Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Kan bara instämma med killarna i England som bygger en hundkoja. Hålen blir mycket mer runda om man använder en stegborr. Hålen har annars en tendens att bli trekantiga. Inte för att jag har något emot en trekant, men andra kan ha åsikter om att det inte ser bra ut.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Nu framgår det kanske lite bättre hur jag tänker. Ska lätta lite innan jag bränner fast grejerna.
Nu kommer krängaren gå fri både remskiva och triggerhjul, men kommer inte gå att få in under blocket. Man strävar ofta efter att ha krängaren långt bak, för annars inkräktar ofta denna på svängradien.


Bild
Har roat mig med att köpa lite verktyg. Det har blivit en ny gul Mig på 200 ampere, samt en sån här till att kapa aluminium med då jag ska svetsa sånt.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Steve »

Per Ohlsson skrev: Kan bara instämma med killarna i England som bygger en hundkoja. Hålen blir mycket mer runda om man använder en stegborr. Hålen har annars en tendens att bli trekantiga. Inte för att jag har något emot en trekant, men andra kan ha åsikter om att det inte ser bra ut.
Vill man prova skillnad på borrar ska man prova att borra upp fästhålen i ett gummiklammer med en vanlig borr och med en konborr :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Steve!

Har faktiskt bara borrat såna klammer med vanlig borr. Precis som alla andra som provat så högg det och fingrarna följde med runt. Ska säkert ha såna klammer någonstans och då ska jag prova stegborren istället.
Märkligt att man inte tidigare insett hur bra såna är.
Man skulle kanske haft en pelarborr att fästa den i?
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Har lurat lite på hur jag skulle få till ett fäste för hasplåten och som samtidigt kan funka som nedre fäste för intercoolern.


Bild
Lite coolt med en intercooler som sticker upp genom huven.


Bild
Så här ser fästet ut.


Bild
Det väger nästan 3 kg efter att jag svetsat ihop det.


Bild
Den blev lite lättare efter den sedvanliga lättningen.
Det gick alltså att få bort 12 % från vikten.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild


Bild
Ikväll har jag fällt in flänsmuttrar i de längsgående rambenen. Hyresvärden hade vänligheten att svarva muttrarna runda och därefter var det enkelt att med hjälp av stegborren göra passande hål. Ställde in Esaben på 3 mm och därefter var det bara att gasa.
Planen är att tillverka en aluminiumplåt som ska fästa under tunneln. Dock ska det först bli färg på skiten.
Där du har seglat, där har jag rott!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av nkro »

Olsberg mse har utförsäljning 30/11. Dom kanske har ngt du behöver?
Kommer nog ut på facebook nästa vecka .
Niklas
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!
Jag har ju inte Facebook, så jag kommer ha svårt att hålla koll på vad de har för godis att sälja.
Har ju aldrig haft något behov av Facebook innan. Har ju inga vänner och alla mina fiender är döda.


Bild
Beställde lite grejor från Sellholm idag. Under samtalet blev jag varse om att mina planer gått i stöpet då det inte gick att få någon vinklad tankanslutning. Således insåg jag att jag måste tillverka en plåt att fästa på fjädertornet.
Under kvällens kaffe och GB Sandwich sa hyresvärden att jag borde vika ned kanterna på den plåten för att den inte ska bli fladdrig. Detta tog jag fasta på, men ångesten tog över. Tyckte plåten blev vansinnigt tung, så jag gick lös på den lite. Innan jag bränner fast den ska jag ta upp hålen för tankanslutningarna. Får dock invänta dessa först.
Där du har seglat, där har jag rott!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av nkro »

Svårt att säga. Du får be hyresvärden att titta åt dig. Eller fråga ngn på byn om dom kan titta åt dig.
Det finns allt från fjädrar till en hel bil.
Niklas
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!
Hyresvärden är ett alternativ. Annars kan man identitetskapa någon som har Facebook kanske?


Bild
Jag har fått de tankanslutningar jag beställt. Borrade hål med stegborren och provade...

Bild
Sedan körde jag fast plåten på fjädertornet. Mätte och vattrade in det så det blev rakt...

Bild
Släppte ned tankanslutningarna i hålen för att få en bild av om det kommer funka.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Det har varit dåligt driv idag. Ändå har jag lyckats greja lite.
Hade byggt stolsfästen enligt de ritningar FIA angivit. Dock visade det sig att jag inte kom åt att dra fast stolen på insidan bilen. Lösningen var att slipa bort muttrarna under bilen och trycka in bultarna från det hållet istället. Har ännu inte bränt fast muttrar på stolsunderredet, men det hinns med innan det åker iväg på pulverlack.


Bild


Bild


Bild
Lyckades även få fast fästen för bältet. En bricka hamnade i tunneln, medan de tre övriga fästes i golvet. Blev tvungen att förskjuta de två till grenremmarna åt vänster, för jag ville inte att de skulle sticka ned mer än nödvändigt under golvets lägsta punkt. Passade även på att pensla sån där blå Volvofärg som går att svetsa i innan jag brände fast dessa.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Går det inte att skruva fast stolen i stolsunderredet först
och sedan fast i bilen
https://www.motorsportshop.nu/Sparco-stolsfaeste-Eco

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Jag har en liknande variant som självklart är i aluminium! :)
Problemet flyttas då bara till monteringen av stolen, då man inte kommer åt med verktyg mellan stol och tunnel. Än mindre att hitta hålet där skruven ska in...
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Har i flera veckor försökt få till kolfibern som ska styra in luft till kylaren i bagageavdelningen. Tyvärr har jag insett att jag inte har nog många händer för att få till det, varför det dragit ut på tiden....

Bild
Idag hade jag i alla fall turen att få några handtag. :hihi:

Bild
Slutresultatet blev i alla fall tillfredsställande...
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Räcker väl med 2 händer för att ratta....eller klä... :hey: :whistle:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Skriv svar