Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av Gabbe_96 »

ventonz skrev:
Lövet98 skrev: Finns 3.5l stroker kit till 2jz då är den lika stor som M30in så försök inte med nå smalblock snack ;) Sen vet jag vad de blir för motor om de inte ändrats :roll:
Hehe kamrem bör jag inte ha med min tur :lol:
Nä inte har det ändrats :hihi:
ja just ja, är det s38 hybrid på gång? :hihi:
M30 turbo
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av Lövet98 »

ventonz skrev:
Lövet98 skrev: Finns 3.5l stroker kit till 2jz då är den lika stor som M30in så försök inte med nå smalblock snack ;) Sen vet jag vad de blir för motor om de inte ändrats :roll:
Hehe kamrem bör jag inte ha med min tur :lol:
Nä inte har det ändrats :hihi:
Haha nu ska vi inte vara sådär. Kamrem är väl bra :twisted:
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av ventonz »

Lövet98 skrev: Haha nu ska vi inte vara sådär. Kamrem är väl bra :twisted:

Nog är det ju så, men med min tur så brukar det gå åt skogen.. :doh:
Iofs så klarade ju sig Ventojävelns motor nyligen efter att krysskilen for på vevaxeln :lol: så jag har nog gjort bort min tur med kamremmar
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..

Inlägg av ventonz »

Bild
Nu får bägge stå och skämmas i byn, den högra får bli donator till lite frontplåt där huvlåsen sitter och lite annat skoj då M535ans blev lite missformad när huvlåset släppte vid 200..
Annars var väl planen för den efter det att bli folkracebil.

Även hunnit bli ägare till denna äckliga raket.
Bild

Men det är ju insidan som räknas.. Speciellt om det är en M50B25 i har jag hört. Första tanken var ju att den skulle få agera motor i folkis E28an sen, fast man vet ju aldrig vad man får för planer.. Kanske det slutar helt annorlunda för folkrace E28an också.. :stop: :lakrits:
Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535i Turbo | Nya planer smids

Inlägg av ventonz »

Det mesta i toppväg börjar bli sålt iallafall nu, så tanken var väl att få tag i en B38 och lite större snurra, just för att slippa Vipparmar och allmänt bättre topp, samt vevaxeln är ju kung i maskinerna. Det blir ju lite längre projekt med tanke på byggkostnaderna men nog ska det bli av!

Toppen finns kvar, ska planas och sättas ihop med fyra nya vippor också så då blir den till salu!

325an såldes vidare så den får uppleva folkrace döden av en kompis eftersom att det blev en liten väggkörning i projektväg.
Satte dit besiktningstoppen på 535an ihelg men har ju inga bilder på det eftersom att potatistelefonen lever ännu.
Inte alla besiktningsmaskiner som åker med 765 och ARP bultar överallt :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535i Turbo | Nya planer smids

Inlägg av ventonz »

Spenderat lite kärlek och sparpengar på polkagrisens 220 mils service vilket som brukar vara nya pistons :doh:
Bild
Cylindrarna hade klarat sig iallafall, rengjorde avgasportarna men hade inte med kameran just då så..
Bild
Smidda Wössner kolvar :thumbright:
Gick väldigt smidigt att få på plats faktiskt, även om det är monoblock cylinder på skotern.
Bild

Nu när det är ur världen så är börjar det bli lättare att lägga undan pengar åt de större maskinerna.. :)
Mercedesen börjar bli klar för arbete också, byta skivor och belägg bak ännu, byggt om till vanliga fjädrar så man får bort äckliga luftfjädringen då det hade säckat efter att lådan for i den.. Så snart börjar allt rackel vara bytt på den :hihi: Och motorn har gått 23k, lådan 28k så man kan ju säga att man kan köra ännu 20 000 mil med den innan nästa motorbyte ifall man glömmer stänga av bilen när man tappar oljetrycket :mrgreen:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Re: Ventonz M535i Turbo | Nya planer smids

Inlägg av Runeson »

Händer det nått här eller? vad blir det ;)
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535i Turbo | Nya planer smids

Inlägg av ventonz »

Runeson skrev:Händer det nått här eller? vad blir det ;)

Går segt som vanligt med bland annat rep av benzen, bytt fjädringen bak på den och ännu bromsarna kvar, tyvärr har det väl varit lite väl med oönskade utgifter och skit.. :D
Men B38 ska det bli iallafall! Sakta men säkert bygger man upp kassan, fast nu börjar ju skotersäsongen också så det lär ju spåra med bränslekontot :doh:

