B36 renovering och trimning
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
B36 renovering och trimning
Här i denna projekttråd ska jag behandla ämnet: Går det att göra något fint av en B36!
Lite fakta:http://www.leopardmotor.com/volvo_b_36_v8.htm
Målet med detta projekt är att renovera och trimma/överladda motorn och trycka ner den i någon lämplig volvo! Detta projekt lider också av ekonomiska problem p.g.a jag håller också på att renovera en Pontiac Firebird -74 och den snor åt sig de mesta av pengarna.
En B36 som ska väckas från sin dvala.
En bild på monsterinsuget!
Jag tror jag kommer bygga ett eget insug och använda en Holly 650cfm förgasare! Någon som har bra idé på insugdesign får gärna tipsa mig!
De fina topparna... Inte direkt super prestanda toppar, får väl se vad man ska kunna hitta på med dem, det värsta med dem är att de två mittersta avgasportarna går ihoppa i toppen men avgasporten blir inte dubbelt så stor fast den ska hantera dubbelt så mycket avgaser!
Det fina blocket, jag vet inte om jag ska borra upp det till B20 storlek på kolvarna, det beror lite på hur cylinderväggarna ser ut. Sen kan man undra hur långt man vågar varva denna motorn, men det ska nog inte vara några extrema varv...
Såhär ser då kammen och lyftarna på en Volvo V8 ut, skulle vilja ha spec. på denna kammen, det skulle vara rätt bra att veta, det enda sättet få veta något om den är nog att mäta upp den själv.
Det är såklart inte samma bultmönster mellan sprängkåpan och motorn som på en vanlig volvo!
Det skulle ju endå vara bra om man skulle kunna sätta en vanlig volvolåda mot sprängkåpan. Ni som meckar med volvo skulle väl kunna se rätt lätt om det skulle passa (de röda ringarna är också bultar).
Annars får man tillverka någon adapterplatta.
Sen ska det införskaffas bil och sist men inte minst en turbo!
Någon som vill sponsra med bil!
Lite fakta:http://www.leopardmotor.com/volvo_b_36_v8.htm
Målet med detta projekt är att renovera och trimma/överladda motorn och trycka ner den i någon lämplig volvo! Detta projekt lider också av ekonomiska problem p.g.a jag håller också på att renovera en Pontiac Firebird -74 och den snor åt sig de mesta av pengarna.
En B36 som ska väckas från sin dvala.
En bild på monsterinsuget!
Jag tror jag kommer bygga ett eget insug och använda en Holly 650cfm förgasare! Någon som har bra idé på insugdesign får gärna tipsa mig!
De fina topparna... Inte direkt super prestanda toppar, får väl se vad man ska kunna hitta på med dem, det värsta med dem är att de två mittersta avgasportarna går ihoppa i toppen men avgasporten blir inte dubbelt så stor fast den ska hantera dubbelt så mycket avgaser!
Det fina blocket, jag vet inte om jag ska borra upp det till B20 storlek på kolvarna, det beror lite på hur cylinderväggarna ser ut. Sen kan man undra hur långt man vågar varva denna motorn, men det ska nog inte vara några extrema varv...
Såhär ser då kammen och lyftarna på en Volvo V8 ut, skulle vilja ha spec. på denna kammen, det skulle vara rätt bra att veta, det enda sättet få veta något om den är nog att mäta upp den själv.
Det är såklart inte samma bultmönster mellan sprängkåpan och motorn som på en vanlig volvo!
Det skulle ju endå vara bra om man skulle kunna sätta en vanlig volvolåda mot sprängkåpan. Ni som meckar med volvo skulle väl kunna se rätt lätt om det skulle passa (de röda ringarna är också bultar).
Annars får man tillverka någon adapterplatta.
Sen ska det införskaffas bil och sist men inte minst en turbo!
Någon som vill sponsra med bil!
Senast redigerad av Thunderbolt den fre nov 02, 2007 3:19 pm, redigerad totalt 4 gång.
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
- Dannelator
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Snälla lyft ner motorn i en amazon! (det var ju det som var tanken med b36 från början )
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
En amazon, nja vi får se, det är ju inte så mycket plats som i en 140/240 och har fått för mig att amazoner ligger i en högre prisklass, vilket inte är bra för mig!
Problemet är också med denna motorn är delar! Så som packningar och lager, men man kan göra de flesta packningar själv och lager går det att använda modifierade B18 lager, det svåraste är hur man ska fixa fram toppackningar! Förslag?
Problemet är också med denna motorn är delar! Så som packningar och lager, men man kan göra de flesta packningar själv och lager går det att använda modifierade B18 lager, det svåraste är hur man ska fixa fram toppackningar! Förslag?
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Flippfront? Eller tänkte du på torpedväggen?Thunderbolt skrev:En amazon, nja vi får se, det är ju inte så mycket plats som i en 140/240 och har fått för mig att amazoner ligger i en högre prisklass, vilket inte är bra för mig!
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
Det lutar tyvärr inte åt en Amazon, p.g.a jag har läst lite om en som har lagt i en B36 i en Amazon, det var ganska trångt, speciellt vid grenrören (han fick bygga egna) och att det är trångt är inte alls bra när man hade tänkt turbokonventera. Dessutom, fick han bygga om torpedväggen, oljetråget och motorn hamnade rätt högt upp i bilen.
Så det blir troligtvis en 142 eller 242, inte helt fel heller enligt mig, kanske kan bli en Amazon i framtiden.
Även om en 142 och 242 kräver en del ombyggnationer tror jag endå det blir lättare, men jag undrar har stor skillnad i storlek det är på motorutrymmet är på en 142 vs. en 242?
Så det blir troligtvis en 142 eller 242, inte helt fel heller enligt mig, kanske kan bli en Amazon i framtiden.
Även om en 142 och 242 kräver en del ombyggnationer tror jag endå det blir lättare, men jag undrar har stor skillnad i storlek det är på motorutrymmet är på en 142 vs. en 242?