Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 20, 2018 11:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 467 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör nov 04, 2017 8:09 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5226
Ort: Lykksällä
Det han frågar är ju om en bil med kort hjulbas bör ha annan caster än en med lång hjulbas

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 04, 2017 9:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Precis. Om en normalbil skulle behöva ex 5 grader caster behöver då en kort tex öka till 6grader?

Intressant ang pv exemplet. Fick direkt efter avåkningen ett exempel på pv i höga hastigheter

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 9:19 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1408
Ort: Vällingby
Jag läste för fort helt enkelt...
Om en med kort hjulbas behöver mer caster har jag ingen aning om.

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 9:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Caster hf +2.5grader vf +2.0grader och trycks fronten ner och baken lyfts av farten blir värdet ännu mindre. Framvagnsbalken skulle behöva flyttas fram 50mm för att skapa längre hjulbas o då ökar castern till 8-9grader.
Fronten har 180mm ner till marken och täcker inte framhjulen så bra.
Å så en vinge där bak.
Lite att jobba på om den skall rulla 402m nästa år.

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 07, 2017 7:44 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2014 2:33 pm
Inlägg: 86
Ort: Årsunda
Vi har ca 8grader caster, ingen spoiler eller vinge. Tror det är bra släpp med kombi, en hand på ratten i 323km/h.

_________________
Länsmans Längtan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
Holley blowthru E85
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 07, 2017 6:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Hur mycket har ni från fronten ner till backen?
Finns det någon grundregel på castervinklen?

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 07, 2017 6:30 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2014 2:33 pm
Inlägg: 86
Ort: Årsunda
Svårt att säga höjden, vår omslagsbild på https://m.facebook.com/OpelKadettCaravan/?locale2=sv_SE
visar den i ca 300km/h. Fullt utfädrad mot kättingar som stopp.
När det gäller caster, kanske inte mer än 8gr. Vår bil känns ganska lättstyrd ändå.
I ditt fall gäller det nog mest att få tryck på bakhjulen i fart.

_________________
Länsmans Längtan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
Holley blowthru E85
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 07, 2017 9:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Tryck på bakhjulen i hög fart borde innebära ingen luft under bilen o vinge dom trycker där bak, eller andra tips?
Flyttar jag fram framvagnsbalken för att skapa mer caster flyttas i praktiken bilens tyngpunkt bakåt.

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 07, 2017 9:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Hur lång hjulbas har ni på er kadett?

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 07, 2017 10:30 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2014 2:33 pm
Inlägg: 86
Ort: Årsunda
Svårt att säga vad som bör göras på Din bil, kanske titta på Timeattack-bilar. Vi har ju inte gjort nånting på vår bil:)
Orginal hjulbas ca 2400mm med orginal framvagn med bladfjäder, bytta stötdämpare o bussningar.
Tror inte vår bil klarar mycket över 330km/h, då lättar nog framhjulen..

_________________
Länsmans Längtan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
Holley blowthru E85
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 08, 2017 6:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
2400mm? Då har jag ju en längre hjulbas med mina 2445mm.
Så med rätt caster o framförallt rejält tryck på bakvagnen bör jag kunna forsätta med min lilla bil.

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 08, 2017 7:34 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2014 2:33 pm
Inlägg: 86
Ort: Årsunda
Sen bör man ha smal spårvidd bak annars är det inte framhjulen som styr. Jämför en Topfuel med Robert Hoffmans Corvette som är ytterligheter båda.

_________________
Länsmans Längtan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
Holley blowthru E85
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 08, 2017 9:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Ok. Tänkte ändå bygga om den bak för att kunna sänka den. Då är det läge att korta ner bakaxlen så då löser sig två problem samtidigt :thumbright:

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 09, 2017 6:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 894
Ort: Skellefteå trakten..
Finns ju många rejält snabba dragracing FWD bilar om man googlar runt, bör ju gå hitta ideer där med? :)

t ex

Bild
Bild
Bild

Front som täcker av framför hjulen och en bit ner mot backen.
Förlängt tak på denna. + någon form av diffusor, poängen med den är ju att den suger ner hela bilen utan att skapa en massa drag (ska helst vara i kombination med sidokjolar som täcker av och en så slät undersida av bilen som möjligt). En gurneyflap är effektiv, men skapar drag som måste övervinnas med effekt istället. Det förlängda taket får samma effekt som Kadett kombins tak, det blir ett "större vingplan" utan att skapa mer drag. Gör man en sån förlängning kan man ju ha gångjärn mot taket och justerbara stag så går de öka downforcen om man vill.

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 09, 2017 11:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Sätt dit en splitter och gärna lite lägre front.

En svag vinge liknande den ovan utnyttjas baksuget att dra den nedåt utan att ge luftmotstånd men jag hade nog haft den lite mer uppåt.

Skit i diffusor.

Caster kan man ju ha hur som helst, många bilar har bara nån grad medan gamla mercor har mycket

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 467 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Rogge och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010