Volvo C30 Rallycross
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
typ ett sånt här skulle göra jobbet bra https://shop.klracing.se/sv/artiklar/78 ... slutn.html
du kan köpa dem via mig så får du flödes pappar på dem och jag tryck testar dem och går in med kamera och kollar att de ser bra ut för bara ett par hundrigar extra.
borde rymma sidorna om du monterar 90 graders rör på dem? om man inte bygger om dem så kan man ha med sig reservare också på tävlingar.
de flödar bra med de gavlarna och kyler helt ok och har liten volym. lägg mer tid på att få in väldigt kall luft in i turbon med största möjliga filter det är viktigare!
mvh jens
du kan köpa dem via mig så får du flödes pappar på dem och jag tryck testar dem och går in med kamera och kollar att de ser bra ut för bara ett par hundrigar extra.
borde rymma sidorna om du monterar 90 graders rör på dem? om man inte bygger om dem så kan man ha med sig reservare också på tävlingar.
de flödar bra med de gavlarna och kyler helt ok och har liten volym. lägg mer tid på att få in väldigt kall luft in i turbon med största möjliga filter det är viktigare!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Jens!
Det är ett alternativ, men eftersom jag måste ha nät framför IC och vid dåligt väder kan det bli tätt av lera och annat. Därför vill jag försöka få dit en så stor IC som ryms. Tror säkert att den du visade där skulle funka fint om vädret är bra, men jag skulle vilja ha något större. Det skulle funka att köpa tre och bygga ihop till två större. Dock känns det närmare till hands att köpa lösa cellpaket i så fall om man ändå måste kapa sönder grejorna.
Henrik!
Det där såg ut att vara en fin IC. Dock skulle jag helst vilja ha något större...
Har en släkting som jobbar på ett företag här i Sundsvall som sysslar med trimning av motorer samt med avgasrening. På deras företag har tester gjorts med olika intercoolers. De har testat både dyra märkesprodukter och billiga kineser. Resultatet är att det är svårt att motivera merkostnaden för en dyr IC.
Det ska tydligen gå att köpa cellpaket för en femhundring per styck i kina, så om man köper tre borde det gå att få till två IC. Ska bara få tag på någon som importerar såna.
Vill helst ha en bar and plate IC, men i värsta fall får det bli en lastbilsvariant med tube and fin...
Det är ett alternativ, men eftersom jag måste ha nät framför IC och vid dåligt väder kan det bli tätt av lera och annat. Därför vill jag försöka få dit en så stor IC som ryms. Tror säkert att den du visade där skulle funka fint om vädret är bra, men jag skulle vilja ha något större. Det skulle funka att köpa tre och bygga ihop till två större. Dock känns det närmare till hands att köpa lösa cellpaket i så fall om man ändå måste kapa sönder grejorna.
Henrik!
Det där såg ut att vara en fin IC. Dock skulle jag helst vilja ha något större...
Har en släkting som jobbar på ett företag här i Sundsvall som sysslar med trimning av motorer samt med avgasrening. På deras företag har tester gjorts med olika intercoolers. De har testat både dyra märkesprodukter och billiga kineser. Resultatet är att det är svårt att motivera merkostnaden för en dyr IC.
Det ska tydligen gå att köpa cellpaket för en femhundring per styck i kina, så om man köper tre borde det gå att få till två IC. Ska bara få tag på någon som importerar såna.
Vill helst ha en bar and plate IC, men i värsta fall får det bli en lastbilsvariant med tube and fin...
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Det var ett tag sedan jag uppdaterade nu, men inget har hänt på C30:n ändå. Alltså har ingen missat något. Håller på att byta turbo på en arbetskamrats Volvo 940, vilket är föga upphetsande... Behöver ju arbetsträna lite i garaget nu och då är det ett lämpligt projekt.
Idag låg det dock ett trevligt paket i brevlådan. Det var fler Borgesonhylsor från Jocar.
De hade även vänligheten att skicka aluminiumleder till det där arrangemanget.
Planen ser ut enligt följande: De svindyra aluminiumlederna ska förhoppningsvis passa på Volvo 940s nedre rattstång som är i aluminium. I andra änden av leden hoppas jag att den nedre delen av krockhylsan från en Volvo 240 ska passa, för den passar i alla fall utmärkt i den hylsa som ska fästa över splinesen på styrväxeln.
