volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vill;)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av dundersmurfen »

Blir nog bra, men du behöver inte investera i någon dyr olja. En gammal rödblockare går nästan utan olja :hihi: Någon biltema mineral borde duga fint.

Några spåner från borr och gängning får du nog enklast ur genom en magnetisk oljeplugg.

Ifall du inte såg mitt förtydligande på det förra inlägget så är en "bredbandare" en bredbandslambda.
En sån hära typ fast den har en konstig skala:
Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av swerobin91 »

Hallå igen upp start ikväll.
2frågor.
1: va ska olje trycket ligga på till turbon? Jag har konstant 4bar o avset hur mycket jag varvar.
2: börja blödra på tomgången efter en stund (3min) sen vill den typ dö. Varva upp lite då går den rent. Äre för det e k-jet ? :p

Bilder kommer :)
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av vebotrimmarn »

ta lös k-jetet innan du blir galen! elda upp de också :) sen monterar du vad som helst :P en gammal stromberg, lh 2.4 eller ett riktigt sprut men de kostar mer. lycka till :thumbright:
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av swerobin91 »

JA uppdate!

FREDAG 2013-09-27

ja ska man samman fatta fredag så blev den helt okej. fick dit turbon alla kylar slangar tryck rör. olje rör mm.

snart uppstart.
Bild

allt klart! :)
Bild

ja vad säger man är man. lite lat och tror värke ligen att olje slangen ska kunna ligga nån cm från grenröret utan att det går hål.. spröt ner hela motorn och grenröret samt turbon fattade eld.. som tur så blev provturen med en öppen huv,
Bild
efter detta va klockan så mycket så vi orkade helt änkelt inte göra nå mer..

Lördag 2013-09-28

polaren hjälpte mig på fredag med biln. klart jag ska hjälpa han med hans preppade 242.
växelåds byte i full huggning.
Bild
efter låd bytet va klart så for vi hem till mig igen och bytte olja slangen till turbon. samt testa lite. tyckte det rök så förbannat och gick ojämt. så vi sket i det och fro till ö-vik på max ;).

Söndag 2013-09-29

så klev jag upp igen efter 7 väl förtjänta timmars sömn. började bygga om olje returen från turbon till blovcket. detta med en pelar borr och lite mer tålamod..
Bild
vs1 VS vs2
8.2mm VS 10.5mm
Bild
efter detta va klart så for jag hem till polarenen som har 242. då vare motor byte i en 740 som han ska ha till vintern.

detta är bara ett 3st mottor i bild av alla 8motorer han har xD
Bild
Bild

så nu sitter man hemma fram för dumburken. nu inväntar man fredag igen så man får bygga klart avgassytemet samt MÅSTE jag införskffa en ny turbo den jag köpte på skroten va kronslut! glappade åt alla håll och kanter. och va ducktig på att dricka olja. som om det är nån i ö-vik umeå trakten som har en turbo med en t3fläns samt inbygd Wc så vill jag köpa för en billig peng.
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av swerobin91 »

film. inte så mycket å titta på men den lever då :)
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151767403523859
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av MVA-Productions »

Som jens skrev så skulle jag nog ta upp oljereturen en bit till. Man ska helst ha runt 18-20mm och aldrig under 15mm har jag fått lära mig. Annars kommer oljan att tryckas förbi turbons "packboxar" och den kommer att ta olja oavsett hur ny och fräsch den är.

Mvh
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av swerobin91 »

Då fåre bli en vs3 till helgen! :)
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av swerobin91 »

Köpte mig en saab 9000 garrett bc1 m27 a/r 48 idag från skroten. För 500kr och den värka bara va i fint skick!.
Liten fråga spelar det nån roll vilket håll vattnet färdas i turbon? Jag menar det har ju stor betydelse hur oljan färdas. Dvs ba en väg. Tacksam för svar.

Bilder kommer ikväll.
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av swerobin91 »

vad jag ser så på vatten rören så äre ett mindre rör, och ett störe. då måste ju det mindre röret va in. och det större röret ut. har jag fel?
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av Roslund »

Som tidigare talare så bör returen va ca 18-20mm. vattenrören behöver du inte koppla in.
och om du vill ha dom så ska det inte spela någon roll vilken som är in och utlopp
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av swerobin91 »

nu så gott folk händer det grejer!. bilen ska blir klar tills på lördag, så jag kan va nere i ö-vik och härga i helgen.

bild på den nya turbon
Bild

blev även en sväng på biltema glykol samt en brandsläckare om mot förmodan att bilen ska fatta eld igen...
Bild

vs1 VS vs3 fick låna ett en svarv ikväll för att göra nya retur hålet för oljan. blev 15mm och det får banne mig räcka ;).. är ej igen då tiden tog slut. fattas 1,5-2mm
Bild

svätsade även fast en 90 grads böj 3tum.
Bild
Bild

och nu till det sista som jag blev mest mistnöjd över.... kapade upp flänsarna. blev inte som jag hadde ritat med snygga mjuka böjar som skulle följa pinbulta från grenröret.. men jag tro nog en den turbon kommer att sitta fast. de kan ni ge er f_n på ;)

Bild

allt för mig denna gång :D
RuneDK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: mån sep 06, 2010 6:06 pm

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av RuneDK »

On my bmw m40b16 engine i'm running an10 hose from turbo down to a fitting with 8,5mm hole, fitted instead of the drainplug in the bottom of the oilpan. Engine has run 1 hour now without any smoke at all.

I'm using an3 hose for oil feed with a 1,5mm restrictor. Turbo is journal bearing :)
Time will tell if i got it wrong :D
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av Filaren »

Ska räcka med AN10 retur dvs. ca 14,3mm i inv. dia.
Och ha koll på dia. till turbon dvs. ej för grov :wink:
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av swerobin91 »

Ut loppet på turbon va 20mm. Så jag tro 15mm får räcka. Om motorn håller tills vintern är jag nöjd. Smider redan nya planer på att bygga nått enuvärre. Som jag har skrivit. Man måste ju börja nånstarns. :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi

Inlägg av Jens Gustavsson »

15mm inv dim bör fungera men som sagt i minsta laget. man kan sätta returen i tråget också längst upp. jo den hamnar lite under olje nivån men det brukar fungera med holset iallafall.

sen se till att tändningen är lågt ställd och att lamdan inte går snålare än 0.88 på full gas och helst lamda 0.95-1.0 på tomgång men apsolut inte fetare än 0.80 då hamnar all soppa i oljan. och så klart ladda inte så mycket.

bra att köpa en brandsläckare dock i minsta laget för en större brand.

lycka till!
Skriv svar