Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör maj 25, 2019 5:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1008 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 64, 65, 66, 67, 68
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo C30 Rallycross
InläggPostat: ons maj 15, 2019 10:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Inlägg: 577
Ort: Sundsvall
Bild

Blev inte nöjd med fästena i karossen så jag knäppte loss dessa. Var mer noggrann idag och nu hamnade dessa rakt. Därefter punktade jag ihop "växellådsbalken"

_________________
Där du har seglat, där har jag rott!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo C30 Rallycross
InläggPostat: lör maj 18, 2019 9:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Inlägg: 577
Ort: Sundsvall
Bild

Bild

För att kunna göra klar växellådsbalken måste jag få koll på hur högt motorn kommer sitta. Naturligtvis vill jag ha den så lågt som möjligt, men detta begränsas av aggregataxeln som går under tråget. På insidan tråget sticker vevstakarna upp lite också, så det går inte att gena någonstans. Började med att mäta hur långt över packningsytan stakarna sticker upp och kom fram till måttet 6 mm. De flänsar jag låtit vattna fram är 10 mm, så om jag efter svetsning låter hyresvärden hyvla av ytan 2 mm har jag ytterligare 2 mm frigång mellan stake och tråg. Undrar om detta räcker?

_________________
Där du har seglat, där har jag rott!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo C30 Rallycross
InläggPostat: fre maj 24, 2019 8:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Inlägg: 577
Ort: Sundsvall
Bild
Insåg att det inte skulle bli bra med den här trånga luftpassagen där en halvliter luft ska passera 8000 gånger per minut. Fick fundera ut något bättre...

Bild
Fick forma en plåt för lite bättre utrymme för luften.

Bild
Det ska så klart sitta en sil i botten som suger oljan. Dock får det effekten att då nivån i tråget är 25 mm över botten så börjar silarna suga luft.

Bild
Med en sån är hylsa så kommer oljenivån i tråget bara vara 5 mm. Då är det alltså mindre som slaskar runt inuti motorn. Silarna skyddas också i händelse av ett haveri.

Bild
Började bocka plåt och passa till.

Bild
Man ska nog inte kapa plåtarna med vinkelslip. Det verkar som att det blir något skit med plåten då. Precis i början av fogen har det kokat upp en massa skit.

Bild
Ungefär så....

_________________
Där du har seglat, där har jag rott!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1008 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 64, 65, 66, 67, 68

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010