Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

För någon vecka sedan gjorde jag och en kompis en stökresa ner till Holland. Där hämtade vi en plåtren Volvo C30 kaross. Säljaren var en riktig hårding. Han hade nämligen två Supercar-bilar och allt man skulle kunna önska för ett bilbygge, eller två.
Såg att han hade en Astonmartin också, så det måste ha varit James Bond som vi träffade. Killen tillverkar växellådor till framhjulsdrivna bilar i 4- till 6-växlars utförande. Husen till lådorna var cnc-frästa och växelspakarna såg ut som något som man skulle kunna klubba grisar med. Förmodligen till Vw eller något.
På vägen hem passade jag på att beställa färdigbockade hjulhus och tunnlar från Gunnarsson i Öxnevalla. I väntan på dessa står nu Karossen på pallbockar och väntar.

Visste jag bara hur man gör, så skulle jag ha lagt upp några bilder också.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Hej Per.

Det här blir ju en spännade bil :thumbright:

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Erland Cox »

Vad ska det bli för motor i den?

Erland
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Sv: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Har du bestämt vilken 4wd drivlina du ska använda?
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Det var länge sedan!
Ja, jag är riktigt laddad att komma igång. Sedan får vi se hur lång tid det tar att få den klar. Den hinner inte bli klar till någon isåkning i vinter i alla fall.

Erland!
Det blir en 2-liters volvomotor från en S40. Den ska borras och fodras med Darton sleeves.

Niklas!
Ja, han med Astonmartin hade en låda liggande. Det var något franskt skit som det var bra pris på. Tyvärr åkte han till någon oljeshejk i åtta veckor, så jag får vackert vänta på den. Har för mig att den hette Sadev, eller nåt.
Har även skaffat en bakaxelklump från en Volvo XC70. Dom ska tydligen ha rätt utväxling, så då byter man bara diffen. Utvändigt så trycker man in några medbringare och sedan måste man även ha några mutterstycken i kåpan. Vet inte om det går att svetsa dit såna i aluminiumkåpan, men annars så finns säkert nya kåpor att köpa.
En liten iakttagelse jag gjort är att plötsligt har alla dubblat timtaxan mot den man betalade då man åkte Supernat.
Där du har seglat, där har jag rott!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Sv: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Passar 1031 diffen i den klumpen eller är det en annan storlek?

Fredrik har en dröm att nån gång bygga en supercar med stel axel bak som lyfter framhjulen :twisted:
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Dennis Öhman »

Vem ska bygga motorn? ST?
Dänniz 073-8447664
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!
Det skulle vara en syn för gudarna det, men varför ska man i så fall ha ett drivande hjul i luften?

Dennis!
Ja, jag tror att Stefan nästan är klar med toppen.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!
Mätte lite snabbt då kåpan var av. Det är samma avstånd mellan bultarna som håller överfallen, så jag tror att 1031-diffen ska passa. Har ännu ingen lösning på framdiffen, men det lutar åt något från Köping.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Nisse!
Det var länge sedan!
Ja, jag är riktigt laddad att komma igång. Sedan får vi se hur lång tid det tar att få den klar. Den hinner inte bli klar till någon isåkning i vinter i alla fall.
Kan det ha varit när Tobias åkte Fiesta uppe i Sikeå kanske?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Nej, jag har aldrig varit i Sikeå på istävling. Det måste ha varit hos Gunnar Lundström någon gång.
Han var för övrigt och hälsade på mig i garaget förra helgen.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Idag har jag hämtat en T4 motor i Bollnäs. Vet inte vad det är för årsmodell, men det är nog någon nyare. Ska försöka hinna riva den och lämna blocket på borrning imorgon.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Erik Sandström »

Tja

Jag antar att det är du som körde den blå s40:in på is sm i överkalix 2012, hur mycket var den nerviktad därbak och vad brukade den väga annars?

/Erik
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Idag har jag hämtat en T4 motor i Bollnäs. Vet inte vad det är för årsmodell, men det är nog någon nyare. Ska försöka hinna riva den och lämna blocket på borrning imorgon.
Vad hört och läst så skall dom tidiga blocken vara mer stryktåliga då det var mindre borr på dom.
Sen är det dom senare topparna som är bättre.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Erik!
Ja, det var jag som körde den.
Med en 3 liters motor ska en bil väga 1200 kg på isbana. Jag hade 100 kg i bagaget och ca 25 kg framför höger bakhjul. I rallycross har jag åkt med allt från 1175 kg, till 1245 kg. Minimivikten är 1150 kg.

Nisse!
Nu ska vi åka med 85 mm borr, så allt det där ska borras bort. Nu undrar jag lite kring vevaxlar. Jag vägde vevaxeln idag och den vägde över 20 kg. Till femmorna finns både en lätt och en tung vev, så frågan är om det finns flera varianter till fyrorna också?
Där du har seglat, där har jag rott!
Skriv svar