Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo, Videoklipp finnes på sida 7.

Inlägg av ventonz »

Jannek skrev:Fint att du tillslut fick rulla in i ny garaget :thumbright:

Se nu till att beställa kontakter och kabel så börjar vi attackera din härva :hihi:
Hehe jo det ska göras :hihi:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo, Videoklipp finnes på sida 7.

Inlägg av ventonz »

Bild
Tog lös insuget lite fort igår kväll innan avfärd mot Gällivare då jag beställt silikonkylslangar från ireland engineering, jäkligt snabb leverans därifrån, beställde förra veckan och kom idag så det rekommenderas :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo, Videoklipp finnes på sida 7.

Inlägg av ventonz »

Bild
Var lite friskt att fara på jobbet i torsdags :hihi:

Bild
Trött holset snurra.. :thumbright:

Pallade även upp bilen under helgen för lite byte av hardyskiva och stödlager, oljebyte och sånt där roligt och fått över lite tid att börja spåna på kylslangarna, allt är ju inte plug 'n' play direkt då det är lite omgjort på denna med borttagen värmeventil bland annat!
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo, Videoklipp finnes på sida 7.

Inlägg av ventonz »

Händer inte så mycket just nu, lite trauman med jobbet och lite knallis helger men verkar lösa sig. :thumbright:
Bild
Tillverkade ett T-kors i svartstål till kylsystemet, hittade inget rostfritt tyvärr. Original är i plast och började bli oval i alla anslutningarna.. :doh:

Bild
För en gångs skull fick man låna en skoter också och fara ut på en tur, lite kallt i början men blev varmare när vi kom upp på berget.. :mrgreen:
Körde en boondocker 800 3900 -14, fast polarisarna verkar ju gå förjäkla fint i snö så blir kanske att införskaffa en sådan.. :angryfire:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis

Inlägg av ventonz »

Då man äntligen börjat få ledigveckor så spenderades andra på lämpligt ställe, nämligen i båda garagen.. :thumbright:
Börjar väl med Mercan som jag köpte för en rimlig summa. Köpte mig en ny motor till den så började det projektet. Ett tag innan den nya ska i då jag måste kolla vad i den gamla motorn som kan tänkas vara kodat med ECUn samt beställa lite tätningar till spridarna och turbon bland annat.

Bild
Fronten löstagen, var väldigt lätt att få lös, bort med innerskärmarna i hjulhuset, sen var det några bultar i fronten samt clips mellan framskärm och fronten.

Bild
Bort med övre bryggan samt kylare+intercooler.

Annars var det väldigt simpelt, lös med servo och AC-pumparna så slapp man grisa allt för mycket med olja samt tömma AC systemet, sen kom man åt vänstra motorfästet där också.
Högra bultade man lös underifrån, växellådan med två bultar i växellådsbalken, lossa kontakterna till ECU och från växellådan, växellänkaget. Sånt där övrigt som kylslangar till värmepaket osv. Sen bara skicka ut den.. :)

Bild

Bild
Tyckte att Växellådan var rätt maffig men kändes då större i verkligheten än på bild :lol:
________________________________

Då går vi över på M535an.
Började med att ta lös hardyn på den och den fick väl sig lite spö efter en vägskarv. :mrgreen:
Bild

Vände även gasspjället då gamla sättet satte lite dåliga krökar på vajern, så för att minska risken för gashäng så blev det bättre såhär.. :)
Bild

Lindade även Downpipen, samt kortade och riktade om så att nedre V bandet kom närmare karossen för att höja markfrigången lite. Tog såklart ingen bild på det då man är knall på heltid men ni kan väl tänka er hur det blir :doh:
Bild

Kommande helg kommer spenderas i Kåbdalis med polarisen så inget fränt då, även om man väntar på månads bidraget så man får ny hardy haha... Typiskt såhär en vecka in i nya månaden. :D
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis

Inlägg av ventonz »

Roligt när alla bilder lagda på "forumbilder.se" har försvunnit, jag hade ju lindrigt men vissa med 20+ sidor kan ju inte ha så fint..

Nåväl bilen ska väl igång under nästa vecka var tanken. Förhoppningsvis hittar jag någon mack som har bytt till sommaretanol här i norrbotten!
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis

Inlägg av ventonz »

Nu verkar forumbilder vara uppe igen :)

Hajen är startad iallafall och verkar gå lite fetare än när jag ställde undan den, tror nästan att det kan vara Vinter Etanol ännu även om killen på OK sa att det var sommaretanol. 0.86 på tomgång i lambda. Men hellre för rikt än snålt.. :)

Byggde avgassystem med högre markfrigång, rakare rör och en till dämpare(inte på bilden dock)
Bild

Köpte även nya tändkablar då de gamla inte hade rätt kontakt mot fördelaren och fick låna av JanneK förra säsongen.
Bild

Passade även på att uppgradera motorn till en N54 8) :hihi:
Bild

Monterade lite kylslangar.. :thumbright: Men känns som att något inte stämmer riktigt..
Bild

Som vanligt så när man kör med aluinsug så känns det som att det är fler nackdelar än fördelar mot original M30.
Batteriet måste monteras i skuffen, måste köra med originalkylare som får sämre placering på kylslang jämfört med förra kylaren som hade ett rörstycke svetsat som passerade wastegateröret bland annat.

