Vw Golf 16v Turbo (565whp/630wnm)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
lumpan66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm

Vw Golf 16v Turbo (565whp/630wnm)

Inlägg av lumpan66 »

Hallå alla.
Tänkte jag skulle dela med mig av mitt lilla bygge på detta eminenta forum.
Hoppas få lite tips och ideér, dock verkar det inte vara så många FWD-racers här men nått lär man sig alltid.

Bilen köptes som ett avstannat banracingprojekt, stått sedan 2003.
Mycket fina saker som jag fick med, bl.a en stor kompressor, smidd motor och annat.

Allt såldes utom kaross/chassi, coilovers och stötdämparna.

Köpte 16v motor i delar samt Autronic SM4 av Fredrikson som haft en tråd här på forat.
Motorn hade tidigare gett 543whp med en precision sc62?

Receptet just nu lyder.
1.8 16v
83mm Wiseco-kolvar 9.0CR
SCAT-stakar
orginal vev med ca 28000 mil.
ARP-bultar topp/vevöverfall
Nå orginalkammar
precision 5858 turbo
Grenrör av Milberg/Stahlherz
38mm TIAL WG
Rosenqranz-dump
Autronic SM4
bosch 1700 spridare
Walbro 450 Lph+ 255lph pumpar i tanken
1.8T spolar.
E85
3,5" sidepipe
Mappat av Tobbe Hedman på Dahlbäck, 492 WHP och 535 Wnm. 2017 mappad av VEMS-Emil till 565whp och 630nm.
Mycket fint mappjobb, bilen går hur snällt som helst.. skitnöjd!

kw Coils
288mm skivor fram
Bora V6 ok fram
Skoda Octavia RS ok bak med 253mm skivor.
Vr6 länkarmar fram samt kränghämmare

O2M Växellåda från Audi S3 Quattro, ombyggd till FWD och pelequin-diff. 6 Växlad, men lite kort utväxling.
Omsnidat Fidanza alusvänghjul för att få plats med Sachs-tryckplattan. Specad 650nm så hoppas det håller ett tag,
4 puckad, ofjädrad sinterlamell hade Sachs också som hitta dit.

Målet då, delar ju garage med en kompis som körde svart VR6 med 796 whp på slutet.. han körde 10.85 som bäst på strippen.
Det skulle vara skoj att slå, även om bygget aldrig hade hänt utan honom.
Mycket delar har jag köpt av han då han bygger 4-wd.

Har kört en tävling, Bugrun 2013.
Vann FWD-klassen och hann med en 11.329-200Kmh.
Var långt över förväntan. Bilen blev klar i dynon 10 timmar innan avfärd, efter en vecka med ca 10-12 timmars sömn totalt.
Ingen varvräknare, ingen hastighetsmätare, ingen launch (vi fick till en provisorisk på söndagen)
Men allt höll och var mycket glad.
Nu är bilen nedriven för nästa säsong. Lär i med Båge/bur, dra om lite el och annat som gjordes i all hast så ska det köras mer nästa år.
Blev en lång öppning så kör lite bilder nu istället för text :)
Byggbilder kommer lite senare.

Bild
Bild
Bild
Bild

Fimer på bästa repan och ett dyno-pull.. Slutröret är nog de sexigaste på bilen. :thumbright:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... mvCvU1f-PE
http://www.youtube.com/watch?v=2ueqjmQh99A

tack för intresset.
Senast redigerad av lumpan66 den tor maj 17, 2018 2:27 pm, redigerad totalt 2 gång.
Erik Lundberg
Falun.
Användarvisningsbild
Thomas Palmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 204
Blev medlem: sön okt 28, 2007 10:33 pm
Ort: Nordmaling

Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm)

Inlägg av Thomas Palmgren »

Skoj med fler 16v :) tycker det är skoj att ha en "liten" motor och bra effekt

Du vet inte vilka kammar som sitter i nu? ABF?

Var toppen bearbetat nå mycket? (minns inte sen Fredriksson hade den)

Vad laddade du när du bänkade?
Audi 80 quattro -85 16v Turbo
Audi UrS4 Avant 2.2t
Levar Motorsport
lumpan66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm

Re: Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm)

Inlägg av lumpan66 »

Hallå.
Nå orginalkammar, gissar KR, men kan vara PL (kattade versionen)
Tjernell som finns här på forumet var det som portade, hittade fredrikssons gamla annons. Vet inte hur mycket han tog.
Laddade 2.1 bar, finns mer att ge.. men var en stress-mittinatten-krångelfixar 30+ timmars-skruvning med trötta hjärnor mappning, kammarna är helt ojusterade t.ex.. skulle kanske ha gett litegranna, men ingen hade ork kvar till det.
Erik Lundberg
Falun.
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm)

