Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

fugazi skrev: 65° ?

Gillar bygget för övrigt! :thumbright:
Hehe japp, borde bli ganska lagom temp tror jag :)
Låter ju bra det :wink:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Bild

Hämtat blocket nu från JanneK, tackar så mycket :thumbright: , kanske åker på att toppdecka ska spana lite bättre, var mycket ytrost men inget desto farligare så att säga, cylinderloppen såg då fina ut när man torkade ur lär ju behöva honas.


Bild

Köpte även mig en bränslepump och trickflow filter så det ska räcka ett tag framöver!

Bild

Samt så fick några myggor sätta livet till spel, märkte också att bilen varvar kring 3800 i 170-180 och det är ju inte direkt nå högre varvtal på en bensinare :hihi:
Senast redigerad av ventonz den tor aug 21, 2014 6:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Råkade klicka hem vev+ramlager och 60mm wastegate också :hihi: bara vänta på löning så man får beställa kolvringar och lite annat skoj.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Bild

Svetsat dit två ljuddämpare för att få ner ljudnivån, märkte också att hälften av alla trågbultar var i princip lösa så kanske kommit fram till en oljeläcka, känns ju dock konstigt att de bara lossnar helt plötsligt :shock: Bara sätta dit spolarvätskebehållare + hitta en pymp och köra igenom besiktning!
Senast redigerad av ventonz den tor aug 21, 2014 6:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Sv: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Oljeläckaget var trågpackningen så motorn ska ur när tid finnes då jag satsar det jag kan på att jobba så man kanske får fast dänga någon gång! Införskaffade även nya fälgar! Bild

Börjar få samlat det mesta som behövs, enda som fattas nu är att WG:n ska komma, spridare, btr, sen tänkte jag klämma dit en MSD box också. Arp bultar och kolvringar behövs ju också nya, men iår kommer den iallafall inte komma igång. :)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Då kör vi en mini update med en fråga.
Frågan i sig är ju ifall någon vet om man måste göra ventilurtag i kolvarna på en m30b35 när man kör med Catcams 293 kamaxeln, Duration 293/293* Max lyft 0-spel :10.05/10.05 Lyft ÖD: 2.10/2.10?,

Ställt undan bilen nu för att börja med moroten då det mesta för moroten börjar vara samlat. Förutom det viktigaste som bultar och kolvringar( :doh: ). Enda som återstår är koppling, spridare och btr. Lite tryckrör och dump, samt tänkte jag skaffa mig MSD box också :thumbright: Så så långt bort är det inte. Tänkte lämna dit den i ladan i 20-30 år så blir det säkert ett fränt barnfind för någon lycklig finne. Kanske monterar turbon först så blir det ännu fränare barnfind :hihi:
Bild
Bild

Lite småfränt dock att bilen svalde 11" fälgar bak.
Bild

Detta är 245 bredd på däcken(För mycket stretch enligt mig så det ska vi ändra på!!!)
Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Nu har jag fått tag i MSD tändsystem
Bild

Även Flexhone
Bild

Dök även upp lager :thumbright:
Bild

Även fått WG och Dump men hade tyvärr ingen bild på dessa men de flesta vet säkerligen hur de ser ut ungefär.
Men börjar närma sig ändå, dock är det pengamässigt en bit bort (34k ungefär för sista delarna) och en vinterpulka måste införskaffas då gamla trotjänar venton fått ett elfel som gör att man inte kan lita på den och kombi är nära hjärtat då man har två stora hundar. :thumbdown:

Av någon anledning så kan jag inte ladda upp bilder på Forumbilder.se ibland så photobucket får duga för tillfället.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Bild

