Hehe jo det ska görasJannek skrev:Fint att du tillslut fick rulla in i ny garaget
Se nu till att beställa kontakter och kabel så börjar vi attackera din härva
Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner
Re: Bmw M535i Turbo, Videoklipp finnes på sida 7.
Re: Bmw M535i Turbo, Videoklipp finnes på sida 7.
Re: Bmw M535i Turbo, Videoklipp finnes på sida 7.
Var lite friskt att fara på jobbet i torsdags
Trött holset snurra..
Pallade även upp bilen under helgen för lite byte av hardyskiva och stödlager, oljebyte och sånt där roligt och fått över lite tid att börja spåna på kylslangarna, allt är ju inte plug 'n' play direkt då det är lite omgjort på denna med borttagen värmeventil bland annat!
Re: Bmw M535i Turbo, Videoklipp finnes på sida 7.
Händer inte så mycket just nu, lite trauman med jobbet och lite knallis helger men verkar lösa sig.
Tillverkade ett T-kors i svartstål till kylsystemet, hittade inget rostfritt tyvärr. Original är i plast och började bli oval i alla anslutningarna..
För en gångs skull fick man låna en skoter också och fara ut på en tur, lite kallt i början men blev varmare när vi kom upp på berget..
Körde en boondocker 800 3900 -14, fast polarisarna verkar ju gå förjäkla fint i snö så blir kanske att införskaffa en sådan..
Tillverkade ett T-kors i svartstål till kylsystemet, hittade inget rostfritt tyvärr. Original är i plast och började bli oval i alla anslutningarna..
För en gångs skull fick man låna en skoter också och fara ut på en tur, lite kallt i början men blev varmare när vi kom upp på berget..
Körde en boondocker 800 3900 -14, fast polarisarna verkar ju gå förjäkla fint i snö så blir kanske att införskaffa en sådan..
Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis
Då man äntligen börjat få ledigveckor så spenderades andra på lämpligt ställe, nämligen i båda garagen..
Börjar väl med Mercan som jag köpte för en rimlig summa. Köpte mig en ny motor till den så började det projektet. Ett tag innan den nya ska i då jag måste kolla vad i den gamla motorn som kan tänkas vara kodat med ECUn samt beställa lite tätningar till spridarna och turbon bland annat.
Fronten löstagen, var väldigt lätt att få lös, bort med innerskärmarna i hjulhuset, sen var det några bultar i fronten samt clips mellan framskärm och fronten.
Bort med övre bryggan samt kylare+intercooler.
Annars var det väldigt simpelt, lös med servo och AC-pumparna så slapp man grisa allt för mycket med olja samt tömma AC systemet, sen kom man åt vänstra motorfästet där också.
Högra bultade man lös underifrån, växellådan med två bultar i växellådsbalken, lossa kontakterna till ECU och från växellådan, växellänkaget. Sånt där övrigt som kylslangar till värmepaket osv. Sen bara skicka ut den..
Tyckte att Växellådan var rätt maffig men kändes då större i verkligheten än på bild
________________________________
Då går vi över på M535an.
Började med att ta lös hardyn på den och den fick väl sig lite spö efter en vägskarv.
Vände även gasspjället då gamla sättet satte lite dåliga krökar på vajern, så för att minska risken för gashäng så blev det bättre såhär..
Lindade även Downpipen, samt kortade och riktade om så att nedre V bandet kom närmare karossen för att höja markfrigången lite. Tog såklart ingen bild på det då man är knall på heltid men ni kan väl tänka er hur det blir
Kommande helg kommer spenderas i Kåbdalis med polarisen så inget fränt då, även om man väntar på månads bidraget så man får ny hardy haha... Typiskt såhär en vecka in i nya månaden.
Börjar väl med Mercan som jag köpte för en rimlig summa. Köpte mig en ny motor till den så började det projektet. Ett tag innan den nya ska i då jag måste kolla vad i den gamla motorn som kan tänkas vara kodat med ECUn samt beställa lite tätningar till spridarna och turbon bland annat.
Fronten löstagen, var väldigt lätt att få lös, bort med innerskärmarna i hjulhuset, sen var det några bultar i fronten samt clips mellan framskärm och fronten.
Bort med övre bryggan samt kylare+intercooler.
Annars var det väldigt simpelt, lös med servo och AC-pumparna så slapp man grisa allt för mycket med olja samt tömma AC systemet, sen kom man åt vänstra motorfästet där också.
Högra bultade man lös underifrån, växellådan med två bultar i växellådsbalken, lossa kontakterna till ECU och från växellådan, växellänkaget. Sånt där övrigt som kylslangar till värmepaket osv. Sen bara skicka ut den..
Tyckte att Växellådan var rätt maffig men kändes då större i verkligheten än på bild
________________________________
Då går vi över på M535an.
