Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Jonathan!

Det är inte den första bil jag bygger, så jag har lite koll på var man kan gena. Dock lär man sig något för varje bil man bygger och hittar saker man kan bygga med lättare material som även är starkare. Då det kommer till val av komponenter så brukar jag fundera ett tag på vad grejorna har för funktion och om man kan göra något annorlunda än de saker som finns att köpa. Det är "Less is more" som gäller på en sån här bil och man strävar efter att göra allt så enkelt som möjligt. Allt som kan gå sönder har en benägenhet att göra det också.

Bra att ni löste problemet med rattstången. Ibland blir grejorna som du beskrev det bara av att det fått en smäll någon gång.
Nu är det bara att du sladdar på!
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Det är inte den första bil jag bygger, så jag har lite koll på var man kan gena. Dock lär man sig något för varje bil man bygger och hittar saker man kan bygga med lättare material som även är starkare.
:thumbright:
Du har ju koll vars man kan gena på banan också :hey:

Även äta glass har jag hört :whistle: För visst är det den årstiden nu 8)
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Man lär sig av sina misstag och i bästa fall även av det man lyckats med. Det är ju sånt som kallas rutin, eller erfarenhet.

För att göra en generell sammanfattning så går det inte en dag utan glass. Ibland blir det många glassar. :)
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Nisse, Per är nog den ende som seriöst funderat på att installera mjukglassmaskin i bussen, det säger ju lite vad han tycker om glass........... :D :D
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Love skrev:Nisse, Per är nog den ende som seriöst funderat på att installera mjukglassmaskin i bussen, det säger ju lite vad han tycker om glass........... :D :D
Va populärt ställe det skulle vara i depån :mrgreen:
Gratis glass till som tittar förbi :hey:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Hemglass sponsrade med glass då vi hade buss. Åkte alltid dit och fyllde frysen innan det bar iväg till tävling. Alla fick glass då och några klarade även av att hämta sin glass...
Nu är bussen såld och Hemglass har en ny chef.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Efter att ha städat lite i garaget och ställt bilen på hjul så väntar vi nu på takläggaren.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Plötsligt händer det!
Nu är taket fastlimmat. 3M hade något superlim som märkesverkstan använder, så det kör vi med också. Det tar 24 timmar för limmet att härda, så imorgon först kan jag börja ta bort tänger och tvingar. Därefter ska taket punktsvetsas i fram- och bakkant innan jag kan stryka det från min "Att-göra-lista".
Senast redigerad av Per Ohlsson den lör aug 17, 2019 4:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Men asså nu blev jag lite besviken.... :shock: trodde det skulle bli kolfibertak för viktens skull 8)
Men det går ju alltid att hålborra :hey:

Men lite allvarligare kul att det går framåt i bygget :thumbright: :thumbright:


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Det suger när man måste följa reglementen och inte får styla som man vill. Men...

Bild
...nog är det rätt coolt med en hajfena?

Taket är nu punktat i fram- och bakkant, men naturligtvis hade dumskallen dragit åt en av tängerna lite för hårt så nu kan man skönja en liten inbuktning på ett ställe. Om den inte går ut av sig själv nu när man släppt tängerna så får man helt sonika massera lite.

Bild

Bild
Senast redigerad av Per Ohlsson den lör aug 17, 2019 4:34 pm, redigerad totalt 3 gång.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Daniel-635 »

Ifrån några sidor bakåt.
Per Ohlsson skrev:
Bild
Man ska nog inte kapa plåtarna med vinkelslip. Det verkar som att det blir något skit med plåten då. Precis i början av fogen har det kokat upp en massa skit.

Precis så är det, jag brukar såga med sticksåg eller bandsåg om man har tillgång till det.

Om man måste kapa, kapa lite i taget, och sluta innan plåten blir varm och börjar kleta på kapskivan.
När det kletar, smetar man bokstavligt talat in skit i materialet, som sedan ställer till oreda när man TIGar.

Om jag kapar med vinkelslip kapar jag lite i taget, så "Kallt" som möjligt.
Sedan kör jag av kanterna med en roterande hårdmetall fil.
Och sist skrapar loss eventuella grader med en kniv.

Förberedelserna på en aluminium fog tenderar ta tre ggr så lång tid som att svetsa den :roll:

Alltid kul att läsa uppdateringarna !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Daniel!
Jag har en sticksåg med aluminiumblad, men tycker det blir så vingligt när jag kapar med den. Kanske borde investera i en bandsåg, för de verkar stadiga och att man kan ha stöd så allt blir rakt.

Det kletar inte något just när man har en tunn skiva (1 mm). Det går förvånansvärt bra att kapa med en sån. Dock smetar man nog in skit i plåten i alla fall om man kör med kapskiva. Ska prova din metod att försöka hålla tempen nere på plåten när jag kapar nästa gång. Tack för tipset!
Cirkelsåg hade varit ett alternativ, men då ryker nog arbetsbänken och några fingrar antar jag.

Roterande fil?
Likt en frenetisk ungkarl kör även jag manuellt. Då det gäller aluminiumplåt använder jag en trärasp till att putsa och grada med. Trots filande vill det ändå koka upp skit då man svetsar.

Du har helt rätt i att förberedelserna tar mycket längre tid än själva svetsningen.

Kul att du gillar uppdateringarna! Ska se till att fortsätta lägga ut mina dårskaper i så fall.

PS. När jag var ung hade jag en våt dröm om en 635 csi. Dock blev det aldrig någon sån, men farsan hade en röd 535 med M-paket på som fick smaka gas runt byn. Det här var sent åttiotal, så den bilen har nog dött nu. :). DS.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Steve »

Cirkelsåg och "smörja" med vatten funkar fantastiskt bra
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Kjelle »

"Cirkelsåg och "smörja" med vatten funkar fantastiskt bra" Så är det, men sprit är ännu bättre :hihi: har dock vissa olägenheter med ångor osv...skulle kunna vara så att det är det bästa användningsområdet för sprit förutom att hälla det i tanken :wink: roterande filar är bästa grejen att fixa fogarna med, min erfarenhet är att högkvalitativa filar avsedda för träbearbetning är bäst,särskilt om man skickat dom till Sandvik för omslipning. Vet inte om den servicen finns längre, men det var en sanslöst fin finish på filarna när man fick tillbaka dom,efteråt degade dom typ aldrig. Det var nästan lika dyrt som en ny fil men mkt finare :)
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nu måste ni berätta mer!
Hur stor ska sågen vara? Effekt? Vad ska man ha för klinga?

Det finns ju sågar med stöd. Då är det ju enklare att följa en kant och få raka skär.

Långt tidigare i tråden fräste jag radier i en insugsplatta med en överhandsfräs från Jula. Resultatet blev förvånansvärt bra.
Där du har seglat, där har jag rott!
Skriv svar