Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
Ort: I ett garage i Höga kusten...

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Gunnar S »

Visst är det bra med bilder!!!
:thumbright:
Ser ut att vara ett kanonprojekt. Hur ligger du till tidsmässigt?
Hoppas få se denna bil i "Söderknallen" i augusti. Fast du skulle inte köra SM eller?

När det handlar om T4 motorer så brukar kännare rekommendera att man letar efter ett block från år 2000.
Tydligen var gjutningarna optimerade då och andelen sprickbildningar som minst på dem. Bra utgångsobjekt vid högre effekttuttag.
Har du bestämt dig för nån växellåda?

Jobba på nu och ös på med bilder!!
Bild
Livet går vidare...
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Hej Gunnar!
Ja, man lär sig något nytt varje dag!

Det är faktiskt något helt nytt att bygga en sån här bil. De andra jag byggt har inte alls varit på den här nivån.

Jag tvivlar på att jag har den klar till backtävlingen här hemma. Det är inte tiden det sitter i direkt, utan snarare i pengarna. En sån här bil kostar närmare 2 milj som begagnad och ytterligare en om man ska ha en ny. Dom pengarna tar lite tid att skrapa ihop, speciellt då jag inte har ett dugg ekonomisk uppbackning utifrån.

Beträffande motorblocken så tror jag inte att årsmodellen har så stor betydelse, för dom är tömda på allt material invändigt. Det är nämligen fodrat med Darton sleeves. Har kollat vikten på vevaxlar och det skiljer inget mellan nyare och äldre modeller. Det tråkiga är att dom är galet tunga. Dom väger 20,7 kg.
Den växellåda jag tittat lite på är en Sadev. Tyvärr kan det bli så illa att motorn måste monteras väldigt långt fram, eller tvärställas. Väntar nu med spänning på FIA:s dom beträffande torpedväggarna. Om det skulle bli stopp där, så måste nästan alla bygga om sina bilar eller kanske tom bygga nytt.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
Ort: I ett garage i Höga kusten...

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Gunnar S »

Det du skriver om FIA påminner om de bekymmer som en kompis hade med SBF:s ständiga regeländringar i Supernationell på '90-talet. Han var inte ensam om att nästan ta till lipen över allt som skulle ändras på, hela tiden. Hux flux var te x. hjulställ, som var godkända året innan, inte längre godkända. osv, etc...
Sånt där utarmar såväl sporten som leklusten. Dyrt blir det också, även om hans 242:a kostade en bråkdel av din budget.

Hoppas allt löser sig.
Tanken är väl att C30:n ska vara bakhjulsdriven, som en riktig tävlingsbil och viktfördelningen blir ju a & o.
Livet går vidare...
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Lillen »

Det är något visst med nybyggen.
Snyggt jobbat hittils.
VW & Volvo.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Allt skit som SBF hållit på med som bara fördyrar fick mig att snegla åt det här hållet. Det är ju galet när en "vanlig" Volvomotor ska kosta en halv miljon. Hur i hela friden ska man få in nytt blod till sporten, för inget vettig förälder slänger väl upp miljonbelopp för att deras barn ska få sladda lite?
Nej, min C30 blir inte bakhjulsdriven. Den ska köras i Jeep-klassen, så det blir en 4wd.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Tack Lillen!
Har försökt snegla på lite olika bilar och tagit det bästa av dom olika. Synd bara att man inte är någon svetsare!
Där du har seglat, där har jag rott!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Roligt att det går framåt Per :)

Har du några bilder på dom nya spindlarna?
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Hallå Niklas!

Nej, dom är på ytbehandling. Enl gårdagens samtal med Martin på IGMAB, så är dom på gång. Tyvärr kostade dom skjortan och lite till. Har för mig att det var 8 för famspindlarna och 16 för de bakre....per styck. Lägger ut bilder direkt då jag fått dom, nu när jag vet hur man gör.
Där du har seglat, där har jag rott!
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Henka_ »

Kul bygge! Jag känner igen filuren med tumstocken, kan han vara från Bollnäs?
*Fyndig text*

Henke K
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Tjena Henke!

Helt rätt, Peter kommer från Bollnäs och han har utbildning på tumstock. Synd att han kommer hit så sällan bara, för bygget skulle gå snabbare om man var två.
Där du har seglat, där har jag rott!
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Henka_ »

Ja precis, åkte epa med honom för en herrans massa år sedan, hehe. Väldigt duktig på motorer.
*Fyndig text*

Henke K
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Ja Henke, Peter är en händig kille. Han är bra att ha tillhands då det ska smidas. Vi brukar hjälpas åt med lite arbetsbyten ibland.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Borrning av blocket så Darton midsleeves ska passa.
Senast redigerad av Per Ohlsson den mån mar 03, 2014 12:11 am, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Har tagit bort motorfästet för originalmotorn. Fästet för original framvagnsbalk följde också med i samma veva.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Har låtit dreja lite i vevaxeln, som verkar vara av bra kvalitet. Ska prova att köra med den först, men om den inte håller så får jag köpa en annan. Är inte så övertygad om att dom behöver vara bättre bara för att dom heter något exotiskt. Det är ju i alla fall en smidd axel som sitter original i motorn.
Senast redigerad av Per Ohlsson den tor apr 10, 2014 11:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
Skriv svar