Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Bjorn C »

en supercar motor ligger väl på 500 000 och uppåt om jag förstått rätt och dom är ju oftast byggt och sen får man nog sortera ut och testa sig fram en hel del ändå när responssystem å alla ska fungera och motorn måste klippa till direkt man rör gasen så de inte bli fördröjningar hela tiden för då kommer de gå långsamt för tappar man bara en 10del i varje kurva då blir de mycket på 3-5 varv på banan

400 hk räcker inte så långt när nästan alla ligger på 550 ungefär sen är ju oftast en modärn motor i alublock tex och vikten är ju en stor del i rallycross och även om man får vikta på bilen i slutskedet innan tävling så kan man ju placera mera vik där man verkligen vill ha den destu lättare bil man har utan vikter

sen går de inte tumma på kvaliten inom den hära sporten så de är bara bygga på bra grejer från början i stället för att försöka sortera ut nå junk eller kinagrejer för de biter en i arslet omgående för dom här grejerna får stryk och ska hålla varv på varv och inte 402 meter å sen stå i depån en timme tills nästa gång man rör gasen

stefan brukar surra mycke om den hära motorn när man är förbi så de ska bli kul att se hur konceptet blir

linus Westman har ju också klivit upp och hyrt in sig i ett team och kommer köra supercar och nån vm tävling i år och de ska bli kul att se om de blir nå fighter mot tiger i sommar som även han köpt en supercar

hoppas du får igång din till nästa år Per så även du kan var med och kämpa ;)
lycka till

Med vänlig hälsning
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Jens Gustavsson »

ursäkta min okunskap men vad är en supercar?

mvh jens
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Björn: Motorn Jens funderar på är ju en 2l med 38mm restriktor till supernationell 2wd.

Jens: Supercar är gamla Division 1 alltså 4wd med 45mm restriktor och det är en sådan som Per håller på med.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack nicklas för att du förklarar :thumbright: jag måste läsa noggrannare i denna tråd jag snackar ju som sagt om 2wd :)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

En hjälte inom motorsporten som inte slutar i första taget :thumbright:
http://www.youtube.com/watch?v=rgJPpBvXSds
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Jens!
Jo, det ska vara den faktiska volymen X 1,5. Då kan man läsa av vikten i SBF:s viktskala. Varför bygga på en så tung motor? Sedan har jag hört att aggregaten tar mycket stryk av den lilla restriktorn. Det ska tydligen bli en stor påfrestning axiellt. Jag har själv ingen erfarenhet av turbomotorer mer än att jag kör en gammal Volvo diesel. Således har jag försökt samla in så mycket info jag kan, vilket inte alltid är den rätta infon alla gånger.

Niklas!
Tack för att du inflikat information då jag inte varit inloggad här.
Beträffande Jonas motor så var det just som jag skrev ett rykte, så det kan även vara något som dom vevat ihop på någon Volvoverkstad.

Björn!
Det ska bli spännande att se hur den här motorn kommer att funka. Kul att Stefan känner att det här är ett kul projekt, för då lägger han säkert manken till. Har du sett toppen? Hörde att en känd Norrman har köpt tre motorer med support på tävlingarna under 2014 för
450 000 €. Det är nästan 4,5 milj!!

Nisse!
Mats är en enorm idrottsman.
Där du har seglat, där har jag rott!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av nkro »

Då kan man tro att det var rätt billigt med saab motorerna. Även om det var mkt kvar att göra.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ss#p577135

Niklas
Niklas
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Hej Niklas!
Ja, det var billiga grejor, men förmodligen hade beställaren redan lagt en deposition på motorerna. Julian Godfrey i England tar 650 000 kr för en motor, så dessa Saabgrejor var billiga.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej per varför ett gjutjärns block? jo de är kraftigare och kräver inga ombygnationer och håller oftast rundare cylindrar. det blir extrema cylinder tryck mer än dubbla mot en sugmotor sådet är viktigt.

björn igentligen ingen större skilnad i grund specen på en supercar motor med 45mm restriktor och en super nat motor med 38mm det är samma begränsningar bara en annan nivå som gör varvtalet anorlunda men pik cyl tryck och max vrid är nog nästan samma. inte helt olikt en turbo dragrace motor men med lägre varvtal så blir designen på kam, top och rör längder anorlunda. mycket viktigt med westgate och styrning till den det kräver sin man med mycket erfarenhet i den branchen innan det blir bra.

hur mycket hk, vrid tar man ut ur en 45mm restriktor motor och vad kör man för bränsle? vilka bygger de bästa motorerna ?

mvh jens
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Mountune och Julian Godfrey ligger väl bakom dom flesta topp motorerna. Trollspeed har gjort dom nya VW direktinsprutade som kommer iår.

Ca 550hk och 800Nm med 102RON

I GRC där dom får åka 107RON har Mountune 52,25 bmep i Ford/Olsberg motorerna
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!
Jo, det är dom som levererar de flesta motorerna i toppskiktet. Petter hade tydligen bytt trimmare nu. Det ska tydligen vara någon som jag aldrig hört talas om tidigare.
Det är lustigt att dom tar så himla bra betalt för grejorna, då Stefan påstår att dom bara har putsat lite i grytorna under ventilerna. Han har nämligen haft nöjet att serva en sån topp. Det måste väl vara så att man betalar för trimmarens "know how"?
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Jens!
Jag förstår hur du tänker kring valet av gjutjärnsblock, men är det inte mer intressant att försöka få ner vikten i framändan på bilen och flytta den bakåt?
Niklas från Stöcke körde med en restriktor tidigare. Den var iofs 36 mm, men det var en rätt tam maskin. Nu har han skippat restriktorn och kör bara isbana.
Om man skulle välja samma väg som WRC och gå ner i volym till 1,6 eller 1,8 liter och istället kunna åka med en lätt bil. Hur skulle motorn bli då? En sån motor varvar ju en del mer än en 2 liters. Förstår att en sån kräver mer av den som mappar för att det ska bli bra.
Där du har seglat, där har jag rott!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av nkro »

Nu när det är VM blev säkert kostnaden genast högre. Har inte Petter ngn Fransk trimmare typ Oreca.

Om man är ett stort team kan du säkert behöva en firma med lite resurser. Vet inte exakt hur många supercar OMSE ska använda i år. Men runt 10 st sen några extra motorer. När det blir problem blir nog det svårt att hinna annalysera problemet.

Trollspeed vet jag inte hur dom står sig idag. Vet inte om Tommy och Per J jobbar med trollspeed fortfarande.

Beställaren på Saab motorerna tror jag faktist inte är med oss längre. Var säkert ngt samarbete med Ultra eftersom dom var goda vänner. Han hade stor erfarenhet från Saab.

Niklas
Niklas
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!
Tror trimmaren ska heta Pipp, eller nåt. Hörde det på telefon, så jag vet varken om det är sant, eller hur det stavas. Ingen jag hört talas om innan i alla fall.

Nej, vi är inget stort team. Det är ju bara jag...och sedan brukar några följa med då det ska tävlas.

Vet inte hur dom jobbar där nere på Västkusten nu. Har bara sett Frank på tävlingarna, så jag vet inte om han är ensam på företaget?

Saabgrejorna var ganska billiga. Som sagt tillkommer en hel del grejor, så det blir inte billigt i slutändan ändå. Sedan vore det hemskt om man blev tvungen att köra Saab!
Där du har seglat, där har jag rott!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av nkro »

Haha, ja en saab motor passar nog inte så bra.
Niklas
Skriv svar