Volvo 242 v8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Sen har ju andra intressen börjat stjäla lite tid, nu när det vita guldet har kommit! 8)
Bild
waldo
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: ons dec 26, 2007 9:51 am
Ort: Öland

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av waldo »

Jag värmen med gasol och skrapade med en spackelspade. Sen tvättade jag med avfettning modell stark. Avslutades med hetvattentvätt. Målade min med vit epoxi. Tog 10 Tim effektiv arbetstid.
______________________________
Team Ante hunter
Adler
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: fre jun 07, 2013 11:10 pm
Ort: Örebro

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Adler »

Hur kan jag ha missat denna tråd, ser sjukt fint ut allt du gjort! :thumbright: Redigt fina plåt- och svarvjobb.
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

waldo skrev:Jag värmen med gasol och skrapade med en spackelspade. Sen tvättade jag med avfettning modell stark. Avslutades med hetvattentvätt. Målade min med vit epoxi. Tog 10 Tim effektiv arbetstid.
Okey, jo den metoden vet jag :lol: gjorde en Ascona B med den metoden för några år sen.. fast nu vill jag slippa använda vatten med plåtrena trösklar osv. men har nog hittat en hyffsat smidig metod, har bara hunnit testa den lite snabbt, men tror det kommer att funka bra :lol:
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Adler skrev:Hur kan jag ha missat denna tråd, ser sjukt fint ut allt du gjort! :thumbright: Redigt fina plåt- och svarvjobb.
Jadu..!? :lol: Tack tack! roligt att höra
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Har nu gjort ett ryck.. efter att ha gruvat mig, över att ta tag i underredsmassan :hihi: Efter lite googling och youtube, så kom jag fram till att jag måste testa en sån här;
Bild

Det funkade riktigt jävla bra faktiskt, med ett eget slipat verktyg. Dock höll ju inte skiten ens till hela underredet, fast med tanke på priset och besparingen av tid den gav mig, så spela det ingen roll :lol:
Inget värmade och gormande med spackelspade 8)

Bild på resultatet
Bild

Bild

Bild

Ska tvätta bort resterna med kallavfettning. Sen börjar det vara dags att göra klart hjulhusen och lite små svetsning, innan det är till att blästra och lackera!
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Har börjat fundera över bakaxel oxå. tanken är ju att köra med Volvo-axel en 1031 med lämplig diff. Dels för enkelheten vid besiktningen och sen är väl ambitionen inte att köra en 10a på strippen! men vad ska man satsa på? lamelldiff, aussie-locker, torsen eller vad det nu finns??? Har funderat på en aussie, men o andra sidan, funderar jag.. om man ska lägga ner mer pengar, så man inte behöver bygga ny axel igen efter ett tag! Nån som har tips och ideer på vad som funkar på gatan och håller hyffsat, om man inte ska köra slicks och rakt fram..!? 8)
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Har gjort ett ryck idag! Var ju tvungen att kapa sönder fästet till panhard-staget för att rymma avgassystemet.. eftersom jag inte ville ha det draget under bakaxeln
Bild

Så jag förstärkte och boxade det som fanns kvar av original
Bild

Ihoppunktat
Bild

Och helsvetsat
Bild

Det färdiga resultatet
Bild

Orginal momentstags fästena
Bild

Bild

Har hört att dom inte håller vid lite våldsammare körstil, så jag förstärkte dom oxå.. :wink:
Bild

Bild

Ser lite "glappt ut" på bilderna men det blir tight sen när man drar åt
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Har börjat bygga igen hjulhusen bak idag, var lite trixande med att malla upp remsorna som skulle dit, men nu sitter dom där! Återstår dock lite finjustering och svetsande.. innan det blir helt bra
Bild

Bild

Bild
Skulle lägga igen reservhjuls baljorna oxå, men plåtarna som jag låtit brorsan göra, stämde inte riktigt.. när jag hade kapat bort det sista som skulle bort :doh: fast det är ju bara att göra nya och bränna dit sen

Har även inhandlat en ny Volvo original 3.73utv idag!
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Toni »

Snyggt jobb, gillar ombyggda bilar med orginalstuk. Gillar även dina svetsar. Rena o fina. :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Tack! roligt nån gillar det man gör :lol: Jeo, jag oxå! får gärna vara original stuk med nån värre drivlina under skalet.. ang. svetsarna, så blir dom inte alltid som jag hade velat, men försöker hålla dom hyffsat fina iaf. :lol:
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Nu har jag gjort färdigt hjulhusen, nu fattas det bara karosskitt och lite färg!
Höger
Bild

Och vänster, fan man blir ju snurrig när karossen är upponer
Bild

Sen är ju original tanken nu mera ersatt av två ljuddämpare, så det blir en fuelcell i kofferten, får hoppas Sbp inte har nå emot det sen :lol: därför är nu luckan och diverse hål igensvetsade
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
är nu även helsvetsat, men fick ett nytt kaross veck på bakskärmen efter det...:doh: så den kommer att måsta få sig en översyn av en plåtknackare

Tillverkat fjäderbens-stag oxå!
Bild

Bild

Efter ganska mycket tänkande för att få vinklarna rätt
Bild

Färdiga ämnen, bara lite fin smide kvar!
Bild

Och det färdiga resultatet
Bild

På plats där dom ska sitta
Bild

Ska göra en riktig brandvägg mot kofferten oxå, har tillverkat mallar som ska bli till aluminium sen var tanken
Bild

Bild

Ska hämta ut fuelcellen nu som har kommit, så imorn blir det anpassa skuffen för den, så man inte behöver göra det sen efter lack!
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Har börjat montera tanken i skuffen, har kapat upp i golvet för sumpen och ska tillverka en låda som skyddar den
Anslutningarna hamnar framåt och under mitt mellan ljuddämparna
Så om det blir köra elpump, så kommer den hamna under på nått lämpligt ställe.. kanske lika bra att ha så lite som möjligt bränsle i bilen :hihi:
Bild

Bild

Bild
Såg nu oxå när jag hängde tillbaka avgassystemet att jag kommer åka på tillverka en ny vxl-balk
Förstärkte den nuvarande efter att ha tagit bort systemet och det krocka ju så klart nu :doh:
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Perkele70 »

Skööön kärra!
har inga roliga bilar!;)
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 Csb v8

Inlägg av Stifler »

Perkele70 skrev:Skööön kärra!
Tanken är att det ska bli en iaf!
Skriv svar