Började med att ta lös hardyn på den och den fick väl sig lite spö efter en vägskarv.
Vände även gasspjället då gamla sättet satte lite dåliga krökar på vajern, så för att minska risken för gashäng så blev det bättre såhär..
Lindade även Downpipen, samt kortade och riktade om så att nedre V bandet kom närmare karossen för att höja markfrigången lite. Tog såklart ingen bild på det då man är knall på heltid men ni kan väl tänka er hur det blir
Kommande helg kommer spenderas i Kåbdalis med polarisen så inget fränt då, även om man väntar på månads bidraget så man får ny hardy haha... Typiskt såhär en vecka in i nya månaden.
Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis
Roligt när alla bilder lagda på "forumbilder.se" har försvunnit, jag hade ju lindrigt men vissa med 20+ sidor kan ju inte ha så fint..
Nåväl bilen ska väl igång under nästa vecka var tanken. Förhoppningsvis hittar jag någon mack som har bytt till sommaretanol här i norrbotten!
Nåväl bilen ska väl igång under nästa vecka var tanken. Förhoppningsvis hittar jag någon mack som har bytt till sommaretanol här i norrbotten!
Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis
Nu verkar forumbilder vara uppe igen
Hajen är startad iallafall och verkar gå lite fetare än när jag ställde undan den, tror nästan att det kan vara Vinter Etanol ännu även om killen på OK sa att det var sommaretanol. 0.86 på tomgång i lambda. Men hellre för rikt än snålt..
Byggde avgassystem med högre markfrigång, rakare rör och en till dämpare(inte på bilden dock)
Köpte även nya tändkablar då de gamla inte hade rätt kontakt mot fördelaren och fick låna av JanneK förra säsongen.
Passade även på att uppgradera motorn till en N54
Monterade lite kylslangar.. Men känns som att något inte stämmer riktigt..
Som vanligt så när man kör med aluinsug så känns det som att det är fler nackdelar än fördelar mot original M30.
Batteriet måste monteras i skuffen, måste köra med originalkylare som får sämre placering på kylslang jämfört med förra kylaren som hade ett rörstycke svetsat som passerade wastegateröret bland annat.
Så klart kan man inte ha en sån böj på kylslangen som på bilden och som vanligt i byarna så finns det inte en enda rörkrök att få tag i, så vad gör man? Blårör och sen är det bara att kapa och svetsa..
Även helschysst svetsbord har man.
Tillslut så fick vi ihop den
Gav även den en väl värdig tvätt! Smuts och damm hade samlat sig allt för länge
Ny eldad med däck och tvättad..
Bjuder väl även en bonus bild från torneälven från mumindalen.
Tog med slicksen till Gällivare
Krängda och klara för strippen..
Drog även första burnisen..!
Tanken härnäst var väl att försöka få med mig någon i veckan/helgen och hämta bilen till jobborten! Men känns hittills som att intresset är lågt för det, hade varit bra att få den mappad lite bättre än 20 min som det är hittills då det är prova på event i piteå den 11:e Juni. Och tanken var ju att infinna sig där!
https://youtu.be/gTFxu3aIXoM
Börjar ju låta som bilarna i Street Outlaws på tomgång när den går så rikt
https://youtu.be/zQdf3AqXTIA
Man fick väl dra någon ring också för att fira.
Lite fail att starta på ettan på klippet när det går utmärkt att starta på tvåan också, dessutom ryker det ju mycket mer med tvåan i från början
Tråkigt dock att kompisen filmade med snapchat.
Hajen är startad iallafall och verkar gå lite fetare än när jag ställde undan den, tror nästan att det kan vara Vinter Etanol ännu även om killen på OK sa att det var sommaretanol. 0.86 på tomgång i lambda. Men hellre för rikt än snålt..
Byggde avgassystem med högre markfrigång, rakare rör och en till dämpare(inte på bilden dock)
Köpte även nya tändkablar då de gamla inte hade rätt kontakt mot fördelaren och fick låna av JanneK förra säsongen.
Passade även på att uppgradera motorn till en N54
Monterade lite kylslangar.. Men känns som att något inte stämmer riktigt..
Som vanligt så när man kör med aluinsug så känns det som att det är fler nackdelar än fördelar mot original M30.
Batteriet måste monteras i skuffen, måste köra med originalkylare som får sämre placering på kylslang jämfört med förra kylaren som hade ett rörstycke svetsat som passerade wastegateröret bland annat.
Så klart kan man inte ha en sån böj på kylslangen som på bilden och som vanligt i byarna så finns det inte en enda rörkrök att få tag i, så vad gör man? Blårör och sen är det bara att kapa och svetsa..
Även helschysst svetsbord har man.
Tillslut så fick vi ihop den
Gav även den en väl värdig tvätt! Smuts och damm hade samlat sig allt för länge
Ny eldad med däck och tvättad..
