Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av fredde_vit_pv »

kan meddela att en m6 12.9 klarar ca 1500 kg i skjuvning (vridning ihopskruvat) en m12 12.9 ca 7000 kg
kanske onödig info men ändå :lol: snyggt jobbat!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Snyggt och rejält som vanligt! Men borde du inte lätta dom där prylarna lite?!

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

bop!

Lådan är en Sadev SC917 som är drevad efter mina önskemål. Både fabriken och Kenneth Hansen fick sina fiskar varma innan vi enades om en stegning som passade ihop med mina slutväxlar (som nu ska bytas). Nu ska bilen göra 90 på ettan och sedan är det tätt mellan polletterna upp till toppfarten som landar på 190 km/h vid 8000 varv på motorn.
Det är teknikerna på Sadev som designat ingående axeln med stödlagret och allt, så vi får hoppas att de vet vad de gör. Det är i alla fall fantastisk finish på grejorna.
https://www.sadev-tm.com/en/products/4- ... saxle.html


Fredde!

Tack!
Tror inte att bultarna ska vara något problem, utan i så fall är det gängorna i röret som ryker.


Love!

Självklart ska röret svarvas ned så det blir en midja på det. Det behöver ju inte vara så grovt annat än över gängorna. Dock får det bli när bilen rivits för lack.


Naturligtvis blev det anka av de gängor jag skulle dra idag. Materialet i bultarna var för hårt så gängorna blev sneda och då gick det inte att få ihop lådan med röret. De fyra bultarna spretade åt alla håll likt tänderna på någon banjospelare i filmen "Den sista färden". Får istället kolla hos något annat företag här i stan som säljer bult när de öppnar efter helgerna om de har pinnbult.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev: Naturligtvis blev det anka av de gängor jag skulle dra idag. Materialet i bultarna var för hårt så gängorna blev sneda och då gick det inte att få ihop lådan med röret. De fyra bultarna spretade åt alla håll likt tänderna på någon banjospelare i filmen "Den sista färden". Får istället kolla hos något annat företag här i stan som säljer bult när de öppnar efter helgerna om de har pinnbult.
Hur var gängsnitttet? På bra bult typ 12.9 så använder man ett nytt snitt och efter några bultar är det bara att slänga snittet, för
annars går det som det gick för dig :hihi:


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!

Snittet var nytt. Jag håller aldrig på att dra gängor i något. På sin höjd kan jag snygga till någon skadad gänga bara.
Måste ha fått snittet att gå snett av någon annan anledning.
När jag idag varit runt i Sundsvall och försökt hitta någon pinnbult stod mitt sista hopp till ett företag som heter GB Industri. På deras dörr stod det att dom hade stängt torsdag och fredag.
Nu får jag helt enkelt dricka kaffe och äta kexchoklad i garaget istället...
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Bild

Efter att ha försökt få upp lådan under bilen ett tag kom hyresvärden ned på en kopp kaffe och en kexchoklad. Han berättade att han hade en motorcykellyft som jag fick låna. Med denna lyckades jag få upp lådan under bilen.
Insåg rätt snart att jag borde haft växelväljaren på lådan på mitten istället för till vänster. Detta går säkert att köpa ny så allt blir bra. Annars hamnade medbringarna i skaplig höjd jämfört med de som sitter på fram- och bakdiffen. Dessvärre blev det väldigt trångt för olje-, bränsle-, vattenledningar och avgasrör, om inte dessa är platta förstås...
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Kände att det tagit stopp med installationen av växellådan. Var nästan helt inställd på att jag var tvungen att beställa en ny kortare ingående axel och därmed flytta lådan framåt. Det var alltså med stort vemod jag åkte till garaget idag. Det var då det hände.
Herren allsmäktig, Gud alltså, hade varit i garaget inatt. Han hade sänkt den domkraft jag lånat av Tomas så att det gick att klämma in ett tre tums rör ovanför lådan. Såg samtidigt att även vatten-, olje- och soppaledningarna kommer rymmas. Lutningen är heller inte så våldsam enligt bilden. Dock är jag inte helt övertygad om det här är rätt väg att gå, så jag ska fundera lite till... Det är i alla fall en ny infallsvinkel.
Samtidigt har jag fått nya grubblerier om varför han kom till mig som levt hela mitt liv i synd?
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

"Herrens vägar äro outgrundliga" vet du väl! Han lyckades väl hitta något gott i dig,hjälpt någon gammal dam över gatan kanske?


Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!

Min förtjusande särbo kom farande ikväll. Med pannan i ett lodrätt veck och en blick som ett åskmoln klev hon in i lägenheten. Hon såg alltså allmänt elak ut. Nu fäster jag ingen vikt vid det, då jag vet att det ligger i en kvinnas natur att vara elak. Tänkte att det nog går över bara hon får äta lite, så jag lagade mat. Under middagen försökte jag få henne på ett bättre humör, så jag berättade om min uppenbarelse. Detta fick nu inte den önskade effekten, utan hon skrek mig rakt i ansiktet: -Är du dum på riktigt? Du har ju fått en domkraft från helvetet som straff för dina synder och framförallt för dina dumma kommentarer!
Efter det kände jag att jag var tvungen att ge svar på tal, så jag som alltid vill ha sista ordet sa: -Jag tar disken!
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Bild

Jag och min förtjusande särbo bestämde oss för att ta en liten tripp till Dalarna igår. Vi skulle besöka det företag som tillverkar vevstakar där. Av den anledningen hade jag slitit ut en kolv och stake ur den motor som Unitek&ST byggt åt mig. I den sitter det Carrillo stakar så jag tänkte att dom kunde tillverka en sats åt mig i Dalarna med samma mått. Det visade sig att stakens längd var 1,6 gånger slaglängden, så det kör vi på tänkte jag. Stefan kollade på den stake jag hade med mig och konstaterade att det inte alls var någon Carrillo. Det stod även Eagle på bultarna, så då är det alltså Eagle stakar som jag fått till samma pris som Carrillo....
Köpte en oljepump för något år sedan av Verdi som aldrig blivit monterad. Den ryms inte då startmotorn kommer på plats, så jag tog med ett block, fästet för pumpen, pumpen och en startmotor som jag lämnade där. Plötsligt är mina problem någon annans...

Bild

...På hemvägen tändes alla varningslampor som fanns i bilen. Det stod att den inte laddade heller, så Stefan Verdi ringde någon han känner i Ludvika. Då vi anlände till stan så dog bilen. Vi hade precis så mycket fart att vi kunde rulla in på Sibylla där. Efter några turer kom den vänliga verkstadsägaren med ett batteri så vi kunde ta oss till verkstaden. Med mitt tränade och närsynta öga kunde jag konstatera att multisnöret saknades. Så även sträckaren till denna. När vi kom till verkstan noterade vi att lagren i generatorn högg, så den hade antagligen skurit. Utöver det så hade bulten till sträckaren gått av i blocket. Den satt så till att man inte kom åt att varken borra eller svetsa på en mutter. Motorn måste ur så man kommer åt skiten och den tiden hade inte jag igår. Istället lämnade jag skiten i Ludvika och tog min förtjusande särbo på en romantisk tågresa istället.
Väl i Sundsvall mötte min gamla mor upp vid järnvägen. Hon bad mig köra då hon inte hittar i stan sa hon. Hamnade bredvid en taxi vid trafikljusen och jag matade på. Morsan skrek och var hysterisk, samtidigt som min särbo röt till åt morsan: -Han är snart 50 år gammal och du tror väl inte att det som inte gått in tidigare skulle göra det ikväll?
Bortsett från det så hade jag en bra dag igår...
Senast redigerad av Per Ohlsson den fre jan 04, 2019 9:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:...På hemvägen tändes alla varningslampor som fanns i bilen. Det stod att den inte laddade heller,
Med mitt tränade och närsynta öga kunde jag konstatera att multisnöret saknades. Så även sträckaren till denna. När vi kom till verkstan noterade vi att lagren i generatorn högg, så den hade antagligen skurit. Utöver det så hade bulten till sträckaren gått av i blocket...
Hur långt råkade du köra med varningslampor lysandes/blinkandes.....?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Det var väl en 5 km ungefär.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

:thumbright:

Kom på i efterhand att det inte är någon fara.....vattenpumpen drivs väl från kamremmen
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Kadett4wd »

Killen i skinnkeps......
Han är Ludvikas mest välsmorda 'på skoj' mytoman ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!

Ja, det är ett annat snöre till vattenvispen. Dock ville den växla dåligt när strömmen tog slut.

Patrick!

Det där var någon som dök upp på verkstan. Ingen som jobbar där. Får väl hoppas att han får eld på bilen om han behöver några delar från min bil.
Där du har seglat, där har jag rott!
Skriv svar