ja då har väll fått ihop en 11 lökar med av allt jag handla? Rakställd S38 med torrsump och holset HX83 eller vad blir detventonz skrev:Joo men har ju varit rätt stillastående sen i höstas blir kul att få lägga lite mer tid på bettan nu då saker verkar börja flyta i min riktning nu, fått tag i garage här i krokarna också så slipper åka 20 mil för att skruva i ett kallgarageRuneson skrev:Äntligen lite ny glöd i tråden!
Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Hehe ja man får väl chansa, annars är det väl bara att lyfta över glatt en M30 in i motorutrymmet iallafallGabbe_96 skrev:Ta det lite lugnt med M-power kåpan så kan det nog gå att Besikta! smutt med närliggande garage och receptet verkar lovande
Du har ju varit huvudsponsor Sen har man ju fått jobba som en galning för att hinna/ha råd att repa polarisar, mercedesar och allt där emellanRuneson skrev: ja då har väll fått ihop en 11 lökar med av allt jag handla? Rakställd S38 med torrsump och holset HX83 eller vad blir det
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Nu har lillpjäsen flyttat in i nya garaget iallafall, måste putsa lite på den innan ilyft då jag inte hade något kåpsläp, men man försökte ju täcka det som behövdes, så är ju bara lite kosmetiskt som är grisigt..
Men det är en otroligt vacker motor, det måste man medge..
Sen måste man få tag i en biltransport så man kan hämta bilen till Gällivare från de finska urskogarna
I övrigt så har man väl gett skotern lite tid också, tycker man bara jobbar mest och har massa skit att göra men man drar ju på sig allt extra skit själv så
Fint ställe vi klättrade upp till att grilla på också!
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
En haj kommer lastad!
Efter lite krångel så fick man den ändå rätt så smärtfritt in i garaget!
Började förbereda för urlyft av gamla forntidsmaskinen
Upp i luften med den
Och helt plötsligt så var den ute, skönt att man fått ändå lite rutin på sakerna med bilen så det gick ju utan problem..
Lyfte av toppen igen för att inspektera och funderar om jag ska sälja iväg bottendelen i delar kanske. Man borde väl ändå få en slant när det är ARP bultar överallt, sen borde väl inte en årskontroll vara allt för svår med en S-motor heller tycker man.. Man kanske får vara lite diskret med M-power kåpan eventuellt
Efter lite krångel så fick man den ändå rätt så smärtfritt in i garaget!
Började förbereda för urlyft av gamla forntidsmaskinen
Upp i luften med den
Och helt plötsligt så var den ute, skönt att man fått ändå lite rutin på sakerna med bilen så det gick ju utan problem..
Lyfte av toppen igen för att inspektera och funderar om jag ska sälja iväg bottendelen i delar kanske. Man borde väl ändå få en slant när det är ARP bultar överallt, sen borde väl inte en årskontroll vara allt för svår med en S-motor heller tycker man.. Man kanske får vara lite diskret med M-power kåpan eventuellt
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Då vart blocket sålt och behöll lite prylar, såg dock under demonteringen att högra motorfästet hade spruckit av vid ena örat, så beställde ett nytt.. fanns två att välja på, en för omkring 700+frakt och en för 300+frakt, otroligt nog så hade den svenska, australienska samt schweiziska marknaden den för just över 300, så för en gångs skull i livet hade man väl tur. Beställde hem den iallafall men det tar väl någon vecka innan den dyker upp då den var restad.
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Börjat lyfta ur bagagerumsinredningen då det kommit in fukt under vintern dit med mögel som resultat.
Tar väl en stund innan motorfästet kommer hit(11 dagar på enligt schmiedmann) så tänkte att man kan passa på att ta tag i detta skitet. Ska väl dra och köpa bakteriedödande interiörstvättmedel och se om man får tag i en våtdammsugare någonstans.
Förstärkte även motorstativet lite eftersom att jag inte känner att jag ids chansa med biltemas saker när det hänger saker för några tusen där..
Tyckte att den svajjat lite väl så tog det säkra före det osäkra! Tänkte även elda dit två stag som man kan ställa en balja på!
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Är det motorfästet i framvagnsbalken som spruckit eller?
Eller var det den som satt på s38:an sprucken? hade nog haft liggandes såna som sitter i blocket annars
Eller var det den som satt på s38:an sprucken? hade nog haft liggandes såna som sitter i blocket annars
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Moggemx skrev:Är det motorfästet i framvagnsbalken som spruckit eller?
Eller var det den som satt på s38:an sprucken? hade nog haft liggandes såna som sitter i blocket annars
Var fästet som suttit på B35an som ena örat spruckit lös från de hamnar ju lite längre bak på e28 så då har jag ju haft den där adapterplattan på högra sidan av motorn som den suttit bultar i
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Får bli en lite mindre update igen, började rensa bort lite på fronten också då jag behöver byta ut frontplåten med huvlåsen och det efter en lite mindre incident där ena låset släppte i 200 ungefär
Tanken var väl att svetsa in den bättre begagnade plåten vid de röda sträcken, minns inte hur balken såg ut där nertill men kanske får kapa över den isåfall, var lite trött när jag var till garaget på natten så..
Tanken var väl att svetsa in den bättre begagnade plåten vid de röda sträcken, minns inte hur balken såg ut där nertill men kanske får kapa över den isåfall, var lite trött när jag var till garaget på natten så..
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
det går framåt, helt klart!
ska du styra rovan med vems eller blir det org sprut?
en uppstart är väll egentligen inte allt för långt bort?
ska du styra rovan med vems eller blir det org sprut?
en uppstart är väll egentligen inte allt för långt bort?
