Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Det där med sågning av aluminium kommer nog förbli ett mysterium...

Bild
Hyresvärden har hjälpt mig att svarva några muttrar så att de passar i det CrMo rör jag investerat i. Röret är 14 mm utvändigt och 0,9 mm godstjocklek.

Bild
Sedan var tanken att det här röret skulle svetsas fast på tunneln och låta damasken täta runt stången. Dock insåg jag direkt när jag skulle montera länkstångshuvudet på lådan att det liknade skit. Det var så himla svårt att komma åt med verktyg att planerna slopades direkt. Tankegångarna lutar nu åt att kapa upp ett hål i tunneln och tillverka en täckplåt som röret svetsas på istället. Naturligtvis kan man ha fräna snabblås på denna. Det hade varit coolt med ett lock i kolfiber, men i bästa fall får jag till ett i aluminium...
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Det blev inget lock i kolfiber.

Bild
Kar kapat ut en plåt...

Bild
Den har jag passat in bakom växelspaken...

Bild
Svetsat fast några mutterstycken...

Bild
Såja....
Där du har seglat, där har jag rott!
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av AntonD »

Per Ohlsson skrev:Nu måste ni berätta mer!
Hur stor ska sågen vara? Effekt? Vad ska man ha för klinga?

Det finns ju sågar med stöd. Då är det ju enklare att följa en kant och få raka skär.

Långt tidigare i tråden fräste jag radier i en insugsplatta med en överhandsfräs från Jula. Resultatet blev förvånansvärt bra.
Bästa metoden är ju fräsning, skär med tänder.
Har själv aldrig använt vanlig cirkelsåg att kapa aluminium. Men det finns klingor att köpa för aluminium till vanliga cirkelsågar, dessa har något bakåtlutande och väldigt många tänder.
På jobbet har vi en cirkelsåg för aluminium. Den har bakåtvänd rotation med höjdstöd, och klingan är bara 125mm. Går fruktansvärt enkelt att kapa i alla tjocklekar.

Men för hobbybruk duger en vanlig vinkelslip.
Det finns speciella kapskivor för 125mm vinkelslip till aluminium. Det är en fördel ju tunnare man har. Dessa bygger av någon anledning inte värme på samma vis och kapar mkt bättre. Skulle säga minst 5ggr snabbare att kapa en meter plåt och då skivan håller bättre blir inte porerna fulla med kapskivedamm.

Med dessa funkar det fint att TIGa med sen om man dessutom borstar fogen med roterande borste, se till att ha en rostfri för endast aluminium dock så du inte drar in ståldamm från annat.

För övrigt äre t-röd som gäller vid borrning och bearbetning av aluminium. Kyler så att det aldrig smetar, någon smörjfilm vet jag väl inte om det blir, kanske litegrann
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

AntonD!

Tack för ditt svar!

Har du någon koll på motoreffekt på en sån där såg. Vill ju inte köpa något som brinner upp när man börjar kapa.
Är införstådd med att man ska ha en annan klinga än de som säljs för att kapa spånskivor. Dock funderade jag på om det var någon fördel med en större klinga framför en mindre. Dock framgick det av ditt svar att ni kör 125 på jobbet.

Jag kapar idag med vinkelslip. Med en tunn skiva (1 mm) så går det fint att kapa aluminium. Dock blir det inga raka snitt och det blir skit i fogarna.
Detta var en av anledningarna att jag blev sugen på en cirkelsåg. Då har man stöd och kan kapa rakt...

