Sida 61 av 82

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: mån dec 12, 2016 10:22 pm
av Per Ohlsson
Wiktor!
Nej, nu är det jobb hela veckan och även nästa helg, så det kommer inte bli mycket gjort tyvärr.
Gubbsjuk som jag är, så tolkade jag finskor som finska kvinnor. Såna torrkör man ju inte!
Blev ju besviken då jag vägde pedalstället också, så vi håller på att titta på ett annat alternativ.
Sedan har jag köpt en sån här också:

Bild

Bild

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons dec 14, 2016 7:50 pm
av Love
Dessa medelålders män och deras mopeder! [WINKING FACE][WINKING FACE]

Skickat från min tegelsten via Tapatalk

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: mån dec 19, 2016 11:56 pm
av Per Ohlsson
Love!
Har du inte fattat det?
Tänk dig en kontaktannons:
-Ungdomlig medelålders man med leklust kvar söker....

Bild
Friserade till kanterna på baljan och slipade lite för frigång mot bågröret. Måttade lite och passade på att testa mina nya blanka borrar som jag nyss köpt på Biltema... Skulle haft en kompis nu, för det hade varit bra om någon kunnat borra genom baljan medan jag ligger under bilen och måttar. Sedan ska muttrarna svetsas fast, men jag vet inte hur det blir om man gör det med migen? Ska prova att bränna några muttrar på en provbit, men jag är skeptisk till att det blir bra.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tis dec 20, 2016 10:11 am
av super7
Hur mycket hållbarhet behöver muttrarna tåla?
Tänkte i fall det går att använda liknade detta i stället
http://www.emhart.eu/eu-se/produkter-tj ... /index.php

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tis dec 20, 2016 5:41 pm
av Amders
Lägre vikt om du punktsvetsar fast dom.
Typ Bild

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons dec 21, 2016 9:48 pm
av Per Ohlsson
Nisse!
Jag har mutternitar i aluminium som jag ett tag hade en tanke på att använda. Dock vågade jag inte, för jag oroar mig för att den tunna plåten skulle ge vika och nitarna krypa ut... Annars är såna där nitar både lätta och praktiska.

Anders!
Dom där såg ju kanon ut! Hur får man fast såna?


Bild
Jag blev lite rastlös, så jag körde några M6:or runda på smärgeln. Drog sedan dit dom på plåten med två rejäla ankskitar vardera. Det står en TIG-svets i garaget, men jag vet inte hur en sån fungerar. Annars hade det blivit snyggare. Efter att ankan skitit klart blev det lite putsning med fingerslipen. Jag hade nöjet att få besök i garaget ikväll en snabbis, så jag har nu fått hål borrade i baljan också.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons dec 21, 2016 10:27 pm
av Amders
Man fäster dom med en punktsvets, en sån som plåtverkstäder har.

Beträffande gubbar på moped
Bild

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: mån dec 26, 2016 1:09 am
av Per Ohlsson
Anders!
Fick någon tidning riktad till bilverkstäder i brevlådan. Såg någon sån där punktsvets och har för mig att priset var 98 000 spänn. Det är ju mer pengar än jag har råd med. Då måste en TIG-svets vara en bättre investering.

Startade en tråd på mopedavdelningen nu också för att kunna hålla isär begreppen lite.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tis dec 27, 2016 6:50 am
av Per Ohlsson
Bild
Hade lite tråkigt i julhelgen, så jag tillverkade några fästen som ska hindra tanken från att studsa i baljan. Undrar om man kan hålborra dessa lite?

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tis dec 27, 2016 6:29 pm
av Wikimoe
Var det en retorisk fråga?

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tis dec 27, 2016 10:14 pm
av robinb3rgsten
Får väl plats massa små hål brev dom stora o dom behöver säkert inte va så långa;)

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons jan 04, 2017 3:11 am
av Per Ohlsson
Wiktor!
Ja, det går alltid att lätta lite till...

Robin!
Det är så otacksamt att hålborra aluminium, för det ger sånt litet utslag på vågen. Avvaktar nog med att borra mer i fästena i nuläget, men kanske då allt ska monteras ihop.


Bild
Har kapat upp bakskärmarna till det slutliga måttet. Passade även på att pensla på den där rostlösaren som Biltema säljer.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: sön jan 08, 2017 11:59 pm
av Per Ohlsson
Bild
Funderade lite på om jag skulle låna ut bilen åt någon. Då skulle den kanske inte alltid ligga sist, så därför funderade jag lite på om man kanske skulle kunna förstärka bakstammen lite, utan att tillföra så mycket vikt. Började med att leka med lasern.

Bild
Lade i en plåt som svetsades fast och överskott och svetsar snyggades till lite. Nu återstår att pussla i några bitar i hörnen också, men det får bli en annan dag.

Bild
Fick för mig att jag skulle bränna klart styrinrättningen också, men störde mig på att torpeden slagit sig då jag svetsade fast den. Därför lånade jag en sån här grej att värma plåten med innan kylning med blöt trasa.

Bild
Körde på en del, men är fortfarande inte helt nöjd.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tis jan 10, 2017 11:21 pm
av Per Ohlsson
Bild
Ser nu att man kanske skulle ha lagt en liten lapp nedåt också...

Bild

Bild

Bild

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: lör jan 14, 2017 11:42 pm
av Per Ohlsson
Bild

Bild

Bild