugg vid oljereturen från turbon och en plugg vid röret för olja till turbon. Blocket hade oljekylning också, så det får stå på hyllan i väntan på haveri så det kommer till användning.
Vevaxlar har jag nu i olika modeller, men inget som jag behöver. Är på jakt efter en som har en lös hylsa bak på vevaxeln. Denna går att byta ut mot ett lager, vilket är ett måste då min ingående axel är fasligt lång till lådan. Dessa vevaxlar satt nog på äldre motorer, så det är alltså såna jag ska försöka hitta.
Så här ser den löstagbara ringen ut. Har jämfört mot de nyare vevaxlarna, men där är hålet för ringen trängre så denna går inte dit.
Vevaxlar har jag nu i olika modeller, men inget som jag behöver. Är på jakt efter en som har en lös hylsa bak på vevaxeln. Denna går att byta ut mot ett lager, vilket är ett måste då min ingående axel är fasligt lång till lådan. Dessa vevaxlar satt nog på äldre motorer, så det är alltså såna jag ska försöka hitta.
Så här ser den löstagbara ringen ut. Har jämfört mot de nyare vevaxlarna, men där är hålet för ringen trängre så denna går inte dit.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Är insugen identiska eller dom olika?
På håll ser dom ju bra ut
//Nisse
På håll ser dom ju bra ut
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Nisse!
Dom är identiska. Dock ser det ut som att dessa två har lite jämnare yta.
Nu är det bara att bygga motorer...
Dom är identiska. Dock ser det ut som att dessa två har lite jämnare yta.
Nu är det bara att bygga motorer...
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Har inte gjort några framsteg i garaget. Dock står det inte helt stilla. Likt en nattlig vandring hem från krogen går jag mest bara kräftgång, vilket innebär att jag gör om sånt som jag inte gjort rätt förut. Den här gången har jag höjt upp passagen där slangar och rör ska dras. I den här klassen får vi inte ha rör och slang i kupén.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
I fredags var jag och hälsade på hos Auto Verdi i Söderbärke.
Därifrån fick jag med mig två oljepumpar. Den jag tidigare hade köpt var nämligen för stor så den fick inte plats framför startmotorn.
De hade vänligheten att bearbeta de fästen jag köpt av IGMAB tidigare så att pumparna ska passa.
Drev till båda pumparna fick jag också med mig.
Det blev vevstakar till några motorer också, plus några i reserv. Nog är Verdistaken rejälare utan att kännas direkt tyngre. Har inte vägt dom, men de stakar som visade sig vara Eagle är ju något kinesiskt skit bara som ändå inte går att använda.
Därifrån fick jag med mig två oljepumpar. Den jag tidigare hade köpt var nämligen för stor så den fick inte plats framför startmotorn.
De hade vänligheten att bearbeta de fästen jag köpt av IGMAB tidigare så att pumparna ska passa.
Drev till båda pumparna fick jag också med mig.
Det blev vevstakar till några motorer också, plus några i reserv. Nog är Verdistaken rejälare utan att kännas direkt tyngre. Har inte vägt dom, men de stakar som visade sig vara Eagle är ju något kinesiskt skit bara som ändå inte går att använda.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Nu när det trillat in mera fräna prylar så får jag nog ansöka hos chefen där hemma om en resa uppåt landet för ett "titta,känna,klämma"studiebesök!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Love!
Nej, nu börjar det bli hemligt, så nu har jag tonat fönstren till garaget. Alla roliga saker ligger väl emballerade i kartonger, så det är inte mycket att se.
Har börjat snida på en växellådsbalk. Som alltid när jag ska göra något så blir det skit. Hade köpt hålsåg av märket Sandvik då jag trodde att det var bra skit. Dock visade det sig att jag misstagit mig. Det gick lite segt att borra i CrMo röret, men det gick skapligt ett tag....tills det började ryka om sågen. Då smorde jag genom att spreja skärsprej på sågen. Det räckte tydligen inte, utan efter ett tag ville inte DeWalt vara med längre heller. Det rök och maskinen gick knappt att hålla i längre. Istället fick jag ta rondellen och snida på frihand. Det blev skapligt, då röret hänger på plats genom sugpassning.
Nej, nu börjar det bli hemligt, så nu har jag tonat fönstren till garaget. Alla roliga saker ligger väl emballerade i kartonger, så det är inte mycket att se.
Har börjat snida på en växellådsbalk. Som alltid när jag ska göra något så blir det skit. Hade köpt hålsåg av märket Sandvik då jag trodde att det var bra skit. Dock visade det sig att jag misstagit mig. Det gick lite segt att borra i CrMo röret, men det gick skapligt ett tag....tills det började ryka om sågen. Då smorde jag genom att spreja skärsprej på sågen. Det räckte tydligen inte, utan efter ett tag ville inte DeWalt vara med längre heller. Det rök och maskinen gick knappt att hålla i längre. Istället fick jag ta rondellen och snida på frihand. Det blev skapligt, då röret hänger på plats genom sugpassning.
Där du har seglat, där har jag rott!