Sida 1 av 82

Volvo C30 Rallycross

Postat: tis aug 20, 2013 11:10 pm
av Per Ohlsson
För någon vecka sedan gjorde jag och en kompis en stökresa ner till Holland. Där hämtade vi en plåtren Volvo C30 kaross. Säljaren var en riktig hårding. Han hade nämligen två Supercar-bilar och allt man skulle kunna önska för ett bilbygge, eller två.
Såg att han hade en Astonmartin också, så det måste ha varit James Bond som vi träffade. Killen tillverkar växellådor till framhjulsdrivna bilar i 4- till 6-växlars utförande. Husen till lådorna var cnc-frästa och växelspakarna såg ut som något som man skulle kunna klubba grisar med. Förmodligen till Vw eller något.
På vägen hem passade jag på att beställa färdigbockade hjulhus och tunnlar från Gunnarsson i Öxnevalla. I väntan på dessa står nu Karossen på pallbockar och väntar.

Visste jag bara hur man gör, så skulle jag ha lagt upp några bilder också.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tis aug 20, 2013 11:52 pm
av super7
Hej Per.

Det här blir ju en spännade bil :thumbright:

//Nisse

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons aug 21, 2013 1:59 am
av Erland Cox
Vad ska det bli för motor i den?

Erland

Sv: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons aug 21, 2013 9:04 am
av Niklas Sandström
Har du bestämt vilken 4wd drivlina du ska använda?

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons aug 21, 2013 3:45 pm
av Per Ohlsson
Nisse!
Det var länge sedan!
Ja, jag är riktigt laddad att komma igång. Sedan får vi se hur lång tid det tar att få den klar. Den hinner inte bli klar till någon isåkning i vinter i alla fall.

Erland!
Det blir en 2-liters volvomotor från en S40. Den ska borras och fodras med Darton sleeves.

Niklas!
Ja, han med Astonmartin hade en låda liggande. Det var något franskt skit som det var bra pris på. Tyvärr åkte han till någon oljeshejk i åtta veckor, så jag får vackert vänta på den. Har för mig att den hette Sadev, eller nåt.
Har även skaffat en bakaxelklump från en Volvo XC70. Dom ska tydligen ha rätt utväxling, så då byter man bara diffen. Utvändigt så trycker man in några medbringare och sedan måste man även ha några mutterstycken i kåpan. Vet inte om det går att svetsa dit såna i aluminiumkåpan, men annars så finns säkert nya kåpor att köpa.
En liten iakttagelse jag gjort är att plötsligt har alla dubblat timtaxan mot den man betalade då man åkte Supernat.

Sv: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons aug 21, 2013 3:55 pm
av Niklas Sandström
Passar 1031 diffen i den klumpen eller är det en annan storlek?

Fredrik har en dröm att nån gång bygga en supercar med stel axel bak som lyfter framhjulen :twisted:

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons aug 21, 2013 4:47 pm
av Dennis Öhman
Vem ska bygga motorn? ST?

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons aug 21, 2013 5:05 pm
av Per Ohlsson
Niklas!
Det skulle vara en syn för gudarna det, men varför ska man i så fall ha ett drivande hjul i luften?

Dennis!
Ja, jag tror att Stefan nästan är klar med toppen.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons aug 21, 2013 5:08 pm
av Per Ohlsson
Niklas!
Mätte lite snabbt då kåpan var av. Det är samma avstånd mellan bultarna som håller överfallen, så jag tror att 1031-diffen ska passa. Har ännu ingen lösning på framdiffen, men det lutar åt något från Köping.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tor aug 22, 2013 12:12 am
av super7
Per Ohlsson skrev:Nisse!
Det var länge sedan!
Ja, jag är riktigt laddad att komma igång. Sedan får vi se hur lång tid det tar att få den klar. Den hinner inte bli klar till någon isåkning i vinter i alla fall.
Kan det ha varit när Tobias åkte Fiesta uppe i Sikeå kanske?

//Nisse

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tor aug 22, 2013 6:12 pm
av Per Ohlsson
Nisse!
Nej, jag har aldrig varit i Sikeå på istävling. Det måste ha varit hos Gunnar Lundström någon gång.
Han var för övrigt och hälsade på mig i garaget förra helgen.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: sön aug 25, 2013 8:46 pm
av Per Ohlsson
Idag har jag hämtat en T4 motor i Bollnäs. Vet inte vad det är för årsmodell, men det är nog någon nyare. Ska försöka hinna riva den och lämna blocket på borrning imorgon.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: sön aug 25, 2013 8:50 pm
av Erik Sandström
Tja

Jag antar att det är du som körde den blå s40:in på is sm i överkalix 2012, hur mycket var den nerviktad därbak och vad brukade den väga annars?

/Erik

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: sön aug 25, 2013 9:11 pm
av super7
Per Ohlsson skrev:Idag har jag hämtat en T4 motor i Bollnäs. Vet inte vad det är för årsmodell, men det är nog någon nyare. Ska försöka hinna riva den och lämna blocket på borrning imorgon.
Vad hört och läst så skall dom tidiga blocken vara mer stryktåliga då det var mindre borr på dom.
Sen är det dom senare topparna som är bättre.

//Nisse

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: fre aug 30, 2013 12:50 am
av Per Ohlsson
Erik!
Ja, det var jag som körde den.
Med en 3 liters motor ska en bil väga 1200 kg på isbana. Jag hade 100 kg i bagaget och ca 25 kg framför höger bakhjul. I rallycross har jag åkt med allt från 1175 kg, till 1245 kg. Minimivikten är 1150 kg.

Nisse!
Nu ska vi åka med 85 mm borr, så allt det där ska borras bort. Nu undrar jag lite kring vevaxlar. Jag vägde vevaxeln idag och den vägde över 20 kg. Till femmorna finns både en lätt och en tung vev, så frågan är om det finns flera varianter till fyrorna också?