Sida 1 av 4

volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vill;)

Postat: lör sep 21, 2013 7:23 pm
av swerobin91
Hallå!
ja hur ska man börja inleda detta som?. jo jag är en snorvalp på 22vintrar som har varit motor inreserad sen dag 1. och intresset har väll växt mer och mer efter åren som går.
vill även skriv att jag är dyslektiker så ni behöver inte störa er på min stavning.

för nåra veckor sedan så for jag mig och köfte mig en gammal 740gle här i gran byn för nåra 1000. det började ju deräkt att man kröp in på däck åtrvinningen å fynda lite (hehe). hem och lägga om på nygammla sulor. ut å herga ja, ja med andra ord köra skiten ur biln. men efter en tid då man bara få ställa fast den på 1etan vexel så är det inte så jävla roligt längre/tuft. eller då man ska sladda rondel man måste komma in i 60km för att få ut röva. så jag bestämde mig helt änkelt TURBO konventera! de ska jag göra och så blire!.

jag är väll inte den som ska jaga flera hundra hästar i en gammal b230. jag vill lära mig hur saker och ting fungerar. dvs köper bara gammla grejer,beggade, (nytt biltema) för att får ner kostnaderna så mycket som möjligt, då jag vill att det ska va typ en budget bygge.

lista är lite svårt att göra då jag tar de jag får tag i.

:turbo ?
:grenrör 940 turbo grenrör org
:IC 940 orginal
:dump biltema öppen
:täning orginal
:bränsle orginal
:topp 530
:block b230
:avgasystem 3tum från turbon
:ljudämpare 1 simons dämpare 3tum

bilder kommer upp lite senare ikväll! :D

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: lör sep 21, 2013 9:02 pm
av swerobin91
lite bilder som utlåvat då :)

pärlan samma dag som jag hämtade na* agad? ne du ba en kronslut bakaxel
Bild

Bild

Bild


detta har jag och en kompis görmt med i helgen. 2013-09-21
monterat in IC
borrat hål i blocket för olje return.
monterat in mätar inne i biln.
olje trycks mätare och lite annat pill.

orginal a kn filter då men det ge ju inget.
Bild

en m16 bult med 8,5mm borr blir bra som olje retur tapp ;). kan då till lägga att det var hand hållet.
Bild

i detta läge va man inte så kaxig!. ingen åter vändo :/ bara att fortsätta. tro det var närmare 4,5cm tjockt
Bild


så här blev det!. oljereturn. samt olje trycks givaren som ska gå vidare till turbon. samt tryckte ihop rören/svätsa, under ut utblåset
Bild

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: lör sep 21, 2013 9:13 pm
av vebotrimmarn
ska du köra med k-jet sprutet? snik byggen gillas :thumbright:

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: lör sep 21, 2013 9:22 pm
av swerobin91
jo det blir att köra med k-jet sprutet till att börja med ;). roligt att höra!

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: lör sep 21, 2013 11:46 pm
av mickeidiket
Gasa tills de rasarrrr! ;)

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: sön sep 22, 2013 1:08 am
av dundersmurfen
Du måste backa tändningen, annars låter den som en stenkross och dör typ direkt. (har prövat :hihi: )
Stumma tändningen kanske? Eller är det den fördelaren med hallgivare så går det väl att vrida fördelaren och backa hela tändkurvan.
Kan möjligen vara för liten oljeretur.. men det kan ju funka ändå.

Nu låter jag kanske negativ men så är det inte alls. Bara försöker hjälpa till :thumbright:

Blir kul att se hur det går. Jo just det du skaffar väl en bredbandare* och håller koll på soppan?


edit: förtydligande *bredbandslambda

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: sön sep 22, 2013 4:02 am
av Steve
Trycka genom K-jetronic funkar väl egentligen inte så bra?

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: sön sep 22, 2013 10:33 am
av swerobin91
dundersmurfen skrev:Du måste backa tändningen, annars låter den som en stenkross och dör typ direkt. (har prövat :hihi: )
Stumma tändningen kanske? Eller är det den fördelaren med hallgivare så går det väl att vrida fördelaren och backa hela tändkurvan.
Kan möjligen vara för liten oljeretur.. men det kan ju funka ändå.

Nu låter jag kanske negativ men så är det inte alls. Bara försöker hjälpa till :thumbright:

Blir kul att se hur det går. Jo just det du skaffar väl en bredbandare och håller koll på soppan?
jag tackar för tipsen! :) ser inte det som negatift bara nått jag ska tänka på ;).

olje return kan nog va på grensen men det är ju 8.5mm hål.

bredbandare menar du då en soppatrycksregulator/mätare?.

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: sön sep 22, 2013 10:37 am
av swerobin91
Steve skrev:Trycka genom K-jetronic funkar väl egentligen inte så bra?
jag måste ju börja någonstans. om jag ser att sprutet hänger med så får jag ju sänka ladet till en början. sen får man ju fundera på att bygga värre. dock inte på denna motor

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: sön sep 22, 2013 12:00 pm
av Robert Markström
Det funkar dåligt att trycka genom ett K-jet tyvärr. flytta kjetet till innerskärmen & låt turbon suga genom
det ist som det är på orginal turbo bilarna. Inget större ingrepp, klippa & skarva lite :)

//Robban

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: mån sep 23, 2013 5:21 pm
av swerobin91
gjorde en lite bestälning från KLracing i dag. trodde då inte det skulle bli så här dyrt :/ aja nu har jag då rediga silikonslangar
Bild

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: tis sep 24, 2013 2:29 pm
av Jens Gustavsson
Hej ett tipps är att olje returen ska va 18-20 mm invändigt.

och sen tänk på att K jet är grunden till all ondska här i värden :) vist prova om du vill men om inget fungera byt till nått bättre innan du går in i väggen.

bunkra med kolvar och packningar :)

mvh jens

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: tis sep 24, 2013 2:42 pm
av trympa
Visst funkar det att trykka genom k-jet annars måste jag haft mycket tur :)
Endel laborerande med olika volvo och saab k-jet delar før det funkade dock.
Och dessutom gillar inte den originale gummibälgen mellan luftmengdmålare och spjäld så mycket laddtryck. :)
Mycket enklare att montera b21et k-jet.

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: tis sep 24, 2013 3:24 pm
av swerobin91
Man får bara tacka för dom varma orden :)

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Postat: ons sep 25, 2013 7:40 pm
av swerobin91
köpte lite rör idag :) aja denna olja ska jag inte köra på. köpte den för att sjölja motorn. från allt spån och skit. som har blit då man borrade olje return.

Bild