Antar att några undrar över varför jag köpt tre satser av allt? Svaret är att allt jag får i händerna, har en tendens att gå sönder. Såna gånger är det bra att ha reservdelar.
Idag låg det dock ett trevligt paket i brevlådan. Det var fler Borgesonhylsor från Jocar.
De hade även vänligheten att skicka aluminiumleder till det där arrangemanget.
Planen ser ut enligt följande: De svindyra aluminiumlederna ska förhoppningsvis passa på Volvo 940s nedre rattstång som är i aluminium. I andra änden av leden hoppas jag att den nedre delen av krockhylsan från en Volvo 240 ska passa, för den passar i alla fall utmärkt i den hylsa som ska fästa över splinesen på styrväxeln.
Antar att några undrar över varför jag köpt tre satser av allt? Svaret är att allt jag får i händerna, har en tendens att gå sönder. Såna gånger är det bra att ha reservdelar.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Undra hur många delar från gamla 240 som de andra supercarteamen använder!
Wiktor Danielsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Wiktor!
Intressant att du skulle ställa den frågan. Faktum är att mellanaxeln från växellådan till den främre diffen har Volvo 240 medbringare ofta om man använder Sellholms grejor.
Varför jag valde att använda 240delar till rattaxeln var främst att axeln passade perfekt samt att den var ihålig och därmed lätt.
Ungefär så här. Delarna ska längdjusteras så att knuten hamnar närmare medbringaren och även närmare styrväxelns pinjong. Blev lite sugen att göra klart styrningen, men måste först göra klart den där 940:n som jag håller på att uppgradera.
Intressant att du skulle ställa den frågan. Faktum är att mellanaxeln från växellådan till den främre diffen har Volvo 240 medbringare ofta om man använder Sellholms grejor.
Varför jag valde att använda 240delar till rattaxeln var främst att axeln passade perfekt samt att den var ihålig och därmed lätt.
Ungefär så här. Delarna ska längdjusteras så att knuten hamnar närmare medbringaren och även närmare styrväxelns pinjong. Blev lite sugen att göra klart styrningen, men måste först göra klart den där 940:n som jag håller på att uppgradera.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Det har inte hänt mycket på C30-fronten. Har i alla fall varit i garaget två kvällar på raken och arbetstränat, dvs plockat lite bland verktygen. Tyvärr har inget sug infunnit sig, så inget blir gjort annat än städning.
Har fått foder till motor nr2, men har ännu inga kolvar och stakar. Väntar med att skjuta ner fodren tills jag har kolvar så att det går att borra blocket till rätt mått direkt.
Någon sate hade behov av mina backspeglar från personbilen, så jag har nu haft möjlighet att prova hur försäkringen fungerar...
Har fått foder till motor nr2, men har ännu inga kolvar och stakar. Väntar med att skjuta ner fodren tills jag har kolvar så att det går att borra blocket till rätt mått direkt.
Någon sate hade behov av mina backspeglar från personbilen, så jag har nu haft möjlighet att prova hur försäkringen fungerar...
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Ett tips. Plocka bort krock zons grejen på rattstången. Dom bruka ge sig om du får en smällPer Ohlsson skrev:Wiktor!
Intressant att du skulle ställa den frågan. Faktum är att mellanaxeln från växellådan till den främre diffen har Volvo 240 medbringare ofta om man använder Sellholms grejor.
Varför jag valde att använda 240delar till rattaxeln var främst att axeln passade perfekt samt att den var ihålig och därmed lätt.
Ungefär så här. Delarna ska längdjusteras så att knuten hamnar närmare medbringaren och även närmare styrväxelns pinjong. Blev lite sugen att göra klart styrningen, men måste först göra klart den där 940:n som jag håller på att uppgradera.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Håkan!
Brukar dom där aluminium-krockzonen ge sig? Jag har byggt några bilar tidigare med elektrisk servo i kupén, men då har det funkat. Har faktiskt bara hört om en som fått sönder en, men det kan ha varit handhavandefel.
En annan inte helt ovidkommande aspekt är att jag inte får smäll. Jag ger dom!!! )
Det står även i reglementet att en original krockzon ska finnas:
Steering
The steering system and its position are free, but only a direct
mechanical linkage between the steering wheel and the steered
wheels is permitted.
