Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Fick för mig att jag skulle kapa bort de bakre tornen då jag inte var nöjd med de gamla. Det vänstra tornet satt lite snett (5 mm), så jag kapade bort båda och började om.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Sedan blev det att klippa passbitar och montera. Ska lämna hjulhusen öppna så länge, för bågen ska nämligen fästa mot monteringspunkterna för bakvagnen. Det blir lättare att svetsa runt rören om man kan svetsa genom hjulhusen.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Har hunnit lacka lite åt en kille som kör lilla klassen, dvs mopedbilar med under 300 hk. Klassen kallas visst för 2400.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

En treskivig Sachskoppling i kolfiber har anlänt, så nu väntar jag på svänghjulet från DLI. Sedan ska paketet balanseras.
Senast redigerad av Per Ohlsson den tor apr 10, 2014 10:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Framvagnen på sin plats. Nu ska två främre fästen fästas i rambenen, men tyvärr verkar de rör som krävs, vara svåra att få tag i. Det är en dimension som är lite udda tydligen.
Senast redigerad av Per Ohlsson den tor apr 10, 2014 10:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Sedan har det kommit en sån här grej också....
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Ser fint ut. Finns det inte rör att få tag i så får du väl svarva till nå't som funkar :D . Huven ser fin ut,Anders antar jag?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Tjena Love!
Kul att du tycker att det ser bra ut! Jag tycker inte att det är så himla noga, för det är ju bara en tävlingsbil.
Gunnarsson hade rör i rätt dimension som dom skulle skicka. Jag har väntat på grejor därifrån i snart ett halvår, så någon månad till är väl inte hela världen. Dom har nog fullt upp med de bilar som ska gå i år, så jag kan vänta.

Japp, det är Anders huv.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej kul att följa. jag har fantiserat att få bygga en supernat 38mm turbo B200 motor. jag tror det kan bli en klart billigare väg att nå rätt bra effekt och potential till vinst än stora volvo 16v eller bmw 6- v8:or! vem har komponerat turbo och vem bygger grenrör insug, kam mm?

mvh jens
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Hej Jens!
Tyvärr har ju 38 mm restiktorerna begränsat effekten lite för mycket. Dom bilarna får ett lite för kort register och blir ju lika tunga som en NA bil med över 3250 cc i volym. Det skulle ju bli klart billigare än de enorma pengar som en Volvo på 3,2 liter kostar. Min förra motor var en rödblockare med 16 valve topp. Den var borrad 98,10 mm på ett originalblock. Till det hade jag 98 mm slag på veven, vilket gav en volym på 2965 cc. Det skulle inte gå att bygga så enl den sk expertisen, men jag drog den regelbundet upp till 8000 utan problem. Den motorn gav 350 hk och 370 nm på bänken i Luleå. Det kan vara ett riktmärke om du ska bygga en turbomotor.

Den nya motorn kommer att ha en topp från Unitek & ST. Det är även Stefan som räknat på kammarna, vilka ska vara ganska vassa (280 grader på båda). Insug finns färdigt att köpa på TIBUC, men jag tycker att dom är så onödigt dyra. Grenrör vet jag inte vem som ska bygga, men jag tror de flesta har rör i Inconell. Har ingen aning om vem som bygger såna? Turbon har GIK levererat. Dom har även svarvat konan som är 45 mm invändigt.
Blocket har Darton sleeves och är borrat 85 mm. Stefan har kolvar och stakar, men jag vet inte vilka som levererat dessa. Det är i alla fall inget kinesiskt, utan dom har fått kosta. Ska prova att åka med originalvev, för den verkar rätt bra. Om eller när den går sönder, så får man väl skaffa något värre. Vet inte om man får någon bättre produkt bara för att dom heter något fräsigt. Nu väntar jag på svänghjul från DLI och remskivan, så vi kan balansera och montera ihop motorn.
Där du har seglat, där har jag rott!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Det har gått en C30 med Volvo femma och turbo i supernationell för nått år sen. Tror Jonas brände ca 50000 i bromsbänken hos Halvarsson för att få till motor och responssystem men den blev ändå seg och svårkörd mot sugmotorerna.
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Hej Niklas!
Den motorn blev aldrig riktigt bra, trots rykten om att det satt BTCC grejor i den.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har lite ideer som ska ge en rätt så lättkörd motor med bra med vrid men det är mycket utvecklings jobb innan man är där men det ska gå att plocka ++400 sävar hk enligt mina beräkningar då allt lirar och då konceptet är perfekt och om bilen har rätt bakaxel utväxling mm så ska den gå snabbt runt banan.
jag tänker mer på volvos röd motor den blir billigare att bygga än en vit motor och är starkare men den är tyngre också. men ett darton prepat block med tjocka väggar så ska det nog gå bra om allt är optimerat.

man är ju dock rädd att om man skulle lägga ned tiden som krävs i utveckling så det vart en konkuräns kraftig motor som börjar vinna lite tävligar så blir det mest troligt bara mindre restriktor eller en annan vikt skala? :)

per om man bygger på en B200 (B204?) får man sätta den i vilken bil som helst eller? jag har bara läst reglerna lite lätt mest gällande motor och inte fördjupat mig i grejorna runt omkring. blir det inte 3000cc/1150kg om man ligger just under 2Liter? (1.5 X literna)

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Jens Gustavsson »

Per Ohlsson skrev:Hej Niklas!
Den motorn blev aldrig riktigt bra, trots rykten om att det satt BTCC grejor i den.
det tror jag på! btcc grejor har inget att göra i en restriktor turbo motor, det är en helt annan grej på så många olika sätt. sen är det mest nackdelar med 5 cylindrar på ett sånt koncept också. bättre med fyra cylindrar.

mvh jens
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Tror inte det var några BTCC delar i den. Det satt Tibuc insug med respons.

TWR tog tillbaka alla topparna dom gjorde i BTCC och vevpartiet var nog inget som skulle hålla för överladdning.
/ Niklas Sandström
Skriv svar