Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis nov 20, 2018 11:32 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 324 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: tis jun 07, 2016 4:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Inlägg: 192
Ort: Råneå
icklas skrev:
vad kör du med för utväxling i bakaxeln?

Kör med 3,73 och Torsen-diff

_________________
Sponsorer:
Däckproffset i Luleå
Spacer.se
http://www.garaget.org/?car=379791
https://www.facebook.com/pages/Stifler- ... 204?ref=hl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: tis jun 07, 2016 4:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Inlägg: 192
Ort: Råneå
gammal gubbe skrev:
Snygg bil. Måste fråga, till vilken bil hör dom headers som du använder ?
/ Göran

Tack! dom är till Chevelle fast ombyggda, ena sidan ganska mycket. Syns i början på tråden

_________________
Sponsorer:
Däckproffset i Luleå
Spacer.se
http://www.garaget.org/?car=379791
https://www.facebook.com/pages/Stifler- ... 204?ref=hl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: tis jun 07, 2016 8:56 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 930
Ort: Nora
Stifler skrev:
icklas skrev:
vad kör du med för utväxling i bakaxeln?

Kör med 3,73 och Torsen-diff

Funkar det bra eller varvar det mycket? Jag har 3.91 och varvar lite väl mycket.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: ons jun 08, 2016 7:14 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
Inlägg: 72
Ort: Stavanger/ Klepp NORGE
Stifler skrev:
gammal gubbe skrev:
Snygg bil. Måste fråga, till vilken bil hör dom headers som du använder ?
/ Göran

Tack! dom är till Chevelle fast ombyggda, ena sidan ganska mycket. Syns i början på tråden


Var vanlig med Volvo 240 og Cheva snmallblock her i Norge for ca 10 år siden. Da brukte vi Blockhuggers til $70 uten noe problem. Enkelt og greit.

_________________
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: ons jun 08, 2016 6:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Inlägg: 192
Ort: Råneå
Funkar det bra eller varvar det mycket? Jag har 3.91 och varvar lite väl mycket.

Det funkar bra, den varvar just precis över 3000 i 100km/h. Sen vart jag förvånad...
att den ändå går så pass tyst, trots helt avsaknad av ljudisolering. Man sitter och pratar utan problem!

_________________
Sponsorer:
Däckproffset i Luleå
Spacer.se
http://www.garaget.org/?car=379791
https://www.facebook.com/pages/Stifler- ... 204?ref=hl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: ons jun 08, 2016 6:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Inlägg: 192
Ort: Råneå
Var vanlig med Volvo 240 og Cheva snmallblock her i Norge for ca 10 år siden. Da brukte vi Blockhuggers til $70 uten noe problem. Enkelt og greit.[/quote]

Blockhuggers hade varit enkelt. Det krävde mycket tid och pysslande för att få dit fullängds.
Det går fritt överallt, men med endast 5-10mm på sina ställen...

_________________
Sponsorer:
Däckproffset i Luleå
Spacer.se
http://www.garaget.org/?car=379791
https://www.facebook.com/pages/Stifler- ... 204?ref=hl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: tor jun 09, 2016 9:32 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 930
Ort: Nora
Stifler skrev:
Funkar det bra eller varvar det mycket? Jag har 3.91 och varvar lite väl mycket.

Det funkar bra, den varvar just precis över 3000 i 100km/h. Sen vart jag förvånad...
att den ändå går så pass tyst, trots helt avsaknad av ljudisolering. Man sitter och pratar utan problem!


Ajjamen ok. jag lär byta utväxling, men funderar på 3.54, verkar va bland det vanligaste lägsta utväxlingen till 240 som går att få tag på. ja nog går det tyst alltid, men då har ja snigel som dämpar ljudet en del :thumbright:

Offtopic: ja såg du hade annons på blocket på en del delar? är det 400 motorn som sitter i nu du säljer? och dom 305 topparna vet du vad det är för cc på förbränningsrummen?

(edit: såg nu att det bara va 350 toppar.)

/Nicklas

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: fre jun 10, 2016 2:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Inlägg: 192
Ort: Råneå
icklas skrev:
Stifler skrev:
Funkar det bra eller varvar det mycket? Jag har 3.91 och varvar lite väl mycket.

Det funkar bra, den varvar just precis över 3000 i 100km/h. Sen vart jag förvånad...
att den ändå går så pass tyst, trots helt avsaknad av ljudisolering. Man sitter och pratar utan problem!


