Sida 1 av 20

Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: tis okt 15, 2013 8:01 pm
av Danne_jmk
Halloj alla turbotokar :D
Tänkte jag skulle lägga upp mitt lilla projekt.
Håller på med att bygga om en Golf MK2 CL -85 till en mittmotorbil.
Tanken är att den skall reggas som amatörbyggt fordon.
Har även tänkt göra det lätt för mig vad gäller reservdelar o slitdelar,
därav original framvagnsbalken bak.
Mitt recept för detta bygge.

Chassie:
Mk3 framvagnsbalk fram med coilovers (Ta Tecnix till å börja med)
MK2 Framvagnbak Bak med coilovers och adaptrar så de passar i originalinfästningarna.
Halvbur med lite extra förstärkningar.
Alutank fram på framvagnsbalken.

Motor:
Golf GTi 16v KR med turbo och MS sprut.

Drivlina:
02A växellåda med virestyrning.
Hydraulisk koppling
Hemmabyggt spakställ

Bromsar:
VR6 bromsok fram
Citroen C5 fram ok baktill (Har inbyggd handbroms)
Ventilerade 280mm skivor runtom
Bromsvåg

Som bilen såg ut innan bygget.
Bild

Det som är gjort nu.
Bilen tömd på rutor, inredning o motor m.m.
Framvagnsbalken på plats bak o original hm motorn provmonterad.
Fjädringsväg o frigång för hjul och drivaxlar kollade
Bild

Skriv gärna vad ni tycker och tänker :)

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: tis okt 15, 2013 8:35 pm
av GolfRacing
Roligt bygge ..

Har du kollat med Sfro vad dom tycker om en turbo kventerad motor med efter marknads sprut.
Ett tips ta kontakt med en Sfro gubbe . Berätta vad du har gjort o tänkt göra så sliper man
En massa irriterande ändringar i bygget.
Ska bli roligt att följa ditt bygge...

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: tis okt 15, 2013 8:45 pm
av maghen
Låter som ett roligt projekt! :thumbright:

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: tis okt 15, 2013 9:01 pm
av Danne_jmk
GolfRacing-->
Eftersom det blir amatörbyggt fordon skall de inte bli problem om jag håller mig på ca 200hp.
Har snackat med Gustaf på SFRO innan jag drog igång bygget.

Mvh. Danne

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: ons okt 16, 2013 9:04 am
av super7
Tjena Danne.

Har det inte hänt mer i sommar....så där såg det
väl ute när jag och Micke tittade förbi på vägen hem från Lse.

//Nisse

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: ons okt 16, 2013 9:08 am
av Danne_jmk
Det har gått rätt sakta pga upprustningen av garaget så jag kan jobba där i vinter. Men på fredag får jag dit luftvärmepumpen så de blir varmt å gött :-)

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: sön okt 20, 2013 8:17 pm
av Danne_jmk
Nu börjar jag vara färdig med garaget så jag kan börja få nått gjort på bilen.
I torsdags blev de isolering av vinden.
Bild

I fredags blev de installation av luftvärmepumpen, fanns ingen värme alls i garaget.
Inte den bästa pumpen men tror de räcker i garaget.
Bild
Bild

Lördagen gick till å dra kabel o få upp nå fler uttag på väggarna.
Blev ett 3fas o ett gäng vanliga uttag.

Idag söndag tog jag tag i bilen å höjde bakvagnsbalken 40mm och kollade så drivaxlarna gick fria.
Fick kapa bort lite på växellådan så jag fick den lika lång som en 02a låda.
Original motorkuddar skall bytas till volvo kuddar, betydligt billigare o lättare att göra infästningar till.
Bild

drivaxlarna går just så pass fria när dämparen är max inne.
Det skall ju på genomslagsgummi oxå så det är nog ingen fara på taket.
Bild

Originalmotorn från bilen har jag som provmotor.
Bild

Detta var allt för idag, hoppas på att de blir mer gjort med bilen i veckan o till helgen.

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: mån okt 21, 2013 9:04 pm
av GolfRacing
Det var detta jag tänkte på..
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90717

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: mån okt 21, 2013 9:11 pm
av Steve
Det där gäller "Ombyggt fordon", han ska regga som amatörbyggt

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: tis okt 22, 2013 7:13 pm
av Danne_jmk
När jag testade att montera mina coilovers bak så märkte jag att (muttrarna) till fjäderspänningen tog i fälgen när den hade ca 0 i camber.
Så jag bör flytta infästningen lite in mot centrum, tänkte då att man kan göra den justerbar med en gång.
Gjorde en liten ritning på hur det är tänkt att det skall bli.
Materialet blir 5mm plåt.
Bild

Två av dessa tänkte jag ha som bussningar.
Bild

tror ni det kan funka?

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: tor okt 24, 2013 7:47 pm
av Danne_jmk
Nu börjar fästena bli färdiga.
Det blir en plåt på ovansidan som dammskydd.
Bild
Får se om jag får tid å börja passain plåtarna i helgen.

Tänkte köpa en huvudcylinder till kopplingen och se om jag kan konvertera virekopplingen till hydraulisk.
Vet någon om denna kan funka eller har ni någe annat alternativ.
http://www.speeding.nu/product.php?cPat ... cts_id=137

Mvh. Danne

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: fre okt 25, 2013 10:09 pm
av mrabarth
Blir ju kanonbra detta!! Hoppas man får en provtur under nästa sommar

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: lör okt 26, 2013 3:16 pm
av lumpan66
Här har du min annons på ett turbogrenrör till 16v om det kan va nått, egentligen för rakställning men du lär ju ha gott om plats bakåt :)
Kul Projekt!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 75#p566375

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: sön okt 27, 2013 2:04 am
av Lillen
OJ , denna hade jag missat trots att jag är VW-galning.
Har massor av delar från GTi och 16V och även annat VW.

Denna ska jag följa!

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Postat: sön okt 27, 2013 6:07 pm
av Danne_jmk
Micke->>
Klart du skall få åka, kan knuffarunt dig på gården :P

lumpan66->>
Jo jag såg grenröret tidigare,
men har en del annat som måste bli färdigt innan jag börjar med motorn.

Lillen->>
Du råkar inte ha en 02A låda och vr6 spindlar o bromsar?


Nu har jag vart ut å kapat i bilen.
var tvungen att flytta in de övre dämparinfästningarna så man får cambern åt rätt håll.
Passadepå att göra dem justerbara :)

Bild

Bild

Bild

Bild