Sida 18 av 22

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: tor jun 11, 2015 10:09 pm
av Steve
Såg du skrev det på facebook. Vad är det för bekymmer med motorn?

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: fre jun 12, 2015 6:55 am
av Stifler
Har dåligt oljetryck och när den blir varm blir det sämre.
Vilket jag tror medför att tryckarna för ett jävla liv, men det kan vara nå annat oxå.
Får se om jag bara ska renovera den eller bygga och trimma från grunden.
Är som sugen på en rejäl motor! :)

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: fre jun 12, 2015 7:32 am
av David V
Vad kör du med för motorolja?

/David

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: fre jun 12, 2015 9:40 am
av Stifler
5w- 30 tror det är delsyntet.

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: fre jun 12, 2015 11:59 am
av Thunderbo1t
Ge den en chans med 20w50 eller 10w60.

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: lör jun 13, 2015 12:28 am
av Adler
Ditt 240-V8-bygge är det absolut mest välbyggda den här pöjken åtminstone har skådat i hela sitt liv här på jordens yta!

Otroligt välbyggd bil, vi svenskar är fanimej bäst i världen på att bygga bilar.

Tråkigt med det låga oljetrycket i motorn. Men om det är något som man lärt sig under livets resa som Volvoraggare, då är det att det är totalt ofrånkomligt att lyckas med felfria motorer alla gånger.

Just motorn på en projektbil är det jävligaste som finns, men även det bästa som finns,
- och av universums naturlagar är det förutbestämt att just motorerna i de hemmabyggda bilarna som finns inom Svea Rike ska krångla.

Men låt detta ej ta ned dig, jag vet hur jävligt det är, tro mig. Jag vet verkligen.

Men din 240 är något så oerhört välbyggd och motorn kan du lätt renovera/byta/spränga med dynamit.

Så se framåt med stoltheten i behåll för din 240 är otroligt fin, antagligen Sveriges finaste 240 med V8.
Och det är inte dåligt det.

Mvh,
Adler

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: lör jun 13, 2015 4:12 pm
av Stifler
Adler skrev:Ditt 240-V8-bygge är det absolut mest välbyggda den här pöjken åtminstone har skådat i hela sitt liv här på jordens yta!

Otroligt välbyggd bil, vi svenskar är fanimej bäst i världen på att bygga bilar.

Tråkigt med det låga oljetrycket i motorn. Men om det är något som man lärt sig under livets resa som Volvoraggare, då är det att det är totalt ofrånkomligt att lyckas med felfria motorer alla gånger.

Just motorn på en projektbil är det jävligaste som finns, men även det bästa som finns,
- och av universums naturlagar är det förutbestämt att just motorerna i de hemmabyggda bilarna som finns inom Svea Rike ska krångla.

Men låt detta ej ta ned dig, jag vet hur jävligt det är, tro mig. Jag vet verkligen.

Men din 240 är något så oerhört välbyggd och motorn kan du lätt renovera/byta/spränga med dynamit.

Så se framåt med stoltheten i behåll för din 240 är otroligt fin, antagligen Sveriges finaste 240 med V8.
Och det är inte dåligt det.

Mvh,
Adler
Haha ja det är kul att nån gillar det man gör, fast den mest välbyggda vet jag väl inte... :lol:

Hade inte så höga förväntningar på motorn, men hade varit skoj om den hade klarat sommaren iaf.

Fast nu börjar karossen likna nått som jag vill ha det.

Så kanske det blir att förverkliga drömmen snabbare än jag hade planerat... att bygga en riktig motor från grunden med riktigt mycket att åka i! Skulle vara roligt att ha så mycket åka med, att det som inte tar fast i första taget! :hihi:

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: ons jun 24, 2015 11:51 am
av David V
Thunderbo1t skrev:Ge den en chans med 20w50 eller 10w60.
Ja en 5w-30 låter tunt, gammal motorkonstruktion och det är ju inte vinter :wink:

Håller med Thunderbo1t, testa en 20-50. Hellre mineral än en (dyr) syntet skulle jag säga.

/David

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: ons jun 24, 2015 4:42 pm
av Stifler
David V skrev:
Thunderbo1t skrev:Ge den en chans med 20w50 eller 10w60.
Ja en 5w-30 låter tunt, gammal motorkonstruktion och det är ju inte vinter :wink:

Håller med Thunderbo1t, testa en 20-50. Hellre mineral än en (dyr) syntet skulle jag säga.

/David
Okey, jo jag kanske måste ge den en chans med annan olja.

Börjar att få upp ivern nu igen, efter att ha andas nån vecka... :lol:

Annars då vad brukar kunna vara orsaken till dåligt oljetryck? finns det nå tips och trix?

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: ons jun 24, 2015 4:51 pm
av Steve
Finns väl nån plugg som kallas "glömplugg" så den kan nog lätt saknas :)
Annars är det ju standard med att oljepickupen inte sitter i rätt läge då den bara är pressad på plats men då brukar det bara vara under acceleration(om den nu inte sitter jättefel)

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: ons jun 24, 2015 7:27 pm
av CRH
Kanske kan få några idéer från denna tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=3&t=32015

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: fre jun 26, 2015 1:42 pm
av Stifler
Steve skrev:Finns väl nån plugg som kallas "glömplugg" så den kan nog lätt saknas :)
Annars är det ju standard med att oljepickupen inte sitter i rätt läge då den bara är pressad på plats men då brukar det bara vara under acceleration(om den nu inte sitter jättefel)
CRH skrev:Kanske kan få några idéer från denna tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=3&t=32015
Fint! då har man nått att gå på. Fanns många tips i den tråden :thumbright: ska nu bara få ordning på mitt egna garage, så ska den rivas sen.

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: fre jun 26, 2015 4:26 pm
av Jens Gustavsson
snyggt bygge :thumbright:

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: fre jun 26, 2015 4:33 pm
av Stifler
Jens Gustavsson skrev:snyggt bygge :thumbright:
Tack! :lol:

Re: Volvo 242 Csb v8 - Färdig byggd!

Postat: mån jul 27, 2015 10:56 am
av Daniel Ireståhl
Vad kör du för bultcirkel till dina Rota GTR?
Hittar inte dessa med Volvo bultdelning, kör du med nån spacer som ändrar bultcirkel?