Ajjamen ok. jag lär byta utväxling, men funderar på 3.54, verkar va bland det vanligaste lägsta utväxlingen till 240 som går att få tag på. ja nog går det tyst alltid, men då har ja snigel som dämpar ljudet en del :thumbright:

Offtopic: ja såg du hade annons på blocket på en del delar? är det 400 motorn som sitter i nu du säljer? och dom 305 topparna vet du vad det är för cc på förbränningsrummen?

(edit: såg nu att det bara va 350 toppar.)

/Nicklas


Okey, jo 3,54 verkar sitta i var och varannan axel märkte jag då man sökte utv. fast tillslut hittade jag en ny Volvo original 3,73.

Är 400 som satt i ifjol jag säljer i delar. Topparna är från en annan motor till 305/350 vad jag har fått fram. 72cc uppmätt har jag för mig!

_________________
Sponsorer:
Däckproffset i Luleå
Spacer.se
http://www.garaget.org/?car=379791
https://www.facebook.com/pages/Stifler- ... 204?ref=hl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: sön jun 12, 2016 2:50 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön jun 12, 2016 2:42 pm
Inlägg: 1
precis suttit och läst igenom hela din byggtråd, wow. jag är mållös. hara själv en 242 televerksorange som jag skruvat på i allt för många år nu. precis fått liv i min csb tbi maskin så nu ska den in och reggas. sen får jag fortsätta bygga klart den :)

tänkte på några grejer, hur löste du hastighetsmätaren?

ska du köra förgasare eller insprutning sen ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: sön jun 12, 2016 8:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Inlägg: 192
Ort: Råneå
johansh skrev:
precis suttit och läst igenom hela din byggtråd, wow. jag är mållös. hara själv en 242 televerksorange som jag skruvat på i allt för många år nu. precis fått liv i min csb tbi maskin så nu ska den in och reggas. sen får jag fortsätta bygga klart den :)

tänkte på några grejer, hur löste du hastighetsmätaren?

ska du köra förgasare eller insprutning sen ?

Okey, tack! Känner igen fenomenet skulle ta 3 månader att bygga... fast tog 3 år :whistle:

Kör med elektrisk mätare och givaren sitter på originalutgången på växellådan båda är från Autometer. Men om man tänker köra originalinstrument är det nog enklast att skaffa en bakaxel där givaren sitter i axeln (lite nyare 240) och instrumenthuset från samma. Tror att min mätare hade gått att köra på det sättet oxå. mot original givaren.

Kör med förgasare och nu är den dimensionerad för att kunna bygga vidare - Holley 750dp. Insprutning blir nog först aktuellt om man tar steget och går över till nyare gen. motorer.

_________________
Sponsorer:
Däckproffset i Luleå
Spacer.se
http://www.garaget.org/?car=379791
https://www.facebook.com/pages/Stifler- ... 204?ref=hl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: tis okt 25, 2016 12:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Inlägg: 192
Ort: Råneå
Hade nästan glömt bort tråden...

Men nu har Volvon rullat en sommar iaf. men det vart bara typ 60mil.
Mest för att känna på hur den funkar, sen har det inte blivit mycket mer än så.
Är inte nöjd med den än och funderar hur man skulle gå vidare...

Fast det vart iaf. en omgång bakdäck och ett par hundra meter svartstreck! :hihi:

Bild

Bild

Bild

_________________
Sponsorer:
Däckproffset i Luleå
Spacer.se
http://www.garaget.org/?car=379791
https://www.facebook.com/pages/Stifler- ... 204?ref=hl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: tis okt 25, 2016 3:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4698
Ort: Boden
3.31:1 är ju inte direkt så svårt att hitta

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: tis okt 25, 2016 7:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 737
Ort: Umeå
Fått till chassiet?
Såg att du skrivit på annat forum.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: tis okt 25, 2016 7:25 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5273
Ort: Lykksällä
En roots-kompressor upp genom huven löser alla andra små problem :P

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 242 v8
InläggPostat: ons okt 26, 2016 8:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Inlägg: 192
Ort: Råneå
Lillen skrev:
Fått till chassiet?
Såg att du skrivit på annat forum.

Har bytt till betydligt mjukare fjädrar, så nu är den körbar iaf.
Men funderar på att bygga 3-länk eller riktigt 4-link bak och ev. hänga dit en stadigare axel.
Ska även göra nya ben fram för att få mer fjädringsväg.

_________________
Sponsorer:
Däckproffset i Luleå
Spacer.se
http://www.garaget.org/?car=379791
https://www.facebook.com/pages/Stifler- ... 204?ref=hl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 324 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010