Då fick man Accufab spjället som ska sitta på alu insuget jag införskaffat.. :)
Ska skicka iväg sista beställningen på allt som är kvar nästa vecka ifall planerna går som de ska så då kanske det tar fart.. :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Var det någon som sa julafton? :santa:
Om någon undrar så är det 2200cc spridare i den vita bubbelplast bollen mitt i högen! :hihi:
Köpte även 8.5mm MSD tändkablar som man får klippa och klistra själv så det blir nog fina fisken.
På ingång även ny kedja och lite andra prylar, är dock lite fundersam om man inte skulle kanske skaffa en ny ölpümp då jag sällan har tur känns det som.(Med det menar jag att den gamla lär väl haverera för mig direkt)

Bild

Bild

Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Köpte mig lite packningskliiiister och olja till diffen.
Bild

Här har vi en hög med delar :thumbright: Syns även min metal mulisha samt min SKITARG tröja i bakgrunden.
Bild

Kapade till några stift utav 12.9 bultar till veven, ska nog slipa ner några 6mm borrar en bit så blir det pressfattning i hubben.
Bild

Köpte även några(3 närmare bestämt) beggade nav via schmiedmann till bakaxeln då en går åt eftersom jag har gängtorsk i han.
De andra två var väl mest för att ha i reserv då de börjar kännas lönlösa att få tag i utan att behöva köpa en hel bil. :doh:
Bild


Annars så lyckades jag trilla från en traktor, stuka foten och landa på telefonen(som var för övrigt 10 dagar gammal) i fredags, så då fick jag inhandla en ny igen då jag insåg att jag inte klarar mig utan mobilfonen i tre veckor. Medans jag ändå slösar pengar i en fläskig takt så beställde jag beggade M5 bromsok fram och bak, samt nya skivor och belägg så bromsarna lär nog bli bättre till sommaren.

Tanken var väl att jag skulle ta och göra ett ryck ihelg på maskineriet och få det värsta med veven undanstökat.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Toppen inlämnad på planing, sen ska jag börja plocka ihop toppen. :thumbright:

Dock har jag lyckats klanta mig på ovetande sätt och fått ett jack i blocket. :doh:
Bild
Tror att cooperringen hade klarat sig egentligen men blir så nojjig över sådant så bestämde mig för att börja lyfta ur motorn som är i M535an, den har ju inte känts ut att vara i så bra skick men det är sällan M30 blocken är trasiga.

Bild
Hubmuttran lös från gamla blocket, satt ju fast utom bibliska proportioner.
Väldigt ofta man är rädd att dra sönder ett 3/4 tums dragskaft. :roll:

Bild

M5 e34 315mm respektive 300mm skivor införskaffade, Framok har jag också fått tag i men på jakt efter M5 bromsok med hållare för 300x20mm skivor, 540 Ok går även bra så om ni vet någon som ska plocka ner någon 540 eller m5 så hojta till.(M5 bytte till ventilerade skivor från och med 10/89)

Bild

Ny 750 e32 huvudbromscylinder införskaffad ifrån Carparts4less, ska vara bolt on på e28 enligt alla internettroll. :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Toppen hämtad från planing, 4 tiondelar skev var den, men inga sprickor eller liknande kunde påträffas iallafall. Så nu är det bara slänga ihop den. :)
Lyfte motorpaketet från M535an igår och planen var väl att börja skruva isär det idag. Hinner jag få isär allt så tar jag med det till Gällivare och lämnar in på toppdeck så blir det också gjort. Blocket som redan är isärskruvat får nog vänta på borrning till i framtiden.. :hihi:
Bild
Bild
Får ursäkta för den kassa bildkvaliten.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av fugazi »

Ser ut som en bra, men dyr, motorlyft!
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Hehe ja, den är väl rätt dyr, och sällan man ser en Lamborghini i samma bild som en M30 motor.. :hihi: Tanken var att skaffa en garagemotorlyft senare när motorn ska i igen så slipper man rackla och knuffa bilen in och ut! :thumbright: :)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Bytt ventiltätningar och monterat insugsventilerna med ppf fjäders idag, gick förvånansvärt enkelt då man hört mardrömshistorier av dessa fjädrar.
Hittade iallafall en Facom båge i garaget och gick hur lätt som helst.. :hihi:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Skriv svar