Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av MickeK »

Japp. Oerhört glad att jag inte voltade denna dag :-) skall man forsätta köra 402m med denna bil behöver den en rejäl vinge där bak o en sänkning fram. Men det kanske blir försäljning då jag kört i 7år och 800repor med bilen o känner mig lite färdig med bilen. Målet var 6.5 och mitt pb blev 6.52 på 201m så den bör prestera en låg 10a på 402m
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Modigh
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 20, 2010 3:08 pm

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av Modigh »

Såg riktigt otäckt ut, tur att det inte blev värre än sådär!
Det kan inte varit så att det var halt av någon anledning efter saneringen precis innan?
Jag själv körde i samma line några bilar efter dig, och för mig så började det spinna runt 350m ut.
Blev lite chockad då det inte gjort det tidigare :shock:
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av MickeK »

Hade misstanke om detta också men tävlingsledningen slog detta helt i från sig. Därför hade jag önskat att någon lyckats fånga detta på film
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av MickeK »

Säljes. Se annons under säljes.
Mycket tid o pengar nerlagdt
Båda motorerna är otroligt driftsäkra
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
low budget
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: sön sep 14, 2008 8:30 am
Ort: karlskrona

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av low budget »

Tråkigt att du lägger av vi som hade så kul! Men jag förstår dig efter en sån skräckrepa,har själv fått samma tankar efter detta.
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av MickeK »

Vi kommer fortsätta ha kul om än utan corsan :-)
Jag kommer hålla mig i samma kretsar och dyka upp på race.
Kanske corsans nya ägare vill ha mig som teammedlem o mekaniker, vem vet ;-)
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av MickeK »

Skulle vilja ha tips o ideer på att förbättra aerodynmiken/downforce på min corsa. En rejäl vinge är väl en bra början, men skall den sitta i höjd med taket eller under bakrutan för bästa effekt?
Har sett att dragrace bubblor ibland har en front aluvinge också. Jag har samma hjulbas som en bubbla och nästan samma form när man funderar lite på varför jag gick av på mantorp i 215km/h
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av Elias_ »

Titta på hur time attack civicarna löst det med vingar etc. En sådan är väl i stil med din i karossen.

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av Micke K »

Eller Wrc polo
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av MickeK »

Tänkte bygga något likt dragrace bubblorna i alu men från är om det är bästa att gå rakt ut från taket eller sätta den under bakruten. Sen måste nog hela bilen sänkas 5-10cm
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av MickeK »

Efter mycket funderande ligger nu valet i nytt bygge alt bygga bort så mycket pribem som möjligt i aerodynamik fel. Även ett annat gott uppslag som jag inte har koll på är min caster vinkel. Skall mäta upp denna o optimera. Någon som vet vad den skall vara för att vara mest lämpad för strippen. Är den beroende av hjulbasen?
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av Cassius »

Caster beror inte på hjulbas. Caster handlar enbart om förskjutningen i bilens längsled mellan nedre och övre kulled, eller som i corsans fall nedre kulled och topplagringen.

Camber Kan ändras med hjulbas om bara ena infästningen flyttas in/ut.

Jag kan inte så mycket om framvagnsgeometri för strippen, men mer caster brukar betyda att bilen vill räta upp styrningen av sig själv mer. Mer caster Bör alltså göra den mer kursstabil (samtidigt som den blir mer trögstyrd). För banracing hade jag sagt någon grad mer caster än SAI men för strippen har jag ingen aning... :)

Aerodynamiskt skulle du kunna börja med en så kallat gurneyflap på bakluckan. Mycket enkelt, men skapar en del luftmotstånd. Alternativet om jag varit du hade varit att förlänga taket en aning och ha en mjuk radie som bryter av och blir skarpare längst bak. Bör i teorin generera minst luftmotstång i förhållande till ökad downforce. Har du en justerbar gurneyflap kan du höja/sänka den för att öka/sänka downforcen.

Fram skulle jag byggt en splitter som kombineras med en avskärmning av framhjulen framifrån, kanske räcker med att flytta ut de bakre kofångarfästena för att täcka av en ansluta skärmkanten mot kofångaren.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av MickeK »

Ang caster tänkte jag mer om tex kort hjulbas mer caster lång hjulbas mindre caster?
Skall fundera på både fronten o vinge
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av fredde_vit_pv »

En vän tiil mig kör/körde bubbla med sluthastigheter över 250 och han använde mellanlägg för att få mer caster
typ sådana http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=384_2917
jag själv kör en volvo pv som blir knäpp vid ca 200 och andra som kört pv som jag känner
har monterat någon typ av front spoiler för att bilen ska kännas (gå :) )att styra över ca 200km/tim
pv:n vet jag sugs upp så bakhjulen tappar kontakten med marken OM man inte accar och viktförkjutningen
håller kvar markkontakten bak(släpper man gasen bara lite börjar den spinna)
vid ca 190 är allt lungt igen.
anledningen är ganska säkert det runda taket som skapar lyftkraft och frånvaro/brist av undertryck under bilen.
Själv har jag tänkt montera originalkofångare så långt ner det går utan att det ser knäppt ut och göra lufttätt
mellan kofångare och kaross.
då bör luften som nu "bryts" vid lysenas höjd sänkas ca 30cm!
caster har jag redan lite extra(höjt framvagnen ca 5 mm i framkant på ca 250mm bredd i "längstefterbredd"

//Fredde
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Corsa RWD Nordic Extreme 6,52s 182km/h

Inlägg av fugazi »

MickeK skrev:Ang caster tänkte jag mer om tex kort hjulbas mer caster lång hjulbas mindre caster?
Skall fundera på både fronten o vinge
Hjulbasen påverkar ju inte caster, men höjer du en bil bak med 1,30 i hjulbas 5cm förändras ju caster mkt mer än om den har 4m i hjulbas...
(Jaa, ett extremt exempel, och bara ett exempel!)
Skriv svar