Bjuder väl även en bonus bild från torneälven från mumindalen.
Tog med slicksen till Gällivare
Krängda och klara för strippen..
Drog även första burnisen..!
Tanken härnäst var väl att försöka få med mig någon i veckan/helgen och hämta bilen till jobborten! Men känns hittills som att intresset är lågt för det, hade varit bra att få den mappad lite bättre än 20 min som det är hittills då det är prova på event i piteå den 11:e Juni. Och tanken var ju att infinna sig där!
https://youtu.be/gTFxu3aIXoM
Börjar ju låta som bilarna i Street Outlaws på tomgång när den går så rikt
https://youtu.be/zQdf3AqXTIA
Man fick väl dra någon ring också för att fira.
Lite fail att starta på ettan på klippet när det går utmärkt att starta på tvåan också, dessutom ryker det ju mycket mer med tvåan i från början
Tråkigt dock att kompisen filmade med snapchat.
Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis
Gabbe_96 skrev:jävligt fina filmer....
Hehe, helt ok längd på jänkeljudet men förstår inte varför kompisen prompt skulle filma med snapchat under börnisen, är ju trots allt sånt man vill få hela skiten med på hehe..
Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis
Du har lagt upp filmerna i privat läge på tuben, så vi ser inte dom
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis
Men f*n trodde det gick att länka privata så bara de med länken ser men nu ska det vara fixat
Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis
Nog kan du min finska vän
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis
Ledigveckan började väldigt bra måste jag säga.. Men hittat felkällan till varför den velat skjuta kylarslangar några gånger. Började pissa ut glykol mellan topp och block igår kväll när jag körde hem från jobbet.
Blocket är sprickfritt iallafall så skönt att man slipper plocka ut det..
Ny packning beställd, ska bara se vart jag ska lyckas få toppen planad då firman jag lämnade till sist hade plockat isär planslipen för service och bästisen min hade inte något fräshuvud stort nog ännu. Kanske går att köra i två svep men får se hur det urartar sig. Får jaga lite fler firmor kanske
Blocket är sprickfritt iallafall så skönt att man slipper plocka ut det..
Ny packning beställd, ska bara se vart jag ska lyckas få toppen planad då firman jag lämnade till sist hade plockat isär planslipen för service och bästisen min hade inte något fräshuvud stort nog ännu. Kanske går att köra i två svep men får se hur det urartar sig. Får jaga lite fler firmor kanske
Re: Bmw M535i Turbo, cooperring haveri deluxé
Lite fortsättning på traumat då.
Rengjort blocket och försökt spana efter sprickor.
Insåg även att jag har laddat alldeles för lite.
"Maximum sealing where boost is over 2 bars"
Hjälp kompisen under ledigveckan att bygga folkräser medans jag väntat på delar och besked om toppfräseri, då firman jag lämnade till sist hade maskinen ur bruk för tillfället..
De där sju nollorna hamnar ofta på bild verkar det som..
Nåväl, tillbaka till det roliga då. Ingen hade tid att fräsa toppen riktigt så tidigare denna vecka så var jag till slipfirman igen och de hade maskinen igång nu, så lämnade dit i tisdags och hämtade den igår efter jobbet! Den hade slagit sig 2 tiodelar..
Rengjorde bulthålen och fettade in pinnbultarna igen.
Dit med packningen
På med toppen
Fetta åter igen och momenta toppen.
Och ställde kammen tillsist idag. Haft lite slöare idag efter att man käkat grillat osv
Rengjort blocket och försökt spana efter sprickor.
Insåg även att jag har laddat alldeles för lite.
"Maximum sealing where boost is over 2 bars"
Hjälp kompisen under ledigveckan att bygga folkräser medans jag väntat på delar och besked om toppfräseri, då firman jag lämnade till sist hade maskinen ur bruk för tillfället..
De där sju nollorna hamnar ofta på bild verkar det som..
Nåväl, tillbaka till det roliga då. Ingen hade tid att fräsa toppen riktigt så tidigare denna vecka så var jag till slipfirman igen och de hade maskinen igång nu, så lämnade dit i tisdags och hämtade den igår efter jobbet! Den hade slagit sig 2 tiodelar..
Rengjorde bulthålen och fettade in pinnbultarna igen.
Dit med packningen
På med toppen
Fetta åter igen och momenta toppen.
Och ställde kammen tillsist idag. Haft lite slöare idag efter att man käkat grillat osv
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Bmw M535i Turbo, cooperring haveri deluxé
hur lyckades du att blåsa cooper-ring packningen?
om du har spricka från vatten-kanal till bult hål så spelar det ingen roll. bara man inte har spricka i sylindern...
om du har spricka från vatten-kanal till bult hål så spelar det ingen roll. bara man inte har spricka i sylindern...