Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

patrikh!

Jag sprayar med skärvätska på sprayburk. Dock är det svårt att spraya samtidigt som man borrar. Tidigare körde jag med den sladdlösa....tills den brann upp. Då kunde man hålla den med en hand och spraya. Därefter köpte jag en stöddig maskin. Den följer man med runt när det hugger.
Just det där med att det hugger gör att man måste hålla varvtalet skapligt högt. Det är just dessa hugg som förstört hålsågen på bilden.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Det var backtävling här i Sundsvall idag och jag var där och tittade lite. Det var bra, för jag kände att jag måste göra ett litet ryck, vilket jag även försökte göra ikväll. Tänkte försöka få klart motorfästena...

Bild
Så här bra centrerar utrustningen jag köpt på Verktygsboden. Det innebar att jag fick snygga till lite med en lamellskiva.

Bild
Fick klämma ett plattjärn under röret för att komma i närheten av centrum.


Bild
Tyckte det såg skapligt ut, meeeen.....



Bild
Startmotorn var lite för lång. Det finns som tur är många gängade hål i blocket så jag får prova ett annat som sitter lägre någon dag.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Tänkte att jag skulle få försöka göra något åt mina tvångstankar, så jag släppte lös demonerna inom mig idag.Tänkte att det skulle gå att lätta lite där rören möts då de ändå ska svetsas ihop

Bild
Det gick att lätta lite i andra änden också....

Bild
Det blev inte så dumt...

Bild
Började snida på ett fäste till andra sidan också. Dock vägde jag fästet i handen och konstaterade att det var för tungt. Märkligt va?

Bild
Hurra, det gick att lätta lite! :banana:

Bild
Mmmmm, jag vet precis vad ni tänker... De flesta håller med er....
Dock är det inget jag bryr mig om då jag fick mitt lystmäte stillat genom att få lätta lite.
Där du har seglat, där har jag rott!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av fugazi »

Om man tänker framåt lite...
Kommer inte rören va fulla med grus å skit, och väga MASSOR mera?
Lite fogskum som "plugg"?
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

fugazi!

Du har helt klart en poäng i ditt påstående!
Rören kommer nu att vara öppna i båda ändar, så min förhoppning är att det ska gå att blåsa ur dessa med tryckluft mellan tävlingarna vid den sedvanliga översynen. Om detta inte skulle funka så är din idé med fogskum ett alternativ.
Tack för bra input!
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Det står inte still även om det inte kommer uppdateringar.
Senast redigerad av Per Ohlsson den lör okt 12, 2019 9:17 pm, redigerad totalt 2 gång.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Har satt in rör i trösklarna.

Bild
Motorfästena är klara.

Bild
Torkarlänkaget är också klart.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Håller på att bygga ett kombinerat fäste för hasplåt och intercooler. Det är inte så himla enkelt, för det ska gå strävor från nedre hörnet bakåt och fästa i rambenen. Det är inte själva problemet, utan det är det grova röret som ligger bakom på hasplåten. Det är nämligen krängaren. Till saken hör att 85 mm från framsidan av blocket kommer remskivan sitta, så då blir det ungefär där strävorna kommer fästa i rambenen.
Det krävs lite tankearbete, vilket inte är så himla lätt om man är korkad....
Jag har i alla fall en plan och den innefattar som vanligt lättning!
Där du har seglat, där har jag rott!
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Lillen »

Kul med update.
Följer varje nytt inlägg.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av jompazx »

Har den inga cylindrar din motor? :D
mvh! Jonathan Hall
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Lillen!

Kul att du gillar mina galenskaper. Hojta till bara om du undrar vad i hela friden jag håller på med. :)

Jompazx!

Har funderat på raketdrift, eller något miljöalternativ. En stor fyrkantig kolv kanske? :hey:
Nej, blocket i bilen ska bli motor nummer två. Fodren står på hyllan och väntar. Det är så mycket lättare att hålla på och jonglera när grejorna inte väger så himla mycket.

Bild
Jag blir så trött på den här bildsidan...
Ikväll har jag byggt om ett 80x40 fyrkantsrör till ett 70x30.
Vad ska detta bli månne?
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av jompazx »

Är det sådana i stål? ska du montera dem själv? måste inte det göras i termpraturkontrollerade rum?
mvh! Jonathan Hall
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

https://www.youtube.com/watch?v=pXK8gyzbELA
Det är inte så här många cylindrar i min motor, men annars är proceduren densamma.
Fodren är Darton MID Sleeve.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av jompazx »

Per Ohlsson skrev:https://www.youtube.com/watch?v=pXK8gyzbELA
Det är inte så här många cylindrar i min motor, men annars är proceduren densamma.
Fodren är Darton MID Sleeve.
Ska den inte gå i en rallycross serie den här bilen? får den ha så mycket effekt så sådana foder är nödvändiga? Eller är det för livslängd? men nicasil har väl längre livslängd och bättre kyl än stål foder?
mvh! Jonathan Hall
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Jompazx!

Jo bilen ska följa ett reglemente, så man får inte freestyla hur man vill. Motorvolymen är maximerad till 2050 cc. Anledningen till fodren är således för att öka borret till 85 mm. Effekten begränsas av restriktorn som sitter före turbon och mororbyggarens färdigheter förstås.
Där du har seglat, där har jag rott!
Skriv svar