Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Bild
Bild
PPF steg 2 fjädrar på plats! Facom bågen gjorde verkligen jobbet utomordentligt utan minsta känsla att det skulle vara 68kg i inspänning :hihi:
Nu inväntas Redline monteringsfett så man får smaska klart toppen!
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Redline fett mottaget, kamaxel ditsatt och börjat sätta dit vipparmarna. Vilket slutade i trauma som vanligt. :doh:
Skulle rycka lös axeln och använda fjädrarna & brickor från reservtoppen men då gick svetsen av med pluggen i axeln, funderade hur jag skulle lösa det problemet, då blev det att skända lös med rondellen så man iallafall får använda brickorna. :hihi:

Hade vipparmslås liggandes som jag först inte tänkte använda då jag tänkt hålla mig i låga varvtal, tanken var väl kring original varvstopp. Men de fick användas med när fjädrarna blev skändade i samband med att rondellen användes för att få av vipparmsaxlarna.
När jag väl skulle dit med låsen så märkte att undre halvan tog i godset för vattenkanalen i toppen(Vid 1:ans insugsvippa) så det blev att slipa ner den undre halvan för att få dit junket.
Bild

Morgondagens tanke var väl att fortsätta med resten av vipporna då man slipper bry sig i att dra lös axlar. :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Satte dit två axlar till idag och tänkte börja med främre för avgassidan men ides inte då jag hade behövt kapa ut ytterligare några brickor och då hade jag varit tvungen att backa ut svärmors bil vilket jag blev lite lat att göra.
Bild

Man ser även att anliggande ytan mot kamaxelnockarna är mycket större än med originalvippor, tyvärr tänkte jag inte på att fota skillnaden mellan enem vipporna och original. Man ser Enem vipporna på bilden nedan :thumbright:
Bild
Börjar kännas att det går sakta framåt.. :) Ihelg blir det feltema i capital city of norrbotten(Luleå) och tänkte införskaffa mig en verkstadsmotorlyft som julklapp åt mig själv :hihi:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
Rovers
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: sön jul 16, 2006 7:41 pm
Ort: Boden/Unbyn

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av Rovers »

Kul att det går framåt. Får man komma med ett tips? Köp lyften på jula istället. Hade feltema tidigare men bytte till julas, tycker den är smidigare.
7:an http://www.garaget.org/?car=226041" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Okej ska slå ett getöga där då :) tack för tipset!

Nu är kamaxleriet klart, enda kvar på toppen är väl att snygga till insugsportarna då aluminium insuget inte har den gjutna ryggen som är på M30B35 topparna. Mest för att slippa turbulens då det är ju gött. :thumbright:
Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Bild
Då var fästena klara för fuelrailen. Stort tack till beaver6 som svetsade dem :) Fick bli simpla sådana men det behövs inte mer :thumbright:

Bild
Som man ser på bilden är insugsportarna raka istället för att ha ryggen som det är i toppen samt original insuget. Så då åker jag nog på att snygga till dem. Något man egentligen borde gjort innan man satte dit alla vipparmar men man får la sätta dit ventilkåpan så att det inte kan komma in metall i kamaxleriet.
Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86

Inlägg av ventonz »

Bild
Börjat plocka isär motorn nu när man ändå är i byn över julledigheterna!
Plockade även lös toppen och kollade kolvarna, lite sotbeläggning bara men annars var de och cylinderloppen fina. Bara göra urtag i kolvarna och lämna blocket på toppdeck så är det väl time att börja sätta ihop det igen och stifta veven.. :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo -86 Mätt ventilspel

Inlägg av ventonz »

Mätt lite ventilspel idag.
Insug utdragen max, 28mm från topp av ventilskaft till styrning.
Insug intryckt max, 25mm från topp av ventilskaft till styrning.
3mm frigång alltså.

Avgas utdragen max, 28mm från topp av ventilskaft till styrning.
Avgas intryckt max, 23-24mm från topp av ventilskaft till styrning.
4mm frigång kan man räkna alltså.

Mätt med kolven längst upp och original packning, Nya kamaxeln lyfter 2.10/2.10 i ÖD och man får räkna att ventilen flexar lite.
Men enligt det jag räknat så bör det klara sig utan urtag då cooperringpackningen är lika tjock om inte tjockare än original?
Det hade ju gått att räkna lite mer exakt med en indikatorklocka men har ej hunnit införskaffa en sådan ännu så körde med tumstock men det borde ju inte vara så missvisande heller då man bara inte får exakta värdet.
Har bilder på detta men forumbilder.se verkar tjorva järnet helt plötsligt som vanligt för mig.
Så det blir inte så mycket mera efter jul, plocka ut kolvarna och rengöra. Bort med vev, sen lämna blocket på toppdeck när man åker tillbaka till Gällivare. Sedan är det bara stiftning som gäller och sen är det dags att börja sätta ihop junket :hihi:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo Ventilspelmätt

Inlägg av ventonz »

Passade på att pressa tändkablar och riva motorn när det varit varmare väder ute så man fått upp lite värme i garaget.
Bild
Bild
Bild
Bild

Blir väl att putsa lite på blocket senare..
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild
Nu får blocket åka lite skuff!! :hihi:

Bild
Skurit även en packning att använda som mall när jag snyggar till ryggen på insugsportarna..

Någon som vet hur mycket man vågar ta ner ryggen?
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Nu är blocket hämtat från planslipningen. Några på företaget som planade den tyckte det var fränt med ett M30 block som faktiskt inte var sprucket.. :thumbright: :hihi:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild
Blocket toppdeckat och målat, tänkte hona idag men vart så kyligt så får nog knappt upp någon värme alls i garaget.
Bild
Tömde även en flaska PlastiKote färg på insuget.. :)
Alla vet ju att bilen går fortare av svart färg. :D

Funderar däremot hur jag ska göra med fälgarna då de är så förbannat breda, 11" och jag är inte direkt den stretch-älskande killen, ska man bort med stretchen så är det ju 275/285 breda däck som gäller, och då är ju frågan om en e28 klarar så breda dimensioner utan att valsa skärmar vilket jag inte heller vill :shock:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av cjagenmark »

Det tror jag inte du får dit. Jag kör 10" bak. 255 är typ max jag får det om jag inte vill ha bilen hög bak
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Jo min är ju dock inte allt för låg bak, men vart förvånad att 11" fälgar gick dit iallafall, men då ligger fälgkanten jämns med skärmen! Nä får nog jaga reda på några andra tills vidare och antingen sälja eller bygga om dessa
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild
Bilen framdragen och inknuffad i garaget.

Bild
Fått tina av lite bättre, skruvade av futurorna på en sida och tänkte börja rengöra M5 oken jag skaffat mig imorgon, samt hona blocket.


Även gjort urtagen i kolvarna idag, gick hyffsat bra, lite problem med markeringarna bara men tillslut så fick jag vettiga i samtliga kolvar.
Bara stifta veven vilket jag kanske gör imorgon också kvar innan det börjar sättas ihop.. :)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Skriv svar