Ja det var ju synd att du sålt slicksen.ventonz skrev:Hmm jäklar, nu hann jag ju kränga iväg mina slicks eftersom att jag trodde att det inte skulle vara några fler prova på event i piteå, men kanske måste åka med gatdäcken dit om det blir Då lär ju hela biten vara klistrad när det är de värre maskinerna som kör. Var ju bara 60-fotaren förra helgen!DanielW skrev:Dom har prova på där.
http://www.asgard.se/shra/pages.asp?pageid=30
Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner
Re: Bmw M535i Turbo | EDPS i Piteå
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Re: Bmw M535i Turbo | EDPS i Piteå
DanielW skrev:
Ja det var ju synd att du sålt slicksen.
Jo nog är det så, men strippen verkar ha spöat sönder cv knuten in i bakaxeln..
Verkar ha lite skenladd ännu och stabiliserar sig vid 2 bar ungefär, inte nu för att det är någon smärtgräns men känns så seg att spoola osv. Kanske har för mjuk fjäder i WGn att den tjuvöppnar.
Körde runt lite och boostade och testade öppna mottryckslangen så den åkte på grundladd, då höll den sig rätt stabilt kring 1 bar.
Sopade dit regulatorn och drog ur den till fyran, stabiliserade sig på 2 bar. Skulle köra en sista repa och dra ur på femman och då hann jag smyga ettan och tvåan. Sopade i trean och då började det slå så in i gudarna. Trodde jag hade skickat antingen bakaxeln eller 420G lådan åt skogen men var ju CV knuten som sagt.. Trillade ut 4 kulor så en har den skickat ut i atmosfären
Re: Bmw M535i Turbo | Topplockspackning #2
Hajen gillar nya topplockspackningar..
Kört nu i någon vecka efter EDPS och inte haft problem, tills jag började köra den mot byn.
Kom till Pajala från Gällivare och skulle bjuda en vän på en åktur, ställde mig på gården så pissade den ut glykol mellan topp och block
Tur att moggemx var underbar och orkade ställa upp på att bogsera mig de sista 5 milen.. det uppskattades väl!
Så började riva den medans jag samtidigt har försökt skruva i svettmercan.
Fått bort det mesta
Den hade tryckt fyrans cooperring rätt rejält, nästan 6mm
Försökt kolla märken om det skulle vara i närheten visa tendenser till spikning, men gissar att det inte syns lika väl med E85 förrän det är alldeles försent.
Så tänkte väl fila bort squishpunkterna från förbränningsrummen så det kanske blir bättre. Annars får man rycka ur blocket och svarva kolvarna plana..
Men just nu börjar suget öka för en motor med högre volym och fler ventiler..
Det kan ju även vara så att vi helt enkelt har för mycket tändning!
_____________________________
Fått framtida folkrace bilen till samhället också
_____________________________
Gamla mercedes motorn gillade visst inte att varvas utan oljetryck
Nya motorn med allt överflyttat(insug, elhärva osv..) klar att lyftas i.
Kört nu i någon vecka efter EDPS och inte haft problem, tills jag började köra den mot byn.
Kom till Pajala från Gällivare och skulle bjuda en vän på en åktur, ställde mig på gården så pissade den ut glykol mellan topp och block
Tur att moggemx var underbar och orkade ställa upp på att bogsera mig de sista 5 milen.. det uppskattades väl!
Så började riva den medans jag samtidigt har försökt skruva i svettmercan.
Fått bort det mesta
Den hade tryckt fyrans cooperring rätt rejält, nästan 6mm
Försökt kolla märken om det skulle vara i närheten visa tendenser till spikning, men gissar att det inte syns lika väl med E85 förrän det är alldeles försent.
Så tänkte väl fila bort squishpunkterna från förbränningsrummen så det kanske blir bättre. Annars får man rycka ur blocket och svarva kolvarna plana..
Men just nu börjar suget öka för en motor med högre volym och fler ventiler..
Det kan ju även vara så att vi helt enkelt har för mycket tändning!
_____________________________
Fått framtida folkrace bilen till samhället också
_____________________________
Gamla mercedes motorn gillade visst inte att varvas utan oljetryck
Nya motorn med allt överflyttat(insug, elhärva osv..) klar att lyftas i.
Re: Bmw M535i Turbo | Topplockspackning #2
Nåväl skruvat i Mercan mest och hjälpt en kompis i garaget.
Motorn på plats.
Kylare och AC kylare på plats.
Börjar ju likna en sunkig svett merca igen.
Tanken med BMWn var väl som sagt att ta bort squishen och försöka kolla om det finns någon anledning till varför just bara fyrans cylinder far, men haft problem med att spoolen har varit seg tidigare men fixade det så kanske är så att den har snäppet för mycket tändning på lägre varv just på högre laddtryck än vad jag kört tidigare, men går ju lambdakorrekt och avgastemp ligger bra. Men mest av allt ska jag försöka få den till en bänk. Synd att det är lite ont om sånt här i Norrbotten och semestern har ju varit fattig sen förra packningen..
Hjälpt en kompis med diverse jobb för att få igång hans E30 med M50.
Fräser en topp Stod väl mest och hjälpte till med att spraya så att aluminiumet inte skulle klumpa sig så jävligt.
Motorn på plats.
Kylare och AC kylare på plats.
Börjar ju likna en sunkig svett merca igen.
Tanken med BMWn var väl som sagt att ta bort squishen och försöka kolla om det finns någon anledning till varför just bara fyrans cylinder far, men haft problem med att spoolen har varit seg tidigare men fixade det så kanske är så att den har snäppet för mycket tändning på lägre varv just på högre laddtryck än vad jag kört tidigare, men går ju lambdakorrekt och avgastemp ligger bra. Men mest av allt ska jag försöka få den till en bänk. Synd att det är lite ont om sånt här i Norrbotten och semestern har ju varit fattig sen förra packningen..
Hjälpt en kompis med diverse jobb för att få igång hans E30 med M50.
Fräser en topp Stod väl mest och hjälpte till med att spraya så att aluminiumet inte skulle klumpa sig så jävligt.
Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..
Då börjar vi avveckla M30in.. hojta till ifall ni är i behov av några M30 delar.
Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..
Gabbe_96 skrev:men bilen blir kvar fast med annan motor då?
Japp
Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..
Inget avslöjas riktigt men 24 ventilers blir det Iallafall
Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..
Steve skrev:M70? =)
Nej nog blir det en sexa så
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..
Blir det en motor från en toyota?
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..
Nog för att 2jz hade varit en intressant motor att bygga, men kan ju inte häda och stoppa smallblock i en M535 nog illa att man går över från vipparmarnaOskar Johansson skrev:Blir det en motor från en toyota?
Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..
Finns 3.5l stroker kit till 2jz då är den lika stor som M30in så försök inte med nå smalblock snack Sen vet jag vad de blir för motor om de inte ändratsventonz skrev:Nog för att 2jz hade varit en intressant motor att bygga, men kan ju inte häda och stoppa smallblock i en M535 nog illa att man går över från vipparmarnaOskar Johansson skrev:Blir det en motor från en toyota?
Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..
Hehe kamrem bör jag inte ha med min turLövet98 skrev: Finns 3.5l stroker kit till 2jz då är den lika stor som M30in så försök inte med nå smalblock snack Sen vet jag vad de blir för motor om de inte ändrats
Nä inte har det ändrats