Inlägg av 740Bodo »

riktigt fett Golf, kommer absolut följas, å grattis till en riktigt bra tid :thumbright:
Användarvisningsbild
Thomas Palmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 204
Blev medlem: sön okt 28, 2007 10:33 pm
Ort: Nordmaling

Re: Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm)

Inlägg av Thomas Palmgren »

ok, ett tips är att satsa på rejäla kammar, då vaknar KR motorn rejält till liv, har kört både på kr och pl kammar i paniksyfte och då hade jag liknade effektkurvor, dock inte på papper, men den vaknade till liv vid 4,5krpm fullt ladd på nästan 5,500rpm på 1,5bar och oportad topp (knappt 300hk gissningsvis), i min nuvarande motor kördes det med Catcams värsta kammar med 299grader och 14,45mm i lyft och rejält portad topp mm och då hade jag i stort sett fullt laddtryck på ca 3,5-4000 rpm med största hx40n med #19 avgashus, och walbro pumpen bottnade redan på grundtryck på 1,2bar så var närmare 430-450hk säkert så det gör en stor skillnad på motorn om den får andas :)
Audi 80 quattro -85 16v Turbo
Audi UrS4 Avant 2.2t
Levar Motorsport
lumpan66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm

Re: Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm)

Inlägg av lumpan66 »

Jodå. Ett par riktiga kammar kommer det så småningom.
Får se var det hamnar i tidsplanen, är inte bara mer effekt jag lär ha. Hitta rätt chassi-inställningar är nog viktigare än mer mos.

Plockade ur bromsservon idag, är nå elektrisk pump-historia med ABS, stor som ett hus. Spar utrymme, vikt och är sista stegen för en ev. reggning som ombyggt fordon, förutom bakaxel om jag läst rätt.
Inget jag ska göra nu, men kan va intressant att göra i framtiden kanske.
Erik Lundberg
Falun.
Mathias
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: tor jun 26, 2008 8:50 pm
Ort: Arvika

Re: Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm)

Inlägg av Mathias »

Man kan ju inte bli nått annat än imponerad av stahlherz gänget, slänga ihop en bil sådär snabbt och dessutom gå och vinna bugrun bara sådär :wink: :thumbright: minns även då erik blåste sin motor i bänken, åkte hem och letade fram nån annan motor, svarvade kolvarna och provkörde först på bugrun om jag minns rätt?

All heder åt stahlherz gänget!
Grattis lumpan till en fin tid och segern på br.
Ses igen nästa år och då kanske jag har min bil med mig..... troligvis inte :whistle: :whistle:
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
Användarvisningsbild
Thomas Palmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 204
Blev medlem: sön okt 28, 2007 10:33 pm
Ort: Nordmaling

Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm)

Inlägg av Thomas Palmgren »

lumpan66 skrev:Jodå. Ett par riktiga kammar kommer det så småningom.
Får se var det hamnar i tidsplanen, är inte bara mer effekt jag lär ha. Hitta rätt chassi-inställningar är nog viktigare än mer mos.
Givetvis har allt sin tid :)

Men bara för man byter kammar behöver man inte höja effekten, ser mera fördelar med att ha effekten på rätt ställe och ett större körbart register, jobbigt att ett register på dryga 2000rpm att leka på, been there done that :)
Audi 80 quattro -85 16v Turbo
Audi UrS4 Avant 2.2t
Levar Motorsport
lumpan66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm

Re: Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm)

Inlägg av lumpan66 »

Byggbilder jag hitta, vi bygger mer än tar kort.

Bortkapat orginalfäste på framvagn
Bild

Nytt fäste för 02M-Lådan.
Bild

DLI-Teknik främre motorfäste
Bild

Runners och trattar.
Bild

Fina CNC-Frästa värmeskyddet till torpeden
Bild

Grenrörsbygge
Bild
Bild

Alla fina svetsar och fräsjobb har jag att tacka mister Stahlherz för! Stahlherz.com för hans golfbygge.
Erik Lundberg
Falun.
lumpan66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm

Re: Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm)

Inlägg av lumpan66 »

Mathias skrev:Man kan ju inte bli nått annat än imponerad av stahlherz gänget, slänga ihop en bil sådär snabbt och dessutom gå och vinna bugrun bara sådär :wink: :thumbright: minns även då erik blåste sin motor i bänken, åkte hem och letade fram nån annan motor, svarvade kolvarna och provkörde först på bugrun om jag minns rätt?

