Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Har börjat snickra på ett tråg. Har låtit vattenskära några flänsar för att underlätta. Ska bocka lite plåt då jag kommer åt en sån maskin, men det kan dröja lite.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Klart att en sommarbil ska vara utan tak...
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per har du också kommit till insikt i styling träsket..... :hihi:
Blir det ett blingbling tak i kolfiber som är synlikt :thumbright:
det är ju bra för vikten å då slipper du ju
hålborrandet :hey:


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!

Ja, det vore coolt med ett sånt tak. Gärna med 7-8 lager klarlack så man får ett riktigt djup...
Tror det satt taklucka på bilen då den lämnade fabriken och Holländaren jag köpte karossen av hade skaffat en plåt utan lucka. Kollade om det fanns något som gick att hålborra uppe i taket, men inget som inte syns så jag får nöja mig med att slipa plåten tunn...

På tal om styling:
I Luleå då jag åkte isbana 2006 hade det kommit upp vatten på isen så man hade ändrat bansträckningen genom att göra en krok förbi vattnet. Vi skulle få åka ett mastervarv med personbil, så jag hoppade in i en Volvo S80 som stod i depån. Skrek åt ägarna likt en amerikansk polisfilm att: -Jag lånar bilen fram och åter. Noterade att doftgranarna luktade underbart och att man hade mysiga mattor i bilen och sånt. Efter att ha kommit in i depån igen berättade mekarna om hur cool jag sett ut med lysande ventilhattar på banan...
Senast redigerad av Per Ohlsson den sön feb 24, 2019 11:49 am, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Patrick!

Är det samma dia på tryckarna?
Volvo har ju rena racegrejor i motorerna så det är fränt. Frågan är vad en tryckare från t ex Arrows med samma mått väger?
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Kadett4wd »

ja det är lika, 32mm
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Har haft lite tråkigt då jag åter fått en släng av influensan. I all tristess satte jag min förtjusande särbo på att demontera en motor som jag "klickat hem". Till min förvåning konstaterade jag att det var många likheter mellan turbo och sugis. Det här var alltså en -01 med mekantryckare. Det som skiljde på underdelen var kolvar och vevaxel. Annars var blocket lika så när som på en frysplugg vid oljereturen från turbon och en plugg vid röret för olja till turbon. Blocket hade oljekylning också, så det får stå på hyllan i väntan på haveri så det kommer till användning.
Vevaxlar har jag nu i olika modeller, men inget som jag behöver. Är på jakt efter en som har en lös hylsa bak på vevaxeln. Denna går att byta ut mot ett lager, vilket är ett måste då min ingående axel är fasligt lång till lådan. Dessa vevaxlar satt nog på äldre motorer, så det är alltså såna jag ska försöka hitta.

Bild
Så här ser den löstagbara ringen ut. Har jämfört mot de nyare vevaxlarna, men där är hålet för ringen trängre så denna går inte dit.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Idag kom det två insug, så nu har jag tre. Det är bara resten kvar nu innan man har en hel bil...
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Är insugen identiska eller dom olika?
På håll ser dom ju bra ut :thumbright:


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!

Dom är identiska. Dock ser det ut som att dessa två har lite jämnare yta.
Nu är det bara att bygga motorer...
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Har inte gjort några framsteg i garaget. Dock står det inte helt stilla. Likt en nattlig vandring hem från krogen går jag mest bara kräftgång, vilket innebär att jag gör om sånt som jag inte gjort rätt förut. Den här gången har jag höjt upp passagen där slangar och rör ska dras. I den här klassen får vi inte ha rör och slang i kupén.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

I fredags var jag och hälsade på hos Auto Verdi i Söderbärke.

Bild
Därifrån fick jag med mig två oljepumpar. Den jag tidigare hade köpt var nämligen för stor så den fick inte plats framför startmotorn.

Bild
De hade vänligheten att bearbeta de fästen jag köpt av IGMAB tidigare så att pumparna ska passa.

Bild
Drev till båda pumparna fick jag också med mig.

Bild

Bild
Det blev vevstakar till några motorer också, plus några i reserv. Nog är Verdistaken rejälare utan att kännas direkt tyngre. Har inte vägt dom, men de stakar som visade sig vara Eagle är ju något kinesiskt skit bara som ändå inte går att använda.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Nu när det trillat in mera fräna prylar så får jag nog ansöka hos chefen där hemma om en resa uppåt landet för ett "titta,känna,klämma"studiebesök!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!
Nej, nu börjar det bli hemligt, så nu har jag tonat fönstren till garaget. Alla roliga saker ligger väl emballerade i kartonger, så det är inte mycket att se.

Bild
Har börjat snida på en växellådsbalk. Som alltid när jag ska göra något så blir det skit. Hade köpt hålsåg av märket Sandvik då jag trodde att det var bra skit. Dock visade det sig att jag misstagit mig. Det gick lite segt att borra i CrMo röret, men det gick skapligt ett tag....tills det började ryka om sågen. Då smorde jag genom att spreja skärsprej på sågen. Det räckte tydligen inte, utan efter ett tag ville inte DeWalt vara med längre heller. Det rök och maskinen gick knappt att hålla i längre. Istället fick jag ta rondellen och snida på frihand. Det blev skapligt, då röret hänger på plats genom sugpassning.
Där du har seglat, där har jag rott!
Skriv svar