Volvo 242 v8
Re: Volvo 242 Csb v8
Jag värmen med gasol och skrapade med en spackelspade. Sen tvättade jag med avfettning modell stark. Avslutades med hetvattentvätt. Målade min med vit epoxi. Tog 10 Tim effektiv arbetstid.
______________________________
Team Ante hunter
Team Ante hunter
Re: Volvo 242 Csb v8
Hur kan jag ha missat denna tråd, ser sjukt fint ut allt du gjort! Redigt fina plåt- och svarvjobb.
Re: Volvo 242 Csb v8
Okey, jo den metoden vet jag gjorde en Ascona B med den metoden för några år sen.. fast nu vill jag slippa använda vatten med plåtrena trösklar osv. men har nog hittat en hyffsat smidig metod, har bara hunnit testa den lite snabbt, men tror det kommer att funka brawaldo skrev:Jag värmen med gasol och skrapade med en spackelspade. Sen tvättade jag med avfettning modell stark. Avslutades med hetvattentvätt. Målade min med vit epoxi. Tog 10 Tim effektiv arbetstid.
Re: Volvo 242 Csb v8
Jadu..!? Tack tack! roligt att höraAdler skrev:Hur kan jag ha missat denna tråd, ser sjukt fint ut allt du gjort! Redigt fina plåt- och svarvjobb.
Re: Volvo 242 Csb v8
Har nu gjort ett ryck.. efter att ha gruvat mig, över att ta tag i underredsmassan Efter lite googling och youtube, så kom jag fram till att jag måste testa en sån här;
Det funkade riktigt jävla bra faktiskt, med ett eget slipat verktyg. Dock höll ju inte skiten ens till hela underredet, fast med tanke på priset och besparingen av tid den gav mig, så spela det ingen roll
Inget värmade och gormande med spackelspade
Bild på resultatet
Ska tvätta bort resterna med kallavfettning. Sen börjar det vara dags att göra klart hjulhusen och lite små svetsning, innan det är till att blästra och lackera!
Det funkade riktigt jävla bra faktiskt, med ett eget slipat verktyg. Dock höll ju inte skiten ens till hela underredet, fast med tanke på priset och besparingen av tid den gav mig, så spela det ingen roll
Inget värmade och gormande med spackelspade
Bild på resultatet
Ska tvätta bort resterna med kallavfettning. Sen börjar det vara dags att göra klart hjulhusen och lite små svetsning, innan det är till att blästra och lackera!
Re: Volvo 242 Csb v8
Har börjat fundera över bakaxel oxå. tanken är ju att köra med Volvo-axel en 1031 med lämplig diff. Dels för enkelheten vid besiktningen och sen är väl ambitionen inte att köra en 10a på strippen! men vad ska man satsa på? lamelldiff, aussie-locker, torsen eller vad det nu finns??? Har funderat på en aussie, men o andra sidan, funderar jag.. om man ska lägga ner mer pengar, så man inte behöver bygga ny axel igen efter ett tag! Nån som har tips och ideer på vad som funkar på gatan och håller hyffsat, om man inte ska köra slicks och rakt fram..!?
Re: Volvo 242 Csb v8
Har gjort ett ryck idag! Var ju tvungen att kapa sönder fästet till panhard-staget för att rymma avgassystemet.. eftersom jag inte ville ha det draget under bakaxeln
Så jag förstärkte och boxade det som fanns kvar av original
Ihoppunktat
Och helsvetsat
Det färdiga resultatet
Orginal momentstags fästena
Har hört att dom inte håller vid lite våldsammare körstil, så jag förstärkte dom oxå..
Ser lite "glappt ut" på bilderna men det blir tight sen när man drar åt
Så jag förstärkte och boxade det som fanns kvar av original
Ihoppunktat
Och helsvetsat
Det färdiga resultatet
Orginal momentstags fästena
Har hört att dom inte håller vid lite våldsammare körstil, så jag förstärkte dom oxå..
Ser lite "glappt ut" på bilderna men det blir tight sen när man drar åt
Re: Volvo 242 Csb v8
Har börjat bygga igen hjulhusen bak idag, var lite trixande med att malla upp remsorna som skulle dit, men nu sitter dom där! Återstår dock lite finjustering och svetsande.. innan det blir helt bra
Skulle lägga igen reservhjuls baljorna oxå, men plåtarna som jag låtit brorsan göra, stämde inte riktigt.. när jag hade kapat bort det sista som skulle bort fast det är ju bara att göra nya och bränna dit sen
Har även inhandlat en ny Volvo original 3.73utv idag!