Vi spritar när vi ska fräsa och höra hålsåg i aluminium. Annars brukar vanlig skärolja duga till mina slöa borrar...
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Emil Sundquist »

Jag byggde en hängande säng till husbilen i alu vinkeljärn. Dom kapade jag med en 199kr kap och gear såg från jula med en väldigt begagnad klinga för spånskivor och det gick väldigt bra. Annars kapar jag med en Hilti scm22a och den har en betydligt mer fintandad klinga men man måste mata på ganska hårt annars vill det kladda.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Steve »

Tror faktiskt det var vanlig klinga på cirkelsågen jag använde, och då var det 4-5mm alu
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av AntonD »

Det låter som en vanlig cirkelsåg funkar bäst för hemmagaraget istället för att skaffa maskiner enkomt. den på jobbet är lufttrycksdriven för att orka. Den har ganska grova tänder så det kan hugga styggt. med stöd är den grymt trevlig att kapa rakt med men den finlir på frihand är otrevligt i och med bakåtrotationen. Den roterar bakåt för att dras ner i plåten, roterar den framåt hade den studsat för mycket.

Denna såg jag några arbetskamrater jobbade med, dom hörs vara riktigt nöjda. Kapar även svart stål med den hur bra som helst!

https://se.milwaukeetool.eu/m18-fuel-me ... /m18-fmcs/

Kan fota lite verktyg nästa vecka då semestern är slut :|


Skärolja smörjer ju bäst när man bearbetar aluminium men det är inte kul att svetsa dom bitarna sen, därav rödspriten :)
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Emil Sundquist »

Det är precis en sån Hilti jag har och efter inköp av den så använder jag bara vinkelslipen till slipning och rostlagning. Går att köra alla material med den. Okej hardox kam vara kämpigt men..

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Tack alla för värdefull input!

Jag köper gärna maskiner som underlättar eller gör slutresultatet bättre. Inser nu att jag måste besöka den lokala verktygshandlaren och köpa en sån där såg med laddbart batteri. Hoppas de finns i Gult så den matchar borrmaskinen...

Som Emil säger kan man kanske vara lite skeptisk till att köra maskinen i extrema material. Köpte en hålsåg som skulle gå i CrMo. Efter en fog i ett rör var den tandlös. Således ska man kanske köra såna material med roterande fil eller något annat i den stilen.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Emil Sundquist »

Kan starkt rekomendera milwaukis hålsågar med ditlödda hårdmetallskär. Dom är riktigt bra men ganska dyra.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Emil Sundquist!

Så här ser en sån såg ut efter att ha provat lite i ett CrMo rör. Delar inte din uppfattning om att kvaliten ska vara bra, men jag gör kanske något fel?
Bild
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Har kapat upp hålet lite och dragit dit mutternit.

Bild
Kapade ned täckplåten lite, men ska ta lite till. Den är ju så hiskeligt tung...
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Emil Sundquist »

Oj jag upplever dom som bra. Har dock inte sågat crmo rör men en av dom jag har i jobbet har forserat 10-15 rostfria diskbänkar. Inte ikeas folie bänkar utan 70 tals bänkar. Men det finns måndags ex av allt. Prova hiltis dom är ganska skarpa men dom håller inte sp länge.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Emil Sundquist!

Jag hade tidigare en hålsåg i den här dimensionen som jag köpt på Jula. Vill minnas att det var Bacho då den var orange. Den höll i alla fall något bättre än den vita. Vet inte om den sågen har finare tandning. Dock skulle jag nog föredra många små tänder till CrMo i alla fall. Får köpa på mig ett gäng hålsågar i 29 mm så jag klarar de sista notchningarna.

Köpte en maskin till ändamålet för ett tag sedan: https://verktygsboden.se/roernotchar/ro ... gI8vvD_BwE

Maskinen är dålig då fastsättningen av röret är undermålig. Det går helt enkelt inte att dra fast röret så att det inte rör sig när man ska borra. Av ovanstående anledning hamnar inte hålen i centrum av rören, så man får korrigera med slipstift. Det blir kanske bättre om man har grövre rör, men det visar sig då vi ska bygga krängningshämmare.
Där du har seglat, där har jag rott!
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av patrikh »

Kör långsamt och mycket kylvätska så håller hålsågarna längre :) (har dock aldrig borrat i CrMo)
Skriv svar