Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av ventonz »

Får väl göra mig en liten tråd här om mina bravader inom bil livet.
Kan väl dra en speed presentation utav mig själv, heter tydligen Emil och är 20 år, köpt M535an utav min vän Chrille (beaver6) som tydligen skall få tyrrbo.
Men som de flesta vet är det svårt att turboladda bilar utan pengar, vilket jag försöker lösa för tillfället, samt lösa något garage eller om jag har tur att jag får jobb på en verkstad så kan jag som skruva motorfan där :)
Är för övrigt rätt novis gällande överladdning men gillar ju att läsa på så det lär väl lösa sig!

Lite speed info angående M535an för de som inte läst beaver6s tråd!

M30b35 från 535 e34 -92
6 växlad m3 e36 låda omsvetsad för m30!
Vems styrsystem i den.
40l fuelcell

Tanken var väl att köra standard kolvar(svarvade) och stakar.
Cooperring packning.
ARPa hela skiten åt skogen.
Byta vippor och kamaxel är ju givet :thumbright: ids nog inte porta denna topp utan ser hur långt man kommer med original.
Borg warner s300sx s366 med 0.88 a/r single entry.
Finns mycket att få till innan jag kan påbörja mitt projekt på riktigt så har satt ett långsiktigt mål på att få den att lira med snurran till sommaren 2015. Tidigare är ju trevligare men bara för att man inte ska bli allt för besviken. Har trots allt inget varmgarage för tillfället..

:mrgreen:


EDIT 2017
Tanken var ju vad det stod här ovanför, blev också rätt så nära till vad slutresultatet var med M30in.
Nu kör vi på S38!

Skickar in en bild på M535an.
Bild
Bilagor
a.jpg
a.jpg (39.22 KiB) Visad 2856 gånger
Senast redigerad av ventonz den ons feb 10, 2021 3:26 pm, redigerad totalt 25 gång.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils lilla projekttråd..

Inlägg av ventonz »

Då har M535an fått smaka lite snö också.


Idag blir det att köra in den i ett garage över vintern, tyvärr kallgarage så möjligheten att skruva är inte den bästa.
Tvättat av bilen också så att den inte var så skitig!


Dessutom sprack en kylarslang igår för mig, lätt byte och bra på ett sätt då glykolen inte var blandad fullt 50/50 då vi var tvugna att byta vattenpump när vi la dit motorn och brist på glykol i garaget gjorde så att vi fyllde någon liter vatten. Så nu är det också godkänt för avställning. Lär nog ta fram den här någon helg och fara ut och testa mappa den när jag fått tag i rätt grejer, ibland finns det fördelar med laptop, tyvärr valde jag att bygga ihop den fetaste stationära datorn så det sket sig med mappning för mig hittills.. kanske snor brosans laptop ;)
Bilagor
Ingen reg4.jpg
Ingen reg4.jpg (207.57 KiB) Visad 2855 gånger
ingen reg 5.jpg
ingen reg 5.jpg (210.39 KiB) Visad 2855 gånger
Senast redigerad av ventonz den ons feb 10, 2021 3:26 pm, redigerad totalt 5 gång.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils lilla projekttråd..

Inlägg av ventonz »

Say what? :whistle:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Emils lilla projekttråd..

Inlägg av 7aan »

Wtf.. Grym haj dude :D duktigt avis skulle med vilja ha en e28 med m30 men det fick bli en direktörsvagn ist med m30 ;)
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils lilla projekttråd..

Inlägg av ventonz »

Hehe ja lite random :) Jadu, det är ju inte allra lättast att få tag i, tur att man känner en viss person som verkar dra åt sig alla sveriges sharks :hihi:
Vipparmsdöden is the shit ju, snart ska den turboladdas! Åkte på en provanställning häromdagen :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils lilla projekttråd..

Inlägg av ventonz »

Knåpat lite på recept här för mig själv och tänkte väl mig ungefär något sånt här.

Topplock
Bearbetad topp(Mirafräst, putsad)
Enem Stålvippor
Schrick 284 graders kamaxel

Block
Svarvade kolvar, org stakar
ARP-bultar
Cooperring packning


Drivlina
Sachs 765 tryckplatta
4 puck sinterlamell 28.6x10mm
6 vxl m3 e36 låda


Bränsle/Tändning
Aeromotive Eliminator pump
Aeromotive BTR med tryckklocka
1700cc spridare
MSD 6a med MSD tändkablar
VEMS-Styrsystem
40l fuelcell

Snurran är jag ännu lite osäker på, lutar lite mot borg warner eftersom att den chrille körde med verkade faktiskt vettig (s300sx s366) och den lär väl uppfylla mitt effekt ändamål.
Fattas saker så som grenrör osv, men just nu är jag lite trött så har ju glömt garanterat något, är ju dessutom ett grundrecept, blir ju garanterat inte samma som detta i slutändan. Kanske man får springa en vända på banken hehe.. :santa:
Som sagt är jag novis inom detta men i slutändan blir hon nog rätt elak. Eller så far motorn åt skogen, tur som är så är det en m30 och inte en s38. :dance2:

Vet ni förresten någon nära luleå som vill testa tigga ihop en alufälg med två sprickor på ungefär 10-15 cm.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils lilla projekttråd..

Inlägg av ventonz »

Var och startade bimmern en sväng, hoppade ju igång rätt lätt ändå även om det var svinkallt. Tog dock ett tag att få upp oljetrycket.
http://www.youtube.com/watch?v=Cuuvf514LTQ
Pustade och frustade en del också.