All heder åt stahlherz gänget!
Grattis lumpan till en fin tid och segern på br.
Ses igen nästa år och då kanske jag har min bil med mig..... troligvis inte :whistle: :whistle:
Jo, en hel del idiotskruva har det blivit genom åren, tillochmed innan Erik tog upp bilhobbyn gjorde vi samma idiotsaker, fast i annat garage bara, och i mindre/långsammare skala.
Har lärt sig en del under åren, och med dom man har runt sig nu, så finns all chans att bilen kommer bli väldigt snabb
bara finanserna håller och tjejjen tillåter :wink:
Erik Lundberg
Falun.
lumpan66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm

Re: Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm)

Inlägg av lumpan66 »

Thomas Palmgren skrev:
lumpan66 skrev:Jodå. Ett par riktiga kammar kommer det så småningom.
Får se var det hamnar i tidsplanen, är inte bara mer effekt jag lär ha. Hitta rätt chassi-inställningar är nog viktigare än mer mos.
Givetvis har allt sin tid :)

Men bara för man byter kammar behöver man inte höja effekten, ser mera fördelar med att ha effekten på rätt ställe och ett större körbart register, jobbigt att ett register på dryga 2000rpm att leka på, been there done that :)
Absolut, därför jag valde turbon jag gjorde med.. Registret som fredriksson hande med SC62an var inte så körbart, detta duger fint med
tanke på hur tätstegad 02M-lådan är..
Finns inte finanserna för nya kammar kanske det får bli en tur i bänken och justera orginalen och se om de går att hitta nå.
Erik Lundberg
Falun.
lumpan66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm

Re: Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm)

Inlägg av lumpan66 »

Lite saker händer, skrapar asfaltsmattor, så sjukt tråkigt.
Beställt kabelstrumpa i rött/svart så det matchar resten av bilen, och lite fuskmocka jag
tänkte prova på lite inrede eller instrumentbräda, var billigt så köpte en rulle.. får väl sy ett par nya byxor om det inte gör sig i bilen :)
Hittat en kille i Australien som håller på med en DASH till SM4at, liten lcd, 5" touch eller 7" touch kommer finnas. Blir nog fint.
Erik Lundberg
Falun.
lumpan66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm

Re: Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm)

Inlägg av lumpan66 »

Länge sen jag skrev nå.
Jag håller fortfarande på med asfaltsmattor/lackjobb. hatar sånt skit och ångrar mig bittert att jag började, men nu lär man väl slutför det.
Alla tankar på användarvänlighet har kastats bort, strippen är det enda som gäller till sommarn.
Mindre bromsar ska på så jag får på 13" slicks, mindre bromsar bak så runnerserna går fritt.
Hålborra lite plast och lätta.
Ingen el förutom sprut/instrument och kanske nå 5w lampor.

Kom att tänka på en sak, skulle man kunna köra en sån där liten laptop istället för instrument? Finns ju 10" för lite pengar typ: http://www.siba.se/product/14000875/ace ... 6310682866

Vad jag hört har en del flash-hårddiskar så vibrationer bör inte vara nå problem..
En sådan och en varvräknare med shiftlight så har man ju det man behöver och har alltid lätt tillgång om man ska ändra nå i sprutet och man kan kolla på film om det är lång kötid till strippen ;)
Erik Lundberg
Falun.
Användarvisningsbild
Thomas Palmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 204
Blev medlem: sön okt 28, 2007 10:33 pm
Ort: Nordmaling

Re: Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm)

Inlägg av Thomas Palmgren »

trevligt med en liten urspårning såhär på höstkanten :)

sjukt tråkigt att skrapa asfaltsmatta/underredsmassa, håller själv också på med det sistnämna, man får bita i det sura äpplet att man påbörjade det och bara se till att avsluta så man får börja med roligare saker igen :thumbright:
Audi 80 quattro -85 16v Turbo
Audi UrS4 Avant 2.2t
Levar Motorsport
lumpan66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm

Re: Vw Golf 16v Turbo (492whp/535wnm) Turbotips?

Inlägg av lumpan66 »

Nu var det länge sen det hände nått här, husköp och motivationsbrist.
Ska flytta in den 1a mars och sen bilen nån vecka senare, skönt att kunna gå ut och skruva när man vill utan att behöva köra.
Tror inte jag satsar på den här sommaren men börjar planera för nästa.

Så jag skulle behöva tips på ny snurra.. Sålde 5557an.
Målet är då ca 600 motorhästar, (100 upp från nu) T3 anslutning och gärna v-band ut.
varvtal ca 8000 rpm max, gärna 7500.
Kanske lär skaffa nå kammar med, vet inte hur länge toppen med orginalkammar orkar käka luft?
Några idéer? Själv är jag inne på en precision 5858.

Lär ha lite mer mos då jag samtidigt ska byta utväxling i lådan, får lov att köra på femman över mål nu och då i bara 200kmh.
Målet är en hög/mitten 10a så en 215-220 blås skulle man haft över mål på fyran.

Sen ska båge i, all el dras om och byta bromsarna så nya slicksen går på.
24.5/9.5-13 på breddade plåtisar är det meningen att jag ska köra med... stackars drivaxlar :)
Erik Lundberg
Falun.
Skriv svar