Volvo 242 v8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Tillverkning av avgassystemet, blev dubbla 3" med x bakom lådan.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Färdigt ska bara kompletteras med två krökar längst bak så man inte ser rakt in i ljuddämparna!
Bild
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Tänkte först bygga en helt ny tunnel för att senare underlätta ev. skruvande, men blev enklast och smidigast att svetsa tillbaka original och det funkar ändå att ta ner lådan utan att lyfta ur motorn. Byggde dock en liten fördjupning i torpeden för fördelaren.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Påbörjad ihop svetsning med lite ny plåt
Bild

Bild

Bild

Har gjort skärmarna efter ett 245 däck på en 8,5" fälg, med 25mm spacer. Tanken är att kunna köra med 255or iaf. har nu testat med en 9,5"x19" med 265 däck och det går fritt! :hihi:

Bild
Marius Skau
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tor okt 31, 2013 3:14 am

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Marius Skau »

Wow, denna kommer jag följa med på :D
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Husse1 »

Gillas stenhårt, är bara så fränt med rätt motor i "fel" bil.
Kommer att följas! Thumbs up!
Speciellt gillade jag ditt avgassystem, så enkelt men ändå så snyggt.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Steve »

Ett tips är att göra avgasupphängningen såhär istället om du ska använda kuddar, dom brukar kunna gå sönder rätt fort när avgasrören hänger i dom

Bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av swerobin91 »

Fränt bygge!. Kommer att följa! :)
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Husse1 skrev:Gillas stenhårt, är bara så fränt med rätt motor i "fel" bil.
Kommer att följas! Thumbs up!
Speciellt gillade jag ditt avgassystem, så enkelt men ändå så snyggt.
Haha, jaa ungefär så är det ju! en svensk jänkare som det går att få lite väghållning i oxå 8)
Tycker också det blev ganska bra, använde lite snöskoter teknologi i skarvarna :lol: ska försöka hålla det mesta enkelt och cleant, gillar när det blir stilrent!
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

swerobin91 skrev:Fränt bygge!. Kommer att följa! :)
Tackar! okey
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Steve skrev:Ett tips är att göra avgasupphängningen såhär istället om du ska använda kuddar, dom brukar kunna gå sönder rätt fort när avgasrören hänger i dom

Bild
Har sett den lösningen nångång, men det tänkte jag faktiskt inte på när jag byggde. Får göra om eller samla på mig några kuddar
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Brorsan är plåtslagare så jag lät han göra nya trösklar i 1mm istället för att köpa ekonomi plåt. 100% raka och lite enklare att svetsa i, dock är ju original "lite" rundade, men ska se hur mycket det syns sen. Får i värsta fall anpassa framskärmarna! Här syns även breddningen som blir 30-40mm per sida, utdraget i fram/bakkant av hjulhuset + borttagning av inåtvikningen av skärmkanten!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Här syns det att det blev lite mer utrymme i hjulhusen + att den blev lite fetare om röven bakifrån! :hihi:

Bild

Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Tegheim »

Jag tycker det är svårare att få plats med det jag vill fram :-)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Tegheim skrev:Jag tycker det är svårare att få plats med det jag vill fram :-)
Jaa det är nästa bekymmer :lol: vet inte riktigt hur jag ska lösa det än, vill ju kunna köra lågt utan att det ska ta i någerst!
Användarvisningsbild
Mattias-M
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör jan 19, 2013 10:29 pm
Ort: Östergötland

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Mattias-M »

rost, de är något världen kunnat varit utan. keep up the good work !
Skriv svar