Volvo C30 Rallycross
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Jonathan!
Det är inte den första bil jag bygger, så jag har lite koll på var man kan gena. Dock lär man sig något för varje bil man bygger och hittar saker man kan bygga med lättare material som även är starkare. Då det kommer till val av komponenter så brukar jag fundera ett tag på vad grejorna har för funktion och om man kan göra något annorlunda än de saker som finns att köpa. Det är "Less is more" som gäller på en sån här bil och man strävar efter att göra allt så enkelt som möjligt. Allt som kan gå sönder har en benägenhet att göra det också.
Bra att ni löste problemet med rattstången. Ibland blir grejorna som du beskrev det bara av att det fått en smäll någon gång.
Nu är det bara att du sladdar på!
Det är inte den första bil jag bygger, så jag har lite koll på var man kan gena. Dock lär man sig något för varje bil man bygger och hittar saker man kan bygga med lättare material som även är starkare. Då det kommer till val av komponenter så brukar jag fundera ett tag på vad grejorna har för funktion och om man kan göra något annorlunda än de saker som finns att köpa. Det är "Less is more" som gäller på en sån här bil och man strävar efter att göra allt så enkelt som möjligt. Allt som kan gå sönder har en benägenhet att göra det också.
Bra att ni löste problemet med rattstången. Ibland blir grejorna som du beskrev det bara av att det fått en smäll någon gång.
Nu är det bara att du sladdar på!
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Per Ohlsson skrev:Det är inte den första bil jag bygger, så jag har lite koll på var man kan gena. Dock lär man sig något för varje bil man bygger och hittar saker man kan bygga med lättare material som även är starkare.
Du har ju koll vars man kan gena på banan också
Även äta glass har jag hört För visst är det den årstiden nu
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Nisse!
Man lär sig av sina misstag och i bästa fall även av det man lyckats med. Det är ju sånt som kallas rutin, eller erfarenhet.
För att göra en generell sammanfattning så går det inte en dag utan glass. Ibland blir det många glassar.
Man lär sig av sina misstag och i bästa fall även av det man lyckats med. Det är ju sånt som kallas rutin, eller erfarenhet.
För att göra en generell sammanfattning så går det inte en dag utan glass. Ibland blir det många glassar.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Nisse, Per är nog den ende som seriöst funderat på att installera mjukglassmaskin i bussen, det säger ju lite vad han tycker om glass...........
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
Re: Volvo C30 Rallycross
Va populärt ställe det skulle vara i depånLove skrev:Nisse, Per är nog den ende som seriöst funderat på att installera mjukglassmaskin i bussen, det säger ju lite vad han tycker om glass...........
Gratis glass till som tittar förbi
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Hemglass sponsrade med glass då vi hade buss. Åkte alltid dit och fyllde frysen innan det bar iväg till tävling. Alla fick glass då och några klarade även av att hämta sin glass...
Nu är bussen såld och Hemglass har en ny chef.
Nu är bussen såld och Hemglass har en ny chef.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Plötsligt händer det!
Nu är taket fastlimmat. 3M hade något superlim som märkesverkstan använder, så det kör vi med också. Det tar 24 timmar för limmet att härda, så imorgon först kan jag börja ta bort tänger och tvingar. Därefter ska taket punktsvetsas i fram- och bakkant innan jag kan stryka det från min "Att-göra-lista".
Senast redigerad av Per Ohlsson den lör aug 17, 2019 4:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Men asså nu blev jag lite besviken.... trodde det skulle bli kolfibertak för viktens skull
Men det går ju alltid att hålborra
Men lite allvarligare kul att det går framåt i bygget
//Nisse
Men det går ju alltid att hålborra
Men lite allvarligare kul att det går framåt i bygget
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Nisse!
Det suger när man måste följa reglementen och inte får styla som man vill. Men...
...nog är det rätt coolt med en hajfena?
Taket är nu punktat i fram- och bakkant, men naturligtvis hade dumskallen dragit åt en av tängerna lite för hårt så nu kan man skönja en liten inbuktning på ett ställe. Om den inte går ut av sig själv nu när man släppt tängerna så får man helt sonika massera lite.
Det suger när man måste följa reglementen och inte får styla som man vill. Men...
...nog är det rätt coolt med en hajfena?
Taket är nu punktat i fram- och bakkant, men naturligtvis hade dumskallen dragit åt en av tängerna lite för hårt så nu kan man skönja en liten inbuktning på ett ställe. Om den inte går ut av sig själv nu när man släppt tängerna så får man helt sonika massera lite.
Senast redigerad av Per Ohlsson den lör aug 17, 2019 4:34 pm, redigerad totalt 3 gång.
Där du har seglat, där har jag rott!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Volvo C30 Rallycross
Ifrån några sidor bakåt.
Precis så är det, jag brukar såga med sticksåg eller bandsåg om man har tillgång till det.
Om man måste kapa, kapa lite i taget, och sluta innan plåten blir varm och börjar kleta på kapskivan.
När det kletar, smetar man bokstavligt talat in skit i materialet, som sedan ställer till oreda när man TIGar.
Om jag kapar med vinkelslip kapar jag lite i taget, så "Kallt" som möjligt.