Så klart kan man inte ha en sån böj på kylslangen som på bilden och som vanligt i byarna så finns det inte en enda rörkrök att få tag i, så vad gör man? Blårör och sen är det bara att kapa och svetsa.. :shock:
Bild

Även helschysst svetsbord har man.
Bild

Tillslut så fick vi ihop den
Bild

Gav även den en väl värdig tvätt! Smuts och damm hade samlat sig allt för länge :)
Bild

Ny eldad med däck och tvättad.. :)
Bild

Bjuder väl även en bonus bild från torneälven från mumindalen. :)
Bild

Tog med slicksen till Gällivare
Bild

Krängda och klara för strippen.. :)
Bild

Drog även första burnisen..!
Bild

Tanken härnäst var väl att försöka få med mig någon i veckan/helgen och hämta bilen till jobborten! Men känns hittills som att intresset är lågt för det, hade varit bra att få den mappad lite bättre än 20 min som det är hittills då det är prova på event i piteå den 11:e Juni. Och tanken var ju att infinna sig där!

https://youtu.be/gTFxu3aIXoM
Börjar ju låta som bilarna i Street Outlaws på tomgång när den går så rikt :hihi:

https://youtu.be/zQdf3AqXTIA
Man fick väl dra någon ring också för att fira.
Lite fail att starta på ettan på klippet när det går utmärkt att starta på tvåan också, dessutom ryker det ju mycket mer med tvåan i från början 8)
Tråkigt dock att kompisen filmade med snapchat.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: Bmw M535i Turbo, Videoklipp finnes på sida 7.

Inlägg av Gabbe_96 »

jävligt fina filmer.... :wink:
M30 turbo
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis

Inlägg av ventonz »

Gabbe_96 skrev:jävligt fina filmer.... :wink:

Hehe, helt ok längd på jänkeljudet men förstår inte varför kompisen prompt skulle filma med snapchat under börnisen, är ju trots allt sånt man vill få hela skiten med på hehe.. :doh:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis

Inlägg av Moggemx »

Du har lagt upp filmerna i privat läge på tuben, så vi ser inte dom :wink:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis

Inlägg av ventonz »

Men f*n trodde det gick att länka privata så bara de med länken ser :lol: men nu ska det vara fixat :)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis

Inlägg av Jannek »

Nog kan du min finska vän :thumbright: :lol:
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo, Motorbyte Mercedes brukis

Inlägg av ventonz »

Ledigveckan började väldigt bra måste jag säga.. :doh: Men hittat felkällan till varför den velat skjuta kylarslangar några gånger. Började pissa ut glykol mellan topp och block igår kväll när jag körde hem från jobbet.
Bild
Bild
Bild
Bild

Blocket är sprickfritt iallafall så skönt att man slipper plocka ut det..
Bild

Ny packning beställd, ska bara se vart jag ska lyckas få toppen planad då firman jag lämnade till sist hade plockat isär planslipen för service och bästisen min hade inte något fräshuvud stort nog ännu. Kanske går att köra i två svep men får se hur det urartar sig. Får jaga lite fler firmor kanske :)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo, cooperring haveri deluxé

Inlägg av ventonz »

Lite fortsättning på traumat då.
Rengjort blocket och försökt spana efter sprickor.
Bild

Insåg även att jag har laddat alldeles för lite.
"Maximum sealing where boost is over 2 bars" :hey:
Bild

Hjälp kompisen under ledigveckan att bygga folkräser medans jag väntat på delar och besked om toppfräseri, då firman jag lämnade till sist hade maskinen ur bruk för tillfället..
Bild
De där sju nollorna hamnar ofta på bild verkar det som.. :shock:
Bild

Nåväl, tillbaka till det roliga då. Ingen hade tid att fräsa toppen riktigt så tidigare denna vecka så var jag till slipfirman igen och de hade maskinen igång nu, så lämnade dit i tisdags och hämtade den igår efter jobbet! Den hade slagit sig 2 tiodelar..
Bild
Bild

Rengjorde bulthålen och fettade in pinnbultarna igen.
Bild

Dit med packningen
Bild

På med toppen
Bild

Fetta åter igen och momenta toppen.
Bild

Och ställde kammen tillsist idag. Haft lite slöare idag efter att man käkat grillat osv :doh:
Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Bmw M535i Turbo, cooperring haveri deluxé

Inlägg av DreRacing@ »

hur lyckades du att blåsa cooper-ring packningen?
om du har spricka från vatten-kanal till bult hål så spelar det ingen roll. bara man inte har spricka i sylindern...
Skriv svar