Skulle lägga igen reservhjuls baljorna oxå, men plåtarna som jag låtit brorsan göra, stämde inte riktigt.. när jag hade kapat bort det sista som skulle bort fast det är ju bara att göra nya och bränna dit sen
Har även inhandlat en ny Volvo original 3.73utv idag!
Re: Volvo 242 Csb v8
Snyggt jobb, gillar ombyggda bilar med orginalstuk. Gillar även dina svetsar. Rena o fina.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 242 Csb v8
Tack! roligt nån gillar det man gör Jeo, jag oxå! får gärna vara original stuk med nån värre drivlina under skalet.. ang. svetsarna, så blir dom inte alltid som jag hade velat, men försöker hålla dom hyffsat fina iaf.
Re: Volvo 242 Csb v8
Nu har jag gjort färdigt hjulhusen, nu fattas det bara karosskitt och lite färg!
Höger
Och vänster, fan man blir ju snurrig när karossen är upponer
Sen är ju original tanken nu mera ersatt av två ljuddämpare, så det blir en fuelcell i kofferten, får hoppas Sbp inte har nå emot det sen därför är nu luckan och diverse hål igensvetsade
är nu även helsvetsat, men fick ett nytt kaross veck på bakskärmen efter det... så den kommer att måsta få sig en översyn av en plåtknackare
Tillverkat fjäderbens-stag oxå!
Efter ganska mycket tänkande för att få vinklarna rätt
Färdiga ämnen, bara lite fin smide kvar!
Och det färdiga resultatet
På plats där dom ska sitta
Ska göra en riktig brandvägg mot kofferten oxå, har tillverkat mallar som ska bli till aluminium sen var tanken
Ska hämta ut fuelcellen nu som har kommit, så imorn blir det anpassa skuffen för den, så man inte behöver göra det sen efter lack!
Höger
Och vänster, fan man blir ju snurrig när karossen är upponer
Sen är ju original tanken nu mera ersatt av två ljuddämpare, så det blir en fuelcell i kofferten, får hoppas Sbp inte har nå emot det sen därför är nu luckan och diverse hål igensvetsade
är nu även helsvetsat, men fick ett nytt kaross veck på bakskärmen efter det... så den kommer att måsta få sig en översyn av en plåtknackare
Tillverkat fjäderbens-stag oxå!
Efter ganska mycket tänkande för att få vinklarna rätt
Färdiga ämnen, bara lite fin smide kvar!
Och det färdiga resultatet
På plats där dom ska sitta
Ska göra en riktig brandvägg mot kofferten oxå, har tillverkat mallar som ska bli till aluminium sen var tanken
Ska hämta ut fuelcellen nu som har kommit, så imorn blir det anpassa skuffen för den, så man inte behöver göra det sen efter lack!
Re: Volvo 242 Csb v8
Har börjat montera tanken i skuffen, har kapat upp i golvet för sumpen och ska tillverka en låda som skyddar den
Anslutningarna hamnar framåt och under mitt mellan ljuddämparna
Så om det blir köra elpump, så kommer den hamna under på nått lämpligt ställe.. kanske lika bra att ha så lite som möjligt bränsle i bilen
Såg nu oxå när jag hängde tillbaka avgassystemet att jag kommer åka på tillverka en ny vxl-balk
Förstärkte den nuvarande efter att ha tagit bort systemet och det krocka ju så klart nu
Anslutningarna hamnar framåt och under mitt mellan ljuddämparna
Så om det blir köra elpump, så kommer den hamna under på nått lämpligt ställe.. kanske lika bra att ha så lite som möjligt bränsle i bilen
Såg nu oxå när jag hängde tillbaka avgassystemet att jag kommer åka på tillverka en ny vxl-balk
Förstärkte den nuvarande efter att ha tagit bort systemet och det krocka ju så klart nu
Re: Volvo 242 Csb v8
Tanken är att det ska bli en iaf!Perkele70 skrev:Skööön kärra!