Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Bmw M535i Turbo | EDPS i Piteå

Inlägg av DanielW »

ventonz skrev:
DanielW skrev:Dom har prova på där.

http://www.asgard.se/shra/pages.asp?pageid=30


Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Hmm jäklar, nu hann jag ju kränga iväg mina slicks eftersom att jag trodde att det inte skulle vara några fler prova på event i piteå, men kanske måste åka med gatdäcken dit om det blir 8) Då lär ju hela biten vara klistrad när det är de värre maskinerna som kör. Var ju bara 60-fotaren förra helgen!
Ja det var ju synd att du sålt slicksen.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo | EDPS i Piteå

Inlägg av ventonz »

DanielW skrev:
Ja det var ju synd att du sålt slicksen.

Jo nog är det så, men strippen verkar ha spöat sönder cv knuten in i bakaxeln.. :doh:
Verkar ha lite skenladd ännu och stabiliserar sig vid 2 bar ungefär, inte nu för att det är någon smärtgräns men känns så seg att spoola osv. Kanske har för mjuk fjäder i WGn att den tjuvöppnar.
Körde runt lite och boostade och testade öppna mottryckslangen så den åkte på grundladd, då höll den sig rätt stabilt kring 1 bar.
Sopade dit regulatorn och drog ur den till fyran, stabiliserade sig på 2 bar. Skulle köra en sista repa och dra ur på femman och då hann jag smyga ettan och tvåan. Sopade i trean och då började det slå så in i gudarna. Trodde jag hade skickat antingen bakaxeln eller 420G lådan åt skogen men var ju CV knuten som sagt.. 8) Trillade ut 4 kulor så en har den skickat ut i atmosfären

Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo | Topplockspackning #2

Inlägg av ventonz »

Hajen gillar nya topplockspackningar..

Kört nu i någon vecka efter EDPS och inte haft problem, tills jag började köra den mot byn.
Kom till Pajala från Gällivare och skulle bjuda en vän på en åktur, ställde mig på gården så pissade den ut glykol mellan topp och block
Bild
Tur att moggemx var underbar och orkade ställa upp på att bogsera mig de sista 5 milen.. det uppskattades väl! :thumbright:


Så började riva den medans jag samtidigt har försökt skruva i svettmercan.
Bild

Fått bort det mesta
Bild

Den hade tryckt fyrans cooperring rätt rejält, nästan 6mm :doh:
Bild

Försökt kolla märken om det skulle vara i närheten visa tendenser till spikning, men gissar att det inte syns lika väl med E85 förrän det är alldeles försent.
Bild

Så tänkte väl fila bort squishpunkterna från förbränningsrummen så det kanske blir bättre. Annars får man rycka ur blocket och svarva kolvarna plana.. :x
Men just nu börjar suget öka för en motor med högre volym och fler ventiler..
Det kan ju även vara så att vi helt enkelt har för mycket tändning!

_____________________________

Fått framtida folkrace bilen till samhället också :)
Bild
_____________________________

Gamla mercedes motorn gillade visst inte att varvas utan oljetryck
Bild

Nya motorn med allt överflyttat(insug, elhärva osv..) klar att lyftas i.
Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo | Topplockspackning #2

Inlägg av ventonz »

Nåväl skruvat i Mercan mest och hjälpt en kompis i garaget.
Motorn på plats.
Bild
Bild

Kylare och AC kylare på plats.
Bild

Börjar ju likna en sunkig svett merca igen.
Bild

Tanken med BMWn var väl som sagt att ta bort squishen och försöka kolla om det finns någon anledning till varför just bara fyrans cylinder far, men haft problem med att spoolen har varit seg tidigare men fixade det så kanske är så att den har snäppet för mycket tändning på lägre varv just på högre laddtryck än vad jag kört tidigare, men går ju lambdakorrekt och avgastemp ligger bra. Men mest av allt ska jag försöka få den till en bänk. Synd att det är lite ont om sånt här i Norrbotten och semestern har ju varit fattig sen förra packningen..

Hjälpt en kompis med diverse jobb för att få igång hans E30 med M50.
Bild
Fräser en topp :) Stod väl mest och hjälpte till med att spraya så att aluminiumet inte skulle klumpa sig så jävligt.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av ventonz »

Då börjar vi avveckla M30in.. hojta till ifall ni är i behov av några M30 delar.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: Bmw M535i Turbo | Topplockspackning #2

Inlägg av Gabbe_96 »

men bilen blir kvar fast med annan motor då?
M30 turbo
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av ventonz »

Gabbe_96 skrev:men bilen blir kvar fast med annan motor då?

Japp :hihi:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av Gabbe_96 »

kul! vad blir det för motor? :)
M30 turbo
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av ventonz »

Inget avslöjas riktigt men 24 ventilers blir det Iallafall :)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av Steve »

M70? =)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av ventonz »

Steve skrev:M70? =)

Nej nog blir det en sexa så 8)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av Oskar Johansson »

Blir det en motor från en toyota?
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av ventonz »

Oskar Johansson skrev:Blir det en motor från en toyota?
Nog för att 2jz hade varit en intressant motor att bygga, men kan ju inte häda och stoppa smallblock i en M535 :hihi: nog illa att man går över från vipparmarna :)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av Lövet98 »

ventonz skrev:
Oskar Johansson skrev:Blir det en motor från en toyota?
Nog för att 2jz hade varit en intressant motor att bygga, men kan ju inte häda och stoppa smallblock i en M535 :hihi: nog illa att man går över från vipparmarna :)
Finns 3.5l stroker kit till 2jz då är den lika stor som M30in så försök inte med nå smalblock snack ;) Sen vet jag vad de blir för motor om de inte ändrats :roll:
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av ventonz »

Lövet98 skrev: Finns 3.5l stroker kit till 2jz då är den lika stor som M30in så försök inte med nå smalblock snack ;) Sen vet jag vad de blir för motor om de inte ändrats :roll:
Hehe kamrem bör jag inte ha med min tur :lol:
Nä inte har det ändrats :hihi:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Skriv svar