M30 turbo
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Jo, går ju inte bakåt ännu iallafall, fast nog kände man en viss ångest av att sätta kapen i bilenGabbe_96 skrev:det går framåt, helt klart!
ska du styra rovan med vems eller blir det org sprut?
en uppstart är väll egentligen inte allt för långt bort?
Blir att köra med vems då det är lött in i bilens härva, så blir lite mycket extrajobb att bygga om till original!
Nää, väntar ju på motorfästet till högra sidan som knäckts, sen är det väl att köpa VAG spolar och göra en ny motorhärva, annars är det väl inte så mycket dock tror jag att det blir att fara och bromsa den så fort jag får ihop och igång maskineriet då jag känner att det börjar vara dags att lämna såna här motorer hos folk som justerat dom förut..
Sen får man väl ta och läsa in sig i lugn och ro i mappen när det är klart och se om man själv får ihop det.
Annars försökte en kompis sätta lite tankar i skallen att jag ska lackera om hela bilen när den ändå är nästan i molekyler, dock tror jag att det får bli bara fronten och motorutrymmet eventuellt nu, sen kanske det blir hela bilen när man turbokonverterar motorn då den ändå ska ut då!
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Där blev det kapat alltså, ska snygga till lite vart skarvarna blir så det blir rakare och så att man har några bättre riktlinjer.
Kapade lite mer friskt i den andra karossen
Och ibland är det ju praktiskt med långnos DKVn
Agendan för morgondagen är iallafall att tvätta bagagarumsmattan med högtryck+bakteriedödande medel samt inhandla lack för fronten och fjäderbenstornet som ska repas..
Resten av helgen får väl gå åt att svetsa dit hela fronthistorian.. Inför besiktning så hade inte en ny huv suttit helt fel.. kanske måste beställa en från deutschland.
Hämtade även ut motorfästet idag så man får väl börja slänga ihop allt det där.
Kapade lite mer friskt i den andra karossen
Och ibland är det ju praktiskt med långnos DKVn
Agendan för morgondagen är iallafall att tvätta bagagarumsmattan med högtryck+bakteriedödande medel samt inhandla lack för fronten och fjäderbenstornet som ska repas..
Resten av helgen får väl gå åt att svetsa dit hela fronthistorian.. Inför besiktning så hade inte en ny huv suttit helt fel.. kanske måste beställa en från deutschland.
Hämtade även ut motorfästet idag så man får väl börja slänga ihop allt det där.
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Monterat ihop motor och låda iallafall nu.. Märkte dock att ena fästgaffeln som annars ska sitta gjuten i lådan var kvar i bilen, så åkte på att svetsa den fast i lådan igen.
Hade knäckt den både lös från lådan och rätt av också så
Ides inte ta en närmare bild eftersom att yrkesstoltheten inte var det högsta då man inte ens är vass på tiggen, ännu mindre med gjutalu Men nu verkar det sitta iallafall. Saknades i slutändan en packning till vattenröret på baksidan av toppen som jag har i samma låda som stakarna.. i byn..
Funderar om man ska slänga dit det med silikon bara och byta på plats annars om det kör ihop sig, börjar vara sugen att lyfta i maskineriet nu redan. Men stort tack till Beaver6 iallafall som ställt upp med att leta fram både bricka till svänghjulet och ARP fett i hans redan så fullbokade schema! Guld värt!
Hade knäckt den både lös från lådan och rätt av också så
Ides inte ta en närmare bild eftersom att yrkesstoltheten inte var det högsta då man inte ens är vass på tiggen, ännu mindre med gjutalu Men nu verkar det sitta iallafall. Saknades i slutändan en packning till vattenröret på baksidan av toppen som jag har i samma låda som stakarna.. i byn..
Funderar om man ska slänga dit det med silikon bara och byta på plats annars om det kör ihop sig, börjar vara sugen att lyfta i maskineriet nu redan. Men stort tack till Beaver6 iallafall som ställt upp med att leta fram både bricka till svänghjulet och ARP fett i hans redan så fullbokade schema! Guld värt!
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Weldat dit fronten iallafall nu, slipade ner svetsarna idag och har varit och beställt färg!
Bagagerumsinredningen är tvättad också, vart då mycket bättre, ska ta bort någon ljudisoleringsmatta i skuffen och bränna igen alla småhålen som är borrade i golvet, tänkte om man skulle lägga några fästplattor istället, kändes smidigare, sen ska det lackas också.
Så har väl lite kvar att kapa i kylarväggen på fronten då den var mindre på en 518, sen får man väl pula på för sig själv, börjat kolla lite på elhärvan också och börjat få utrett det mesta iallafall.
Måste dock ta reda på vad VEMS boxen har för tillval, kändes inte som att det är allt för mycket då den är från 2009, så kanske får köra med wastefire och utan kamsync.
Bagagerumsinredningen är tvättad också, vart då mycket bättre, ska ta bort någon ljudisoleringsmatta i skuffen och bränna igen alla småhålen som är borrade i golvet, tänkte om man skulle lägga några fästplattor istället, kändes smidigare, sen ska det lackas också.
Så har väl lite kvar att kapa i kylarväggen på fronten då den var mindre på en 518, sen får man väl pula på för sig själv, börjat kolla lite på elhärvan också och börjat få utrett det mesta iallafall.
Måste dock ta reda på vad VEMS boxen har för tillval, kändes inte som att det är allt för mycket då den är från 2009, så kanske får köra med wastefire och utan kamsync.