Men den höll sig jämnare på tomgång när den blev varmare.
http://www.youtube.com/watch?v=pLX2TaK-_qw

Dock har den tjuvat luft någonstans tidigare så att den vandrat rätt häftigt tidigare, men känns nästan som något gummiaktigt djävulskap när det verkar ha blivit bättre? Får kika mera på det sen när det är dags att rulla ut henne från garaget :thumbright:


Såg förresten nu på videon att ena skyltbelysningen farit, då är det en blinkerslampa och en skyltjevel som skall bytas.
Senast redigerad av ventonz den sön okt 19, 2014 2:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils lilla projekttråd..

Inlägg av ventonz »

Lyckades köpa ett turbogrenrör till m535an, roliga med det hela är att beaver6 byggt det och är faktiskt det som satt tidigare i bilen, blir ju inte bättre. Ska försöka börja beställa hem delar snart så man får börja knåpa lite själv dock är det lite som kommer i prio först bland annat ny telefon som man kan prata med så folk hör en och en laptop så man får försöka sig på att mappa bilen lite och lite rör så jag får bygga nytt avgassystem eftersom att bilprovningen mest troligt inte är så stort fan utav 3" hela vägen. Blir nog bra tillslut, är ju trots allt snart vår igen! :thumbright:

EDIT 2:a december:
Då var telefonen och datorn betald och köpt, då är det väl bara att börja beställa grejer lite då och då när man får lön, tur att man har sparbösse venton, enda kvar att införskaffa är USB till seriell så man kan plugga in datorn i VEMSet :) drar lite även om man kör som en idiot skall köra, tyvärr lite tråkigt med 75 turbodiesel( :hey: ) heppar men det får duga på vintern tills man får ett bättre betalt jobb någon gång i framtiden.

Tjääna
Senast redigerad av ventonz den sön okt 19, 2014 2:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils lilla projekttråd..

Inlägg av ventonz »

Då har grenröret anlänt och de jobbigaste delarna i bilen är väl redan avklarade kan man säga. :thumbright:
Bild
Bilagor
20131207_125126.jpg
20131207_125126.jpg (135.35 KiB) Visad 2854 gånger
Senast redigerad av ventonz den ons feb 10, 2021 3:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: M535 projektus rex, Segt gående projekt.

Inlägg av ventonz »

Går som väldigt segt här då jobbet jag har för tillfället inte har den bästa lönen för turbokonverteringar så att säga.. :) Var och startade bettan nyss, startade lätt men den hade läckt ut kylarvätska någonstad och olja så får väl se över motorn snarast. Den var ju verkligen i toppskick då den hade trasig vipparm när vi lyfte i den och den bränner rätt mycket olja.. :) är väl liiite schlutt.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: M535 Turbo projekt. Trasig kylare, motorköp på ingång

Inlägg av ventonz »

Liten uppdate här då, tagit fram sharken då.
Kört lite med den i byn och försökt gasa på men effekten räcker ju inte helt till, hade en extrem tur med motorn ännu en gång, generatorbulten gängades lös och skickade bulten rakt in i kylaren :thumbdown: vilket fick mig någorlunda less och på lördag blir det att inhandla en e34 535ia -92 fullt skinn, inte allt för höga miltal och allmänt bra skinn! Den blir däremot donator med motor samt såld i delar tror jag sen. Enligt förra ägaren har visst bränslefiltret blivit igensatt men det kändes föga trovärdigt, skulle nog hellre säga bränslepumpen i såna fall.. men hur som haver är nog motorn fortfarande i bättre skick än den som sitter i! :mrgreen: Peppar Peppar ta i trä.

Fått mig en mappardator också och lekt lite i vemstune, dock har man en jävla massa att ta in märkte jag bara då.
Samt skaffat mig ett lite bättre jobb som förhoppningsvis leder till en tillsvidare anställning då det är rätt så välbetalt, så snart börjar delarna ramla in. :hihi:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: M535 Turbo projekt

Inlägg av ventonz »

Kylaren är svetsad, donatorbil hämtad, turbo beställd, kamaxel på ingång, börjar vända lite :) kanske man har igång sharken till slutet av säsongen ändå!!

Någon som vill hämta bort donatorskiten? Svart skinn, lite småslitet, förarstolen hade reva, gått 30 000 ändå.. :) Ska enligt ryktesvägar vara lamelldiff på den, inte för att jag behöver skiten :thumbright: motorn tar jag ju såklart ifrån den! Karossen kändes rostig enligt mig, dock har jag haft värre lik så att säga!

Valborg ska man till byn med långhelg så då ska jag passa på att göra ett ryck med donatorbilen och lyfta ut motorn! :hihi:
Senast redigerad av ventonz den ons feb 10, 2021 3:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: M535 -86 turbo projekt, Turbo beställd + kamaxel.

Inlägg av 7aan »

Vad vart det för kam? :)
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: M535 -86 turbo projekt, Turbo beställd + kamaxel.

Inlägg av ventonz »

En z55 som var omslipad till 300 grader :) kändes nästan som lite väl häftiga vinklar så får se hur den känns! Hade ju räckt långa vägar med 284 men fick rätt vettigt pris :hihi:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: M535 -86 turbo projekt, Turbo beställd + kamaxel.

Inlägg av ventonz »

Då var kylaren på plats igen och hajen är startad, tankad och körd med, tyvärr vill inte kylfläktarna slå igång så den vandrade lite högre i temp än den borde :thumbdown: Inga bilder tyvärr idag, men imorgon så! Ska plugga i vemstune och se ifall jag råkat slå av någon vital del i det hela hehe. Och ställa på bilen och hämta ut kamaxeln!
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Skriv svar