Volvo 242 v8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

Steve skrev:En roots-kompressor upp genom huven löser alla andra små problem :P
Ja eller nå liknande som du håller på med. Hur jag än funderar så lutar det åt en nyare gen. motor. Och turbo verkar ju vara en säker väg för mycket pulver! :)
UFO
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: lör sep 08, 2007 8:10 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av UFO »

Köp en LSx om du får tag i en... Enda problemet är tillgång och efterfrågan samt att man inte vill peta på gen 1-motorerna längre när man väl skruvat på en gen 3/4 i 20 minuter :hihi:
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"

'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

UFO skrev:Köp en LSx om du får tag i en... Enda problemet är tillgång och efterfrågan samt att man inte vill peta på gen 1-motorerna längre när man väl skruvat på en gen 3/4 i 20 minuter :hihi:
Håller lite koll men det verkar inte vara helt enkelt att komma över något lämpligt. Kan tänka mig det! Är redan less på dom äldre... verkar ju kunna läka olja typ tomma, sen om man synar toppar, kanaler odyligt så är det ju hemskt
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

Länge sen man skrev nå här... men har iaf. gjort lite med bilen sen senast.
Har i vinter byggt om kardantunneln och torpedväggen för frigång och kunna ta ner lådan utan att lyfta motorn.
Sen vart det sommar fortare än fan, så det blev bara att byta toppar på gammel motorn för att kunna ha den körbar i sommar.
Har även bytt stolar och ratt till nytt från Sparco. Så det borde ha blivit nån hk mera och några kilo mindre till iår :thumbright: :hihi:

Bild

Bild

Bild

Bild

Blir Motorveckan i Lycksele till helgen sen får man se vad man ska göra med den... bygga vidare, skaffa nytt projekt, sälja :?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Steve »

Riktigt synd att du inte får köra in den på träffen på Gammplatsen och får inte köra i cruisingen efter kl 20 :/
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

Steve skrev:Riktigt synd att du inte får köra in den på träffen på Gammplatsen och får inte köra i cruisingen efter kl 20 :/
Antar att det är anmälan eller att den är för ny för Gammplatsen.
Men cruisingen vad är det för regler på den? Har inte varit in och läst på :thumbdown:
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Richard »

motorveckan.se skrev:Cruising för amerikanska fordon.
Bara fordon av amerikanska bil märken får delta men inga Svensson bilar.
komplett med särskrivningar å allt ;)
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

Richard skrev:
motorveckan.se skrev:Cruising för amerikanska fordon.
Bara fordon av amerikanska bil märken får delta men inga Svensson bilar.
komplett med särskrivningar å allt ;)
Se där! Nåja man får väl hålla sig utanför området eller åka med och dricka öl istället! :thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

Fick slira lite tillslut.. en som varnade för poliserna första varvet! :hihi:
Synd på blåsta avgaspackningar bara :thumbdown:
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

Blev en uppgradering av bilen till i år. Och som vanligt smäller det bara till så är det sommar och bilen är inte färdig. :hihi:

Tillbaka efter vinterförvaring.

Bild


Började att bygga nya fjäderben fram på kortade original ben med Opel insatser, så nu har jag fått 6cm längre fjädringsväg i samma körhöjd.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen blir det en ny motor på ett Anab block med lättad Eagle smiddvev, Howard billet i-stakar, CP smidda kolvar, AFR toppar, Howard mek rullkam och Super Victor insug bla.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och som synes blir det en rödblockare igen!
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Turbokoftan »

Ser ut att bli en riktigt fin motor det där! :thumbright:
Användarvisningsbild
T-23
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:19 pm
Ort: Söderköping

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av T-23 »

Vad för borr och slag blir det. Den bör väll ge i närheten av 500 hk, beroende på kamval.
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

Turbokoftan skrev:Ser ut att bli en riktigt fin motor det där! :thumbright:
Jag hoppas på de! Att den blir som man har tänkt
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

T-23 skrev:Vad för borr och slag blir det. Den bör väll ge i närheten av 500 hk, beroende på kamval.
Det är original borr och slag dvs 350cui. Kammen är en mek. rull lyft 585 in/ut dur. 247 / 249, 104.
Siktar på en ettrig varvvillig motor då bilen är så pass lätt. Men 500 är kanske inte omöjligt fast jag hoppas mer på karaktären än vad den leverar för toppeffekt :thumbright: Topparna är dom lite värre race/competition.
Skriv svar