Sedan kör jag av kanterna med en roterande hårdmetall fil.
Och sist skrapar loss eventuella grader med en kniv.
Förberedelserna på en aluminium fog tenderar ta tre ggr så lång tid som att svetsa den
Alltid kul att läsa uppdateringarna !
Precis så är det, jag brukar såga med sticksåg eller bandsåg om man har tillgång till det.
Om man måste kapa, kapa lite i taget, och sluta innan plåten blir varm och börjar kleta på kapskivan.
När det kletar, smetar man bokstavligt talat in skit i materialet, som sedan ställer till oreda när man TIGar.
Om jag kapar med vinkelslip kapar jag lite i taget, så "Kallt" som möjligt.
Sedan kör jag av kanterna med en roterande hårdmetall fil.
Och sist skrapar loss eventuella grader med en kniv.
Förberedelserna på en aluminium fog tenderar ta tre ggr så lång tid som att svetsa den
Alltid kul att läsa uppdateringarna !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Daniel!
Jag har en sticksåg med aluminiumblad, men tycker det blir så vingligt när jag kapar med den. Kanske borde investera i en bandsåg, för de verkar stadiga och att man kan ha stöd så allt blir rakt.
Det kletar inte något just när man har en tunn skiva (1 mm). Det går förvånansvärt bra att kapa med en sån. Dock smetar man nog in skit i plåten i alla fall om man kör med kapskiva. Ska prova din metod att försöka hålla tempen nere på plåten när jag kapar nästa gång. Tack för tipset!
Cirkelsåg hade varit ett alternativ, men då ryker nog arbetsbänken och några fingrar antar jag.
Roterande fil?
Likt en frenetisk ungkarl kör även jag manuellt. Då det gäller aluminiumplåt använder jag en trärasp till att putsa och grada med. Trots filande vill det ändå koka upp skit då man svetsar.
Du har helt rätt i att förberedelserna tar mycket längre tid än själva svetsningen.
Kul att du gillar uppdateringarna! Ska se till att fortsätta lägga ut mina dårskaper i så fall.
PS. När jag var ung hade jag en våt dröm om en 635 csi. Dock blev det aldrig någon sån, men farsan hade en röd 535 med M-paket på som fick smaka gas runt byn. Det här var sent åttiotal, så den bilen har nog dött nu. . DS.
Jag har en sticksåg med aluminiumblad, men tycker det blir så vingligt när jag kapar med den. Kanske borde investera i en bandsåg, för de verkar stadiga och att man kan ha stöd så allt blir rakt.
Det kletar inte något just när man har en tunn skiva (1 mm). Det går förvånansvärt bra att kapa med en sån. Dock smetar man nog in skit i plåten i alla fall om man kör med kapskiva. Ska prova din metod att försöka hålla tempen nere på plåten när jag kapar nästa gång. Tack för tipset!
Cirkelsåg hade varit ett alternativ, men då ryker nog arbetsbänken och några fingrar antar jag.
Roterande fil?
Likt en frenetisk ungkarl kör även jag manuellt. Då det gäller aluminiumplåt använder jag en trärasp till att putsa och grada med. Trots filande vill det ändå koka upp skit då man svetsar.
Du har helt rätt i att förberedelserna tar mycket längre tid än själva svetsningen.
Kul att du gillar uppdateringarna! Ska se till att fortsätta lägga ut mina dårskaper i så fall.
PS. När jag var ung hade jag en våt dröm om en 635 csi. Dock blev det aldrig någon sån, men farsan hade en röd 535 med M-paket på som fick smaka gas runt byn. Det här var sent åttiotal, så den bilen har nog dött nu. . DS.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Cirkelsåg och "smörja" med vatten funkar fantastiskt bra
Re: Volvo C30 Rallycross
"Cirkelsåg och "smörja" med vatten funkar fantastiskt bra" Så är det, men sprit är ännu bättre har dock vissa olägenheter med ångor osv...skulle kunna vara så att det är det bästa användningsområdet för sprit förutom att hälla det i tanken roterande filar är bästa grejen att fixa fogarna med, min erfarenhet är att högkvalitativa filar avsedda för träbearbetning är bäst,särskilt om man skickat dom till Sandvik för omslipning. Vet inte om den servicen finns längre, men det var en sanslöst fin finish på filarna när man fick tillbaka dom,efteråt degade dom typ aldrig. Det var nästan lika dyrt som en ny fil men mkt finare
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Nu måste ni berätta mer!
Hur stor ska sågen vara? Effekt? Vad ska man ha för klinga?
Det finns ju sågar med stöd. Då är det ju enklare att följa en kant och få raka skär.
Långt tidigare i tråden fräste jag radier i en insugsplatta med en överhandsfräs från Jula. Resultatet blev förvånansvärt bra.
Hur stor ska sågen vara? Effekt? Vad ska man ha för klinga?
Det finns ju sågar med stöd. Då är det ju enklare att följa en kant och få raka skär.
Långt tidigare i tråden fräste jag radier i en insugsplatta med en överhandsfräs från Jula. Resultatet blev förvånansvärt bra.
Där du har seglat, där har jag rott!