Åkte ju även på att byta låda i den där gamla tyska skit taxin så det for ju bort 15k redan där :hihi:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535i Turbo

Inlägg av ventonz »

God Jul alla biltrimmare!! :santa_smile:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535i Turbo

Inlägg av ventonz »

Ja, man får väl låta bilderna tala.. :thumbright:
Men man kan väl säga att man har pensionssäkerheten nu :hihi:

Bild

Bild

Och tack till dig som släppte denna pärla tillslut :wink: :lakrits: :revs:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: Ventonz M535i Turbo

Inlägg av Gabbe_96 »

Ja man går gratulera till b38'an!! Blir det sugmotor till en början då? :)
M30 turbo
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535i Turbo

Inlägg av ventonz »

Gabbe_96 skrev:Ja man går gratulera till b38'an!! Blir det sugmotor till en början då? :)
Man får tacka :D Går lite i tankar om man ska slänga i den och prova köra igenom bes med den, men nog ska den väl få lite andningshjälp :wink:
Sålt iväg alla Speedparts från M30in förutom allt i botten, är lite valet och kvalet om man ska sälja den också, är ju ändå lite fina delar i den. Tanken var väl att öppna upp botten och kolla alla lager osv innan man kränger den isåfall.
Råkade ju i mitt i stressen dra runt motorn utan att ha dragit dit kamdrevet så krökte ventiler på den tänkta besiktningstoppen :doh: Det är en så fin känsla att man kommer på det just när man råkar dra i nyckeln :angryfire:

Receptet för S38an är ju bara i en inledningsfas men börjar väl såhär iallafall.
Större inconel ventiler och starkare fjädrar.
Smidda kolvar.
PPF H-profil stakar finns färdigt redan.
Stödgördel.
Bränslet kommer vara samma som innan, 2200cc spridarna, Magnafuel 750 pumpen bör klara av effekterna jag ska ta ut.
Ska kolla hur 765 tryckplattan ser ut, sen blir det väl att svarva svänghjulet så att man får korrekt inspänningstryck. (Ifall det behövs, hade tänkt köpa en Sachs lamell och de verkar vara tjockare än KEP lamellerna så det blir ju lite skillnad.) Funderat även på en tilton men 765orna verkar klara ett tag iallafall med fyrsiffrigt i Nm.
Fläkten är väl tänkt att vara något som klarar av att leverera fyrsiffrigt. Det återstår ju att se men vi ska ju inte snåla med effekten, det är ju inte lika häftigt har jag hört.

Annars drivlinemässigt kommer det vara samma som tidigare. Det är ju som klart på den fronten med 420g lådan och när M535an ändå har en av de vettigare diffarna 8)

Bilen i sig ska väl också bli ompysslad lite.
Ska väl också inhandla ett par bredare slicks än förra året, sen får man väl kolla hur det klarar sig i hjulhusen.
Fjädringen ska väl få sig en genomgång, större krängare ska dit också.
Fann vad jag tror är enda rosten på bilen och det är ju såklart i fjäderbenstornet, så det ska svetsas när jag lyft ur M30in bara för att det kändes jäkligt bekvämt.
Ny huv hade jag behövt efter att den släppte i ena låset i 180~..
Sen ska väl det kollas allt möjligt. Hade verkligen velat kosta på en lack också på bilen men det får nog bli vid ett senare skede. Beror helt på hur lång tid det kommer ta med motorn i sig..
Nåväl, det finns nog hur mycket tid som helst eftersom att jag knappast lär göra mig av med den här bilen :)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Ventonz M535i Turbo goes S38B38

Inlägg av Runeson »

Äntligen lite ny glöd i tråden!
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38

Inlägg av ventonz »

Runeson skrev:Äntligen lite ny glöd i tråden!
Joo men har ju varit rätt stillastående sen i höstas 8) blir kul att få lägga lite mer tid på bettan nu då saker verkar börja flyta i min riktning nu, fått tag i garage här i krokarna också så slipper åka 20 mil för att skruva i ett kallgarage :whistle:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38

Inlägg av Gabbe_96 »

Ta det lite lugnt med M-power kåpan så kan det nog gå att Besikta! smutt med närliggande garage och receptet verkar lovande :)
M30 turbo
Skriv svar