Ja eller nå liknande som du håller på med. Hur jag än funderar så lutar det åt en nyare gen. motor. Och turbo verkar ju vara en säker väg för mycket pulver!Steve skrev:En roots-kompressor upp genom huven löser alla andra små problem
Volvo 242 v8
Re: Volvo 242 v8
Re: Volvo 242 v8
Köp en LSx om du får tag i en... Enda problemet är tillgång och efterfrågan samt att man inte vill peta på gen 1-motorerna längre när man väl skruvat på en gen 3/4 i 20 minuter
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"
'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
Re: Volvo 242 v8
Håller lite koll men det verkar inte vara helt enkelt att komma över något lämpligt. Kan tänka mig det! Är redan less på dom äldre... verkar ju kunna läka olja typ tomma, sen om man synar toppar, kanaler odyligt så är det ju hemsktUFO skrev:Köp en LSx om du får tag i en... Enda problemet är tillgång och efterfrågan samt att man inte vill peta på gen 1-motorerna längre när man väl skruvat på en gen 3/4 i 20 minuter
Re: Volvo 242 v8
Länge sen man skrev nå här... men har iaf. gjort lite med bilen sen senast.
Har i vinter byggt om kardantunneln och torpedväggen för frigång och kunna ta ner lådan utan att lyfta motorn.
Sen vart det sommar fortare än fan, så det blev bara att byta toppar på gammel motorn för att kunna ha den körbar i sommar.
Har även bytt stolar och ratt till nytt från Sparco. Så det borde ha blivit nån hk mera och några kilo mindre till iår
Blir Motorveckan i Lycksele till helgen sen får man se vad man ska göra med den... bygga vidare, skaffa nytt projekt, sälja
Har i vinter byggt om kardantunneln och torpedväggen för frigång och kunna ta ner lådan utan att lyfta motorn.
Sen vart det sommar fortare än fan, så det blev bara att byta toppar på gammel motorn för att kunna ha den körbar i sommar.
Har även bytt stolar och ratt till nytt från Sparco. Så det borde ha blivit nån hk mera och några kilo mindre till iår
Blir Motorveckan i Lycksele till helgen sen får man se vad man ska göra med den... bygga vidare, skaffa nytt projekt, sälja
Re: Volvo 242 v8
Riktigt synd att du inte får köra in den på träffen på Gammplatsen och får inte köra i cruisingen efter kl 20 :/
Re: Volvo 242 v8
Antar att det är anmälan eller att den är för ny för Gammplatsen.Steve skrev:Riktigt synd att du inte får köra in den på träffen på Gammplatsen och får inte köra i cruisingen efter kl 20 :/
Men cruisingen vad är det för regler på den? Har inte varit in och läst på
Re: Volvo 242 v8
komplett med särskrivningar å alltmotorveckan.se skrev:Cruising för amerikanska fordon.
Bara fordon av amerikanska bil märken får delta men inga Svensson bilar.
Re: Volvo 242 v8
Se där! Nåja man får väl hålla sig utanför området eller åka med och dricka öl istället!Richard skrev:komplett med särskrivningar å alltmotorveckan.se skrev:Cruising för amerikanska fordon.
Bara fordon av amerikanska bil märken får delta men inga Svensson bilar.
Re: Volvo 242 v8
Hittade den här nyss https://www.facebook.com/magnus.eriksso ... 918115139/
Re: Volvo 242 v8
Fick slira lite tillslut.. en som varnade för poliserna första varvet!Steve skrev:Hittade den här nyss https://www.facebook.com/magnus.eriksso ... 918115139/
Synd på blåsta avgaspackningar bara
Re: Volvo 242 v8
Blev en uppgradering av bilen till i år. Och som vanligt smäller det bara till så är det sommar och bilen är inte färdig.
Tillbaka efter vinterförvaring.
Började att bygga nya fjäderben fram på kortade original ben med Opel insatser, så nu har jag fått 6cm längre fjädringsväg i samma körhöjd.
Sen blir det en ny motor på ett Anab block med lättad Eagle smiddvev, Howard billet i-stakar, CP smidda kolvar, AFR toppar, Howard mek rullkam och Super Victor insug bla.
Och som synes blir det en rödblockare igen!
Tillbaka efter vinterförvaring.
Började att bygga nya fjäderben fram på kortade original ben med Opel insatser, så nu har jag fått 6cm längre fjädringsväg i samma körhöjd.
Sen blir det en ny motor på ett Anab block med lättad Eagle smiddvev, Howard billet i-stakar, CP smidda kolvar, AFR toppar, Howard mek rullkam och Super Victor insug bla.
Och som synes blir det en rödblockare igen!
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Volvo 242 v8
Ser ut att bli en riktigt fin motor det där!
Re: Volvo 242 v8
Vad för borr och slag blir det. Den bör väll ge i närheten av 500 hk, beroende på kamval.
Re: Volvo 242 v8
Jag hoppas på de! Att den blir som man har tänktTurbokoftan skrev:Ser ut att bli en riktigt fin motor det där!
Re: Volvo 242 v8
Det är original borr och slag dvs 350cui. Kammen är en mek. rull lyft 585 in/ut dur. 247 / 249, 104.T-23 skrev:Vad för borr och slag blir det. Den bör väll ge i närheten av 500 hk, beroende på kamval.
Siktar på en ettrig varvvillig motor då bilen är så pass lätt. Men 500 är kanske inte omöjligt fast jag hoppas mer på karaktären än vad den leverar för toppeffekt Topparna är dom lite värre race/competition.