Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Expat »

Har kommit hem från värmen i söder, fan vad här är kallt. Hade satt fel datum på pannan så det var bara femton grader i huset, men som tur är så har jag en braskamin, så jag tillbringade första dagen hemma framför den Trots det är gräset långt och behöver klippas men åkgräsklipparens motor har rasat under vintern, blåare moln har jag inte sett sen jag rasade turbon på en tävling en gång. Biltemas underhållsladdare har dock fungerat, så bilen startade. Mer än man kan säga om biltemas laddare jag har nere i värmen. När jag kom ner i höstas så var batteriet snustorrt och laddaren död. Fördelen med att frysa arslet av sig här i Sverige, är att man inte behöver duscha var dag här som man behöver nere i värmen, iofs en klen tröst.
Better to be over the hill than under
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Jo, på förra bilen fick man också banka och slå vid varje besiktning...

fugazi!
Jag slängde in kulan i bagaget. Man vet ju aldrig när man kan behöva den.
Jaså, hade dom inte ens kroken med sig?
De gamlingar jag känner lämnar mobilen på hallbyrån, för dom hade inte tänkt ringa någon...

Expat!
Welcome to hell!
Vi har tre grader varmt nu på kvällskröken, så vinterdäcken ligger fortfarande på...
Gillar du inte Biltema?
Dom har i alla fall bra handrengöring och den där rostborttagaren verkar också funka.


Här har jag haft visning av bussen i helgen, vilket verkar bli affär. Jag har som sagt några åtaganden att ta itu med först, vilket är att få den igenom besiktningen så att han kan åka iväg med den....

Bild
Har även monterat bort kroken. Körde bilen ett varv i tvätten. som vanligt börjar det regna en kvart efteråt...
Där du har seglat, där har jag rott!
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Expat »

Visst gillar jag Biltema, men man måste vara lite selektiv. Men man åker ju på nitar ibland även då.
Hittade felet på gräsklipparen, nålventilen läckte så bensin rann in i förgasaren och vidare ner i sumpen. Så det blev lite för mycket olja/bensin för kolvringarna
Better to be over the hill than under
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Expat!
Biltema är inget av mina favoritvaruhus, men visst handlar jag en del där av ren snålhet.
Jaså var det bara nålventilen? Hade klipparen stått med soppa i flottörhuset? Annars brukar dom där flottörerna kollapsa av laddtryck, för visst har du monterat turbo på klipparen? Läste i någon biltidning för 30-35 år sedan om någon som tröck genom SU. Han hade fått tillverka flottörer av balsaträ som han målade med epoxy för att slippa problem med flödning.
Här uppe har inte gräset börjat växa ännu, men med tanke på hur fort det gått med björkarna är det inte långt borta nu.


Den senaste tiden har jag inte gjort så mycket i garaget. Det har varit fullt upp med examensarbete i skolan och en massa jobb med att vränga däck på vardagsbilen och att knäcka plåtar som ska fästas på bussen. Nu återstår att hitta någon som kan bränna fast dom på bussen bara.
Ikväll kände jag ett behov av att få något uträttat på bilen. Det var något jubileum på krogen för dom som gick ur nian för 50 år sedan eller nåt, men jag känner inget behov av att ligga som en död sill imorgon. Således svetsade jag lite istället.

Bild

Bild
Efter mycket funderande har jag kommit fram till en lösning på det där med torkararmarna. Har fått vända på varenda led för att få det någotsånär hyfsat.

Bild
Motorn kommer jag montera inne i kupén, vilket är bra så jag får lite vikt på den högra sidan av bilen också.
En av stängerna hade jag redan hålborrat, men nu skulle jag borra även den andra. Då visade det sig att jag hade tagit borrmaskinen till det garage där jag håller på att fuska till den gamla V70:n. Då blev jag skitsur och åkte hem istället.
Där du har seglat, där har jag rott!
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Expat »

Det var mer än flottörhuset, en kvarts tank bensin hade också letat sig ner i sumpen, för jag hade ju naturligtvis inte stängt kranen till tanken. Jag avstod från turbon, ville inte den skulle skena, men trimmad är den. Renoverade motorn för en 6-7 år sedan (Stiga Park) och då såg jag dom vedervärdiga kanalerna som Briggs, eller det kanske var Stratton hade behagat designat motorn med. Så kanalerna fick en kärleksfull behandling innan montering. Innan när man klippte mossan så orkade den knappt igenom på ettan på sina ställen, men nu går den igenom på tvåan utan problem.
Bra att du höll dig undan från festen. Gamla kåta kärringar skall man akta sig för. Dom kan ta kål på den bäste.
Better to be over the hill than under
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Expat!
Du har alltså en sån där dragracingmotor som ungdomarna som vill bli raggare har?
Man kan inbilla sig att ett sånt ingrepp även är gynnsamt för bränsleförbrukningen.