The steering column must be fitted with a retractable device in case
of impact, coming from a series vehicle.
Appendix J – Article 279
FIA Sport
Brukar dom där aluminium-krockzonen ge sig? Jag har byggt några bilar tidigare med elektrisk servo i kupén, men då har det funkat. Har faktiskt bara hört om en som fått sönder en, men det kan ha varit handhavandefel.
En annan inte helt ovidkommande aspekt är att jag inte får smäll. Jag ger dom!!! )
Det står även i reglementet att en original krockzon ska finnas:
Steering
The steering system and its position are free, but only a direct
mechanical linkage between the steering wheel and the steered
wheels is permitted.
The steering column must be fitted with a retractable device in case
of impact, coming from a series vehicle.
Appendix J – Article 279
FIA Sport
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
brukar och brukar, dumt att chansa och bli stående, evertsson knäckte sin på solvalla
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Håkan!
Ja om man kör på Solvalla är risken stor att man bankar på någon betongmur också och då är risken stor att även dyrare saker går sönder.
Vad föranledde att Evertssons nedre rattstång gick sönder?
Har i alla fall längdjusterat delarna men ännu inte svetsat ihop dom.
Hyresvärden har svarvat och fräst lite åt mig också. Det är en övergång som ska svetsas på det chromemolyrör som ska agera rattstång inne i bilen. Via ett lager ska den sedan anslutas mot den ovannämnda aluminiumdelen.
Det har kommit en svindyr tank också. Som synes sticker anslutningarna upp ovanför kevlarlådan som tanken ska vara monterad i, varför jag måste tänka om lite angående monteringen.
Ja om man kör på Solvalla är risken stor att man bankar på någon betongmur också och då är risken stor att även dyrare saker går sönder.
Vad föranledde att Evertssons nedre rattstång gick sönder?
Har i alla fall längdjusterat delarna men ännu inte svetsat ihop dom.
Hyresvärden har svarvat och fräst lite åt mig också. Det är en övergång som ska svetsas på det chromemolyrör som ska agera rattstång inne i bilen. Via ett lager ska den sedan anslutas mot den ovannämnda aluminiumdelen.
Det har kommit en svindyr tank också. Som synes sticker anslutningarna upp ovanför kevlarlådan som tanken ska vara monterad i, varför jag måste tänka om lite angående monteringen.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Idag hade brevbäraren vänligheten att komma med en lagerbock i aluminium och...
...några gummigenomföringar som ska täta runt rattstången där denna går genom torpeden.
Kapade av CrMo-röret till lämplig längd och passade ihop delarna.
Ser ut att kunna funka...
NÅGON har varit överambitiös i jakten på kilon och borrat lite för mycket, så jag blev tvungen att köpa nya balkar. Dessa passar inte mot den nya tunneln, så det blir till att rondella lite...
Där du har seglat, där har jag rott!
- GustafsMats
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tis okt 07, 2014 2:33 pm
- Ort: Årsunda
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Länsmans Längtan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
270km/h average flying km
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
270km/h average flying km
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan
Re: Volvo C30 Rallycross
I brist på något konstruktivt så fäller jag in ett hejja!
Wiktor Danielsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
GustafsMats!
Rejäl balk ni har. Vad jagar ni med den, grävling?
Vi får faktiskt ha rör i fronten på rallycross också, så ett CrMo-rör kanske kommer hamna i fronten. Annars är det ju enkelt att muttra dit en originalbalk också.
Wiktor!
Ja, nu när både inspirationen och pengarna tryter, uppskattar jag alla glada tillrop jag kan få.
Har i alla fall tagit sista slantarna jag hade och köpt en pump.
Rejäl balk ni har. Vad jagar ni med den, grävling?
Vi får faktiskt ha rör i fronten på rallycross också, så ett CrMo-rör kanske kommer hamna i fronten. Annars är det ju enkelt att muttra dit en originalbalk också.
Wiktor!
Ja, nu när både inspirationen och pengarna tryter, uppskattar jag alla glada tillrop jag kan få.
Har i alla fall tagit sista slantarna jag hade och köpt en pump.
Där du har seglat, där har jag rott!