Kärringarna är jag inte ett dugg orolig för. Oavsett hur ivriga dom än må vara så brukar det gå över efter en stunds dialog med mig.


Bussen står numer på en verkstad för att få lite omvårdnad innan jag tar sats och kör den genom statens kontrollorgan för fordon.
Ska bli en lättnad att slippa ha en massa grejor stående som jag inte använder. Bussen mår heller inte bra av att bara stå parkerad heller....
Där du har seglat, där har jag rott!
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Expat »

Bränsleförbrukningen vet jag inte, men det var en lisa för själen när man bara hör att tonen mörknar lite på motorn och inget annat när man kör genom mossan.

Dialog? Dom jag har stött på var inte intresserade av någon dialog. Man blev fan i mej nästan våldtagen

Kul att du kunde sälja bussen fort. Roligare att fixa till saker då
Better to be over the hill than under
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Expat!
Det låter vettigt med en lite starkare motor på gräsklipparen. För 20-25 år sedan byggde en kille här uppe en trädgårdstraktor med en Jaguar V12:a. Den var häftig med sex Webrar som stack upp, dock vet jag inte om den hade klippartillsats.

Våldtagen?
Du måste ha haft mer tur än jag i det genetiska lotteriet än jag. Med ett utseende som endast en mor kan älska, slipper jag alla våldtäktsförsök...


Bild
Det händer inte mycket i garaget, men jag gjorde ett tappert försök igår. Då det står en Tigsvets i garaget så fick jag för mig att jag skulle färdigställa fästet för spytanken. Har ingen aning om hur man ställer in en sån svets, så jag fick inte till det. Därför blev det några punkter i form av koskitar.

Bild
Nåja, nu kunde jag i alla fall få fast ett fäste i bilen så den biten är klar. Då fäste var fastsvetsat slogs jag plötsligt av tanken att jag borde ha hålborrat fästet innan jag svetsade fast det... Nu återstår bara aluminiumsvetsning för att få spytanken klar.

Håller på med det slutliga på examensarbetet nu, så det finns inte mycket tid att lägga i garaget. Det återstår några dagar nu, så snart hoppas jag kunna hitta en vettig sysselsättning som kan generera en inkomst så att bilen går att färdigställa.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Idag har vädret varit skapligt så jag har försökt fuska till min gamla V70. Då solen sken senast, vilket var någon månad sedan, passade jag på att grunda de fläckar jag slipat plåtrena. Dessa fläckar hade jag senare slipat då ytan efter grundningen uppenbarligen behövde lite finlir. Idag mattade jag ner en större yta på skärmen med skurnylon för att färgen ska fästa. Skvätte på basen först, men som vanligt blandade jag för mycket, så hälften fick hällas bort. Sedan var det klarlack som skulle på, men då blandade jag bara en deciliter. Dock fick en del hällas bort den här gången också. Stod ute och målade, vilket kändes stressande. Antar att jag hade lite för bråttom, för jag borde kanske ha väntat lite längre mellan varven. Nu är det i alla fall färg på skiten, så nu återstår polering av de repor jag fick till med skurnylonet och torrsprutet i skarven ska också gnussas bort. Bilen är en Volvo V70 2,5 D -01 som ska säljas snarast möjligt.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
För ordningens skull...
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Wikimoe »

Låg du sömnlös över att inte ha hålborrat?
Wiktor Danielsson
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Wiktor!
Direkt då jag svetsat dit fästet så såg jag hur fel det blev...


Det var varit lugnt i garaget ett tag nu. Jag har haft fullt upp med examensarbete och examen. Det är konstigt att man ska få så ont i huvudet av att ta examen...

Bild
Efter en himla lång tid ramlade en ny hylsa in. Måste erkänna att jag var skeptisk till att det skulle vara rätt...

Bild
....tro det eller ej men skiten passade!!!
Nu ser planen ut som följer: Ta en pinjong från en Volvo 740 eller 940 och svetsa fast den i hylsan. Därefter är planen att använda den lätta aluminiumstången som sitter på nedre rattstången på ovanstående bilar.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Det är konstigt att man ska få så ont i huvudet av att ta examen...
:beerchug: :alcoholic:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Jag var ju äldst i klassen och därför kände jag att jag måste visa småungarna hur man gör...
-Det är ju de äldsta bockarna som har de styvaste hornen!
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Nu har bussen flyttat till Surahammar....
Där du har seglat, där har